EMOTIONAL INTELLIGENCE IN MEN OF DIFFERENT AGES
УДК 159.9
Abstract
The article examines the characteristics of emotional intelligence in men aged 21 to 60 years. Similar and distinctive features of male emotional intelligence in different age periods are revealed. The characteristics of the social climate in the families of men are considered. The author studies the features of the emotional intelligence of men, as well as the presence and specificity of the relationship between the characteristics of emotional intelligence and the social climate in the family
Downloads
References
Андреева И.Н. Концептуальное поле понятия «эмоциональный интеллект» // Вопросы психологии. 2009. № 4. С. 131.
Андреева И.Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии : монография. Новополоцк : ПГУ, 2011. 388 с.
Гоулман Д. Эмоциональное лидерство: Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта. М. : Альпина Бизнес Букс, 2008. 301с.
Давидян А.Г. Представления об эмоциональном интеллекте в контексте научного знания // Гаудеамус. 2019. № 3 (41). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/predstavleniya-ob-emotsionalnom-intellekte-v-kontekste-nauchnogo-znaniya
Зорина Н.Н. Возможности развития эмоционального интеллекта // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 71–1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-razvitiya-emotsionalnogo-intellekta
Карабущенко Н.Б., Зорина Н.Н. Возрастные особенности эмоционального интеллекта у женщин разного возраста // Вестник ОГУ. 2018. № 4 (216). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vozrastnye-osobennosti-emotsionalnogo-intellekta-u-zhenschin-raznogo-vozrasta
Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: теория, измерение, исследования. М. : Ин-т психол. РАН. 2004. С. 29–36.
Крайг, Г. Психология развития. СПб. : Питер, 2008. 992 с.
Мэйер Дж., Сэловей П., Карузо Д. Эмоциональный интеллект. М. : Ин-т психологии РАН, 2010. 146 с.
Наймушина Л.М. История становления понятия «эмоциональный интеллект» в психологической науке // Педагогика: история, перспективы. 2020. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/istoriya-stanovleniya-ponyatiya-emotsionalnyy-intellekt-v-psihologicheskoy-nauke
Ситаров В.А., Пашкова О.А. Сущностные признаки эмоционального интеллекта // Вестник Московского университета МВД России. 2020. № 7. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnostnye-priznaki-emotsionalnogo-intellekta
Delphine N., Quoidbach J., Mikolajczak М., Hansenne М. Increasing emotional intelligence: (How) is it possible? URL: https: //www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886909000567
References:
Andreeva I.N. Konceptual'noe pole ponjatija «jemocional'nyj intellekt» // Voprosy psihologii. 2009. No. 4. P. 131
Andreeva I.N. Jemocional'nyj intellekt kak fenomen sovremennoj psihologii: monografija. Novopolock : PGU, 2011. 388 p.
Goulman D. Jemocional'noe liderstvo: Iskusstvo upravlenija ljud'mi na osnove jemocional'nogo intellekta. M. : Al'pina Biznes Buks, 2008. 301p.
Davidjan A. G. Predstavlenija ob jemocional'nom intellekte v kontekste nauchnogo znanija // Gaudeamus. 2019. No. 3 (41). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/predstavleniya-ob-emotsionalnom-intellekte-v-kontekste-nauchnogo-znaniya
Zorina N.N. Vozmozhnosti razvitija jemocional'nogo intellekta // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovanija. 2021. No. 71-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-razvitiya-emotsionalnogo-intellekta
Karabushhenko N.B., Zorina N.N. Vozrastnye osobennosti jemocional'nogo intellekta u zhenshhin raznogo vozrasta // Vestnik OGU. 2018. No. 4 (216). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vozrastnye-osobennosti-emotsionalnogo-intellekta-u-zhenschin-raznogo-vozrasta
Ljusin D.V. Sovremennye predstavlenija ob jemocional'nom intellekte // Social'nyj intellekt: teorija, izmerenie, issledovanija. M. : In-t psihol. RAN. 2004. H. 29–36.
Krajg, G. Psihologija razvitija. SPb. : Piter, 2008. 992 p.
Mjejer Dzh., Sjelovej P., Karuzo D. Jemocional'nyj intellekt. M. : In-t psihologii RAN, 2010. 146 p.
Najmushina L.M. Istorija stanovlenija ponjatija "jemocional'nyj intellekt" v psihologicheskoj nauke // Pedagogika: istorija, perspektivy. 2020. No. 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/istoriya-stanovleniya-ponyatiya-emotsionalnyy-intellekt-v-psihologicheskoy-nauke
Sitarov V.A., Pashkova O.A. Sushhnostnye priznaki jemocional'nogo intellekta // Vestnik Moskovskogo universiteta MVD Rossii. 2020. No. 7. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnostnye-priznaki-emotsionalnogo-intellekta
Delphine N., iQuoidbach J., Mikolajczak M., Hansenne M. Increasing emotional intelligence: (How) is it possible? URL: https: //www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886909000567
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).