TRANSFORMATION OF EMOTIONAL RESPONSE IN THE FAMILY SYSTEM TO PREMATURE BIRTH AND CARING FOR PREMATURE BABY DURING THE COMPLEX PSYCHOLOGICAL SUPPORT
УДК 613.952-083.4.(075.8)
Abstract
Research of features of emotional response in the family system of women in situation of premature birth and caring for premature baby is presented in the article. The program of complex psychological support of women who gave premature birth aimed at transformation of emotional response in the family system were developed during the research.
Downloads
References
Адмиральская И.С. Отношение супругов к себе и друг к другу и удовлетворенность браком // Психологическая наука и образование. 2008. Т. 13. № 5. С. 5–11.
Алешина Ю.Е., Гозман Л.Я., Дубовская Е.М. Социально-психологические методы исследования супружеских отношений: спецпрактикум : учебно-методическое пособие. М. : Изд-во Московского университета, 1987. 120 с.
Бек Д.С. Когнитивная терапия: полное руководство: пер. с англ. М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2006. 400 с.
Выготский Л.С. Психология искусства. М. : Просвещение, 1987. 343 с.
Добряков И.В. Позитивный подход в психотерапии семьи, ожидающей ребенка // 1-я Всемирная конференция по позитивной психотерапии: Тезисы докл. СПб., 1997. С. 52.
Залевский Г.В. Личность и фиксированные формы поведения. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2007. 336 с.
Коваленко Н.П., Скворцова Я.М. Исследование психоэмоционального состояния женщин до и после родов // Перинатальная психология и медицина : сб. мат. конф. по перинатальной психологии. СПб., 2001. С. 64–67.
Когнитивно-бихевиоральный подход в психотерапии и консультировании: Хрестоматия / Сост. Т.В. Власова. Владивосток : ГИ МГУ, 2002. 110 с.
Куфтяк Е.В. Преждевременные роды и женщина: социально-психологические аспекты // Перинатальная психология и психология родительства. 2005. № 2. С. 81–91.
МакМалин Р. Практикум по когнитивной терапии: Пер. с англ. СПб. : Речь, 2001. 560 с.
Поневаж Е.В. Женщина после преждевременных родов: эмоциональные переживания // Клиническая и специальная психология. 2014. Т. 3, № 1. URL: https://psyjournals.ru/psyclin/2014/n1/Ponevyazh.shtml
Шнейдер Л.Б. Психология семейных отношений // Курс лекций. Учебное пособие для студентов-психологов. М. : Апрель-Пресс, Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. 512 с.
References:
Admiral'skaja I.S. Otnoshenie suprugov k sebe i drug k drugu i udovletvorennost' brakom // Psihologicheskaja nauka i obrazovanie. 2008. T. 13. No. 5. P. 5–11.
Aleshina Ju.E., Gozman L.Ja., Dubovskaja E.M. Social'no-psihologicheskie metody issledovanija supruzheskih otnoshenij: specpraktikum : uchebno-metodicheskoe posobie. M. : Izd-vo Moskovskogo universiteta, 1987. 120 p.
Bek D.S. Kognitivnaja terapija: polnoe rukovodstvo: per. s angl. M. : OOO «I.D. Vil'jams», 2006. 400 p.
Vygotskij L.S. Psihologija iskusstva. M. : Prosveshhenie, 1987. 343 s.
Dobrjakov I.V. Pozitivnyj podhod v psihoterapii sem'i, ozhidajushhej rebenka // 1-ja Vsemirnaja konferencija po pozitivnoj psihoterapii: Tezisy dokl. SPb., 1997. P. 52.
Zalevskij G.V. Lichnost' i fiksirovannye formy povedenija. M. : Izd-vo «Institut psihologii RAN», 2007. 336 p.
Kovalenko N.P., Skvorcova Ja.M. Issledovanie psihojemocional'nogo sostojanija zhenshhin do i posle rodov // Perinatal'naja psihologija i medicina : sb. mat. konf. po perinatal'noj psihologii. SPb., 2001. P. 64–67.
Kognitivno-bihevioral'nyj podhod v psihoterapii i konsul'tirovanii: Hrestomatija / Sost. T.V. Vlasova. Vladivostok : GI MGU, 2002. 110 p.
Kuftjak E.V. Prezhdevremennye rody i zhenshhina: social'no-psihologicheskie aspekty // Perinatal'naja psihologija i psihologija roditel'stva. 2005. No. 2. P. 81–91.
MakMalin R. Praktikum po kognitivnoj terapii: Per. s angl. SPb. : Rech', 2001. 560 p.
Ponevazh E.V. Zhenshhina posle prezhdevremennyh rodov: jemocional'nye perezhivanija // Klinicheskaja i special'naja psihologija. 2014. T. 3, No. 1. URL: https://psyjournals.ru/psyclin/2014/n1/Ponevyazh.shtml
Shnejder L.B. Psihologija semejnyh otnoshenij // Kurs lekcij. Uchebnoe posobie dlja studentov-psihologov. M. : Aprel'-Press, Izd-vo JeKSMO-Press, 2000. 512 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).