THE PROBLEM OF DIALOGIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN SCIENTIFIC RESEARCH: HISTORY AND MODERNITY

УДК 37.013

  • Ksenia Gennadievna Votinova MAOU gymnasium №70, Yekaterinburg Email: vkg@yandex.ru
  • Elena Olegovna Gasparovich Ural federal University Ekaterinburg Email: geo1605@yandex.ru
Keywords: communication, dialogue, dialogization of the educational process, students, educational process

Abstract

The article is devoted to the study of the problem of dialogization of the educational process. An analysis of scientific research in history and modernity is presented. The study of the dialogue is aimed at identifying identities and differences in approaches to the organization of this process and allows you to study advanced models. The successful use of the best developments in the practice of implementing the educational process of students will enrich the domestic pedagogical experience. Based on the study, it becomes possible to develop promising areas in the field of practical recommendations for improving the educational process based on the implementation of the dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ksenia Gennadievna Votinova, MAOU gymnasium №70, Yekaterinburg

Primary school teacher

Elena Olegovna Gasparovich, Ural federal University Ekaterinburg

Associate Professor of the Department of Personnel Management and Psychology

References

Алиева С.М. Учебный диалог как средство развития у младших школьников коммуникативных умений // Формирование ответов на большие вызовы в контексте психолого-педагогической науки : сб. науч. статей по материалам IV всерос. молодежн. науч.-практ. конф., посвящ. году науки и технологии РФ, Шадринск, 16 апреля 2021 года. Шадринск : Шадр. гос. пед. ун-т, 2021. С. 10–14.

Библер В.С., Курганов С.Ю., Литовский В.Ф. Школа, учитель, ученик: диалог о возможном и невозможном (из переписки В.С. Библера, С.Ю. Курганова, В.Ф. Литовского, 1979 г.) // Архэ : труды культурологического семинара. Москва : Рос. гос. гуманитарн. ун-т, 2014. С. 127–154.

Владимирова Н.Н. Театр детей // Искусство в школе. 1993. № 3. С. 9–15.

Гаспарович Е.О. Диалог в педагогике искусства. Deutschland : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013. 144 с.

Каменева И.Ю. Концептуальная модель диалогового образовательного процесса // Педагогический журнал. 2017. Т. 7. № 5A. С. 12–19.

Каримулаева Э.М., Аюбова Ш.И. Учебный диалог в современном образовательном пространстве // Молодежь и наука: реальность и перспективы развития : сб. мат. VIII Всеросс. науч.-практ. конф., Махачкала, 18–19 ноября 2021 года. Махачкала : Дагестанск. гос. пед. ун-т, 2021. С. 92–98.

Коротаева Е.В. Методические рекомендации к обучению в начальной школе. М. : ООО «Директ-Медиа», 2021. 144 с.

Осинцева Т.В. Особенности коммуникативного поведения современного младшего школьника в процессе учебного диалога // Педагогическое обозрение. 2021. № 1 (45). С. 70–75.

Рождественская Р.Л., Алейник А.И. Подготовка будущего учителя к организации педагогического дискурса в современной начальной школе // Наука. Культура. Искусство: актуальные проблемы теории и практики : сб. мат. Всерос. (с международным участием) науч.-практ. конф.. В 4-х тт. Белгород, 10 февраля 2021 года. Белгород : Белгородск. гос. ин-т искусств и культуры, 2021. С. 284–290.

Чич И.И. Влюбить в музыку // Искусство в школе. 1999. № 2. С. 13–16.

References:

Alieva S.M. Uchebnyj dialog kak sredstvo razvitiya u mladshih shkol'nikov kommunikativnyh umenij // Formirovanie otvetov na bol'shie vyzovy v kontekste psihologo-pedagogicheskoj nauki : sb. nauch. statej po materialam IV vseros. molodezhn. nauch.-prakt. konf., posvyashch. godu nauki i tekhnologii RF, SHadrinsk, 16 aprelya 2021 goda. SHadrinsk: SHadr. gos. ped. un-t, 2021. P. 10–14.

Bibler V.S., Kurganov S.YU., Litovskij V.F. SHkola, uchitel', uchenik: dialog o vozmozhnom i nevozmozhnom: (iz perepiski V. S. Biblera, S. YU. Kurganova, V. F. Litovskogo, 1979 g.) // Arhe : trudy kul'turologicheskogo seminara. Moskva: Ros.gos.gumanitarn.un-t, 2014. P. 127–154.

Vladimirova N.N. Teatr detej // Iskusstvo v shkole. 1993. No. 3. P. 9–15.

Gasparovich E.O. Dialog v pedagogike iskusstva / E. O. Gasparovich. Deutschland : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013. 144 p.

Kameneva I.YU. Konceptual'naya model' dialogovogo obrazovatel'nogo processa // Pedagogicheskij zhurnal. 2017. T. 7. No. 5A. P. 12–19.

Karimulaeva E.M., Ayubova SH.I. Uchebnyj dialog v sovremennom obrazovatel'nom prostranstve // Molodezh' i nauka: real'nost' i perspektivy razvitiya : sb. mat. VIII Vseross. nauch.-prakt. konf., Mahachkala, 18–19 noyabrya 2021 goda. Mahachkala: Dagestansk.gos.ped.un-t, 2021. P. 92–98.

Korotaeva E.V. Metodicheskie rekomendacii k obucheniyu v nachal'noj shkole. – Moskva : OOO «Direkt-Media», 2021. 144 p.

Osinceva T.V. Osobennosti kommunikativnogo povedeniya sovremennogo mladshego shkol'nika v processe uchebnogo dialoga // Pedagogicheskoe obozrenie. 2021. No. 1(45). P. 70–75.

Rozhdestvenskaya R.L., Alejnik A.I. Podgotovka budushchego uchitelya k organizacii pedagogicheskogo diskursa v sovremennoj nachal'noj shkole // Nauka. Kul'tura. Iskusstvo: aktual'nye problemy teorii i praktiki: sb. mat. Vseros. (s mezhdunarodnym uchastiem) nauch.-prakt. konf.. V 4-h tomah, Belgorod, 10 fevralya 2021 goda. Belgorod: Belgorodsk.gos.in-t iskusstv i kul'tury, 2021. P. 284–290.

CHich I.I. Vlyubit' v muzyku //Iskusstvo v shkole. 1999. No. 2. P. 13–16.

Published
2022-06-21
How to Cite
1. Votinova K. G., Gasparovich E. O. THE PROBLEM OF DIALOGIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN SCIENTIFIC RESEARCH: HISTORY AND MODERNITY // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 2. P. 9-18. URL: http://bppasu.ru/article/view/11562.