PROJECT OPPORTUNITIES AS A MEANS OF IMPROVING THE QUALITY OF EDUCATION
УДК 37.014
Abstract
The article is devoted to topical issues of improving the quality of education. The analysis of the definitions of the concept of "quality of education" allows us to link the improvement of the quality of education with an increase in the degree of compliance of the results with the goals and objectives facing the educational institution. The following circumstances are of significant importance: time constraints; requirements for planned educational results; limited resources, etc. The specifics of the development and implementation of the project allow us to consider the project as a means of ensuring targeted local managerial influences that can work in the proposed circumstances. The article presents the experience of the implementation of the city project by the municipal state educational institution of additional professional education "Resource Center" of the Togliatti city district as a means of improving the quality of education.
Downloads
References
Андреев В.И. Проблемы педагогического мониторинга качества образования // Известия Российской академии образования. 2011. № 1. С. 35–42.
Горенков Е.М. Инновационный потенциал как целостная социально-педагогическая система. М. : Издательство «Прометей», 2012. 124 с.
ГОСТ З ИСО 21500-2014. Руководство по проектному менеджменту. М., 2015, 52 с.
Лебедева Л.М., Сергеева О.А. От новых возможностей к новым перспективам развития: проектно-ориентированная управленческая модель департамента образования городского округа Тольятти // Преемственность в образовании. 2019. № 32 (10). URL: http://www.journal-preemstvennost.ru/2019/11/12/v2310-2019-s125/#v2310-2019-s125/V2310-2019-s125-p1.
Матвиевская Е.Г., Тарасенко В.В. Эффективность управленческой деятельности руководителя образовательной организации: проблемы и решения // Вестник ЮУрГГПУ. 2016. № 9. С. 89–93.
Об образовании в Российской Федерации: Федер. закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (с изм. и доп.). Доступ из справ.-правовой системы «Консультант Плюс». URL: https://onlineovp1.consultant.ru.
Преображенская С.Г. Информационные коммуникационные технологии как средство повышения качества образования // Концепт. 2013. № 4 (20). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnye-kommunikatsionnye-tehnologii-kak-sredstvo-povysheniya-kachestva-obrazovaniya
Сборник материалов по итогам инновационной деятельности ОО г.о. Тольятти в статусе муниципальных площадок «Эффективные практики проектного управления в муниципальной системе образования г.о. Тольятти» URL: http://rcentr.tgl.ru/metod-razrabotki/Методическая-продукция, свободный.
Современная практика управления проектами в российских образовательных системах / под ред. Н.А. Журбиной, Е.С. Яхонтовой. М. : МАКС Пресс, 2019. 160 с.
Управление развитием инновационных процессов в школе / под ред. Т.И. Шамовой, П.И. Третьякова. М. : МПГУ им. В. И. Ленина, 1995. 217 с.
Шестопал Ю.Т. Адаптация управления вузом к внедрению процессного подхода // Модели, системы, сети в экономике, технике, природе и обществе. 2014. № 1 (9). С. 233–239.
Шишов С.Е., Кальней В.А. Мониторинг качества образования в школе. М. : Педагогическое общество России, 1999. 354 с.
References:
Andreev V.I. Problemy pedagogicheskogo monitoringa kachestva obrazovanija // Izvestija Rossijskoj akademii obrazovanija. 2011. No. 1. P. 35–42.
Gorenkov E.M. Innovacionnyj potencial kak celostnaja social'no-pedagogicheskaja sistema. M. : Izdatel'stvo "Prometej", 2012. 124 p.
GOST Z ISO 21500-2014. Rukovodstvo po proektnomu menedzhmentu M. : 2015, 52 p.
Matvievskaja E.G., Tarasenko V.V. Jeffektivnost' upravlencheskoj dejatel'nosti rukovoditelja obrazovatel'noj organizacii: problemy i reshenija // Vestnik JuUrGGPU. 2016. No. 9. P. 89–93.
Lebedeva L.M., Sergeeva O.A. Ot novyh vozmozhnostej k novym perspektivam razvitija: proektno-orientirovannaja upravlencheskaja model' departamenta obrazovanija gorodskogo okruga Tol'jatti // Preemstvennost' v obrazovanii. 2019. No. 32 (10). URL: http://www.journal-preemstvennost.ru/2019/11/12/v2310-2019-s125/#v2310-2019-s125/V2310-2019-s125-p1.
Matvievskaja E.G., Tarasenko V.V. Jeffektivnost' upravlencheskoj dejatel'nosti rukovoditelja obrazovatel'noj organizacii: problemy i reshenija // Vestnik JuUrGGPU. 2016. No. 9. P. 89–93.
Ob obrazovanii v Rossijskoj Federacii: Feder. Zakon ot 29.12.2012 № 273-FZ (s izm. i dop.). Dostup iz sprav.-pravovoj sistmey "Konsul'tant Pljus". URL: https://onlineovp1.consultant.ru
Preobrazhenskaja S.G. Informacionnye kommunikacionnye tehnologii kak sredstvo povyshenija kachestva obrazovanija // Koncept. 2013. No. 4 (20). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnye-kommunikatsionnye-tehnologii-kak-sredstvo-povysheniya-kachestva-obrazovaniya.
Sbornik materialov po itogam innovacionnoj dejatel'nosti OO g.o. Tol'jatti v statuse municipal'nyh ploshhadok «Jeffektivnye praktiki proektnogo upravlenija v municipal'noj sisteme obrazovanija g. o. Tol'jatti». URL: http://rcentr.tgl.ru/metod-razrabotki/Методическая-продукция, svobodnyj.
Sovremennaja praktika upravlenija proektami v rossijskih obrazovatel'nyh sistemah. / Pod red. N. A. Zhurbinoj, E. S. Jahontovoj. M. : MAKS Press, 2019. 160 p.
Upravlenie razvitiem innovacionnyh processov v shkole. / Pod red. T.I. Shamovoj, P.I. Tret'jakova. M. : MPGU im. V. I. Lenina, 1995. 217 p.
Shestopal Ju.T. Adaptacija upravlenija vuzom k vnedreniju processnogo podhoda // Modeli, sistemy, seti v jekonomike, tehnike, prirode i obshhestve. 2014. No. 1 (9). P. 233–239.
Shishov S.E., Kal'nej V.A. Monitoring kachestva obrazovanija v shkole. M : Pedagogicheskoe obshhestvo Rossii, 1999. 354 p
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).