THE PROBLEM OF DIALOGIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN SCIENTIFIC RESEARCH: HISTORY AND MODERNITY
УДК 37.013
Abstract
The article is devoted to the study of the problem of dialogization of the educational process. An analysis of scientific research in history and modernity is presented. The study of the dialogue is aimed at identifying identities and differences in approaches to the organization of this process and allows you to study advanced models. The successful use of the best developments in the practice of implementing the educational process of students will enrich the domestic pedagogical experience. Based on the study, it becomes possible to develop promising areas in the field of practical recommendations for improving the educational process based on the implementation of the dialogue.
Downloads
References
Алиева С.М. Учебный диалог как средство развития у младших школьников коммуникативных умений // Формирование ответов на большие вызовы в контексте психолого-педагогической науки : сб. науч. статей по материалам IV всерос. молодежн. науч.-практ. конф., посвящ. году науки и технологии РФ, Шадринск, 16 апреля 2021 года. Шадринск : Шадр. гос. пед. ун-т, 2021. С. 10–14.
Библер В.С., Курганов С.Ю., Литовский В.Ф. Школа, учитель, ученик: диалог о возможном и невозможном (из переписки В.С. Библера, С.Ю. Курганова, В.Ф. Литовского, 1979 г.) // Архэ : труды культурологического семинара. Москва : Рос. гос. гуманитарн. ун-т, 2014. С. 127–154.
Владимирова Н.Н. Театр детей // Искусство в школе. 1993. № 3. С. 9–15.
Гаспарович Е.О. Диалог в педагогике искусства. Deutschland : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013. 144 с.
Каменева И.Ю. Концептуальная модель диалогового образовательного процесса // Педагогический журнал. 2017. Т. 7. № 5A. С. 12–19.
Каримулаева Э.М., Аюбова Ш.И. Учебный диалог в современном образовательном пространстве // Молодежь и наука: реальность и перспективы развития : сб. мат. VIII Всеросс. науч.-практ. конф., Махачкала, 18–19 ноября 2021 года. Махачкала : Дагестанск. гос. пед. ун-т, 2021. С. 92–98.
Коротаева Е.В. Методические рекомендации к обучению в начальной школе. М. : ООО «Директ-Медиа», 2021. 144 с.
Осинцева Т.В. Особенности коммуникативного поведения современного младшего школьника в процессе учебного диалога // Педагогическое обозрение. 2021. № 1 (45). С. 70–75.
Рождественская Р.Л., Алейник А.И. Подготовка будущего учителя к организации педагогического дискурса в современной начальной школе // Наука. Культура. Искусство: актуальные проблемы теории и практики : сб. мат. Всерос. (с международным участием) науч.-практ. конф.. В 4-х тт. Белгород, 10 февраля 2021 года. Белгород : Белгородск. гос. ин-т искусств и культуры, 2021. С. 284–290.
Чич И.И. Влюбить в музыку // Искусство в школе. 1999. № 2. С. 13–16.
References:
Alieva S.M. Uchebnyj dialog kak sredstvo razvitiya u mladshih shkol'nikov kommunikativnyh umenij // Formirovanie otvetov na bol'shie vyzovy v kontekste psihologo-pedagogicheskoj nauki : sb. nauch. statej po materialam IV vseros. molodezhn. nauch.-prakt. konf., posvyashch. godu nauki i tekhnologii RF, SHadrinsk, 16 aprelya 2021 goda. SHadrinsk: SHadr. gos. ped. un-t, 2021. P. 10–14.
Bibler V.S., Kurganov S.YU., Litovskij V.F. SHkola, uchitel', uchenik: dialog o vozmozhnom i nevozmozhnom: (iz perepiski V. S. Biblera, S. YU. Kurganova, V. F. Litovskogo, 1979 g.) // Arhe : trudy kul'turologicheskogo seminara. Moskva: Ros.gos.gumanitarn.un-t, 2014. P. 127–154.
Vladimirova N.N. Teatr detej // Iskusstvo v shkole. 1993. No. 3. P. 9–15.
Gasparovich E.O. Dialog v pedagogike iskusstva / E. O. Gasparovich. Deutschland : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2013. 144 p.
Kameneva I.YU. Konceptual'naya model' dialogovogo obrazovatel'nogo processa // Pedagogicheskij zhurnal. 2017. T. 7. No. 5A. P. 12–19.
Karimulaeva E.M., Ayubova SH.I. Uchebnyj dialog v sovremennom obrazovatel'nom prostranstve // Molodezh' i nauka: real'nost' i perspektivy razvitiya : sb. mat. VIII Vseross. nauch.-prakt. konf., Mahachkala, 18–19 noyabrya 2021 goda. Mahachkala: Dagestansk.gos.ped.un-t, 2021. P. 92–98.
Korotaeva E.V. Metodicheskie rekomendacii k obucheniyu v nachal'noj shkole. – Moskva : OOO «Direkt-Media», 2021. 144 p.
Osinceva T.V. Osobennosti kommunikativnogo povedeniya sovremennogo mladshego shkol'nika v processe uchebnogo dialoga // Pedagogicheskoe obozrenie. 2021. No. 1(45). P. 70–75.
Rozhdestvenskaya R.L., Alejnik A.I. Podgotovka budushchego uchitelya k organizacii pedagogicheskogo diskursa v sovremennoj nachal'noj shkole // Nauka. Kul'tura. Iskusstvo: aktual'nye problemy teorii i praktiki: sb. mat. Vseros. (s mezhdunarodnym uchastiem) nauch.-prakt. konf.. V 4-h tomah, Belgorod, 10 fevralya 2021 goda. Belgorod: Belgorodsk.gos.in-t iskusstv i kul'tury, 2021. P. 284–290.
CHich I.I. Vlyubit' v muzyku //Iskusstvo v shkole. 1999. No. 2. P. 13–16.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).