PERSONALIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS AT SCHOOL BY MEANS OF ICT

  • Georgy Sobolev Ural State Pedagogical University Email: egorboucher@yandex.ru
  • Elena Dongauzer Ural State Pedagogical University Email: dong-elena@yandex.ru
Keywords: personalization of learning, information and communication technologies, student-centered approach, school education, informatization of education.

Abstract

The priority direction of the Russian educational policy is the course to improve the quality of education, while in the modern domestic school there is a gradual transition from the idea of ​​mass education to the design of a personal learning space for the purpose of self-determination and self-realization of students. The personalization of education has now become one of the central trends in the world educational practice. One of the lines that is actively developing in this direction is related to the expansion of the use of information technology in the organization of education. The purpose of this article is to reveal the main possibilities of using ICT technologies in the process of personalization of learning in the system of general education.  The research methods were comparative analysis and synthesis, generalization, concretization. The article considers modern works on the theory of personalized learning, defines the main components of learning personalization, provides theoretical and pedagogical foundations for personalizing learning for schoolchildren. It is concluded that ICT technologies and modern software make it possible to create the most effective conditions for personalizing learning, taking into account all the key approaches to this educational trend.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Georgy Sobolev , Ural State Pedagogical University

PhD Student

Elena Dongauzer , Ural State Pedagogical University

Associate Professor of the Department of Pedagogy and Pedagogical Comparative Studies

References

1. Андрюхина Л.М. Цифровизация профессионального образования: перспективы и незримые барьеры // Образование и наука. 2020. Т. 22. № 3. С. 116–147.
2. Вайнштейн Ю.В., Есин Р.В. Персонализация образовательного процесса в электронной среде // Электронное обучение в непрерывном образовании. 2017. № 1. С. 54–59.
3. Вайнштейн Ю.В. Педагогическое проектирование персонализированного адаптивного предметного обучения студентов вуза в условиях цифровизации: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Красноярск, 2021. 46 с.
4. Грачев В.В. Теоретические основы персонализации образовательного процесса в высшей школе: автореф. дис. … д-ра пед. наук. М., 2007. 36 с.
5. Дидактическая концепция цифрового профессионального образования и обучения / П.Н. Биленко, В.И. Блинов, М.В. Дулинов и др.; под науч. ред. В.И. Блинова. М.: Издательство «Перо», 2019. 98 с.
6. Донгаузер Е.В., Аликина Ю.Д. Искусственный интеллект как инструмент персонализации в современном школьном образовании // Интеллектуальный потенциал человека в системе современных научно-образовательных процессов: материалы Второй Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Томск, 2021. С. 90–96.
7. Донгаузер Е.В. Методы развития общеучебных умений у младших школьников в исследовательской деятельности // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2020. № 1. С. 17–24.
8. Киселева А.А, Стародубцев В.А. Персональная образовательная сфера как агрегатор формального и неформального образования // Открытое образование. 2013. № 6. C. 53–60.
9. Кондратенко А.Б. Персонализация обучения как условие успешной социализации личности в информационном обществе // Экономика, статистика, информатика. 2015. № 3. С. 10–12.
10. Милибэнд Д. Выбор и голос в персонализированном обучении // Персонализированное образование. Великобритания: ОЭСР, 2006. С. 21–30.
11. Сбруева А.А. Концептуальные основы персонализации обучения в контексте британских образовательных реформ начала ХХІ в. // Педагогические науки: теория, история, инновационные технологии. 2009. № 3. С. 58–67.
12. Токторова В.И., Шашков О.В., Попова О.С. Технологии нейронных сетей в персонализации электронного обучения студентов // Педагогическая информатика. 2021. № 3. С. 106–120.
13. Dongauzer E.V., Nezhinskaya T.A., Glazyrina E.Yu. Development of creative abilities of preschool children using musical digital technologies // Proceedings of the International Scientific Conference «Digitalization of Education: History, Trends and Prospects» (DETP 2020) on Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2020. P. 187−191.
14. Varienko M.V., Nosenko Y.H. Personalization of learning using adaptive technologies and augmented reality // 3. Сер. "AREdu 2020 - Proceedings of the 3rd International Workshop on Augmented Reality in Education". 2020. P. 215–220.


Referenсes:

1. Andryuhina L.M. Cifrovizaciya professional'nogo obrazovaniya: perspektivy i nezrimye bar'ery // Obrazovanie i nauka. 2020. Vol. 22. No. 3. P. 116–147.
2. Vajnshtejn YU.V., Esin R.V. Personalizaciya obrazovatel'nogo processa v elektronnoj srede // Elektronnoe obuchenie v nepreryvnom obrazovanii. 2017. No. 1. P. 54–59.
3. Vajnshtejn YU.V. Pedagogicheskoe proektirovanie personalizirovannogo adaptivnogo predmetnogo obucheniya studentov vuza v usloviyah cifrovizacii: avtoref. dis. ... d-ra ped. nauk. Krasnoyarsk, 2021. 46 p.
4. Grachev V.V. Teoreticheskie osnovy personalizacii obrazovatel'nogo processa v vysshej shkole: avtoref. dis. … d-ra ped. nauk. M., 2007. 36 p.
5. Didakticheskaya koncepciya cifrovogo professional'nogo obrazovaniya i obucheniya / P.N. Bilenko, V.I. Blinov, M.V. Dulinov i dr.; pod nauch. red. V.I. Blinova. M.: Izdatel'stvo «Pero», 2019. 98 p.
6. Dongauzer E.V., Alikina YU.D. Iskusstvennyj intellekt kak instrument personalizacii v sovremennom shkol'nom obrazovanii // Intellektual'nyj potencial cheloveka v sisteme sovremennyh nauchno-obrazovatel'nyh processov: materialy Vtoroj Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii s mezhdunarodnym uchastiem. Tomsk, 2021. P. 90–96.
7. Dongauzer E.V. Metody razvitiya obshcheuchebnyh umenij u mladshih shkol'nikov v issledovatel'skoj deyatel'nosti // Vestnik Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2020. No. 1. P. 17–24.
8. Kiseleva A.A, Starodubcev V.A. Personal'naya obrazovatel'naya sfera kak agregator formal'nogo i neformal'nogo obrazovaniya // Otkrytoe obrazovanie. 2013. No. 6. P. 53–60.
9. Kondratenko A.B. Personalizaciya obucheniya kak uslovie uspeshnoj socializacii lichnosti v informacionnom obshchestve // Ekonomika, statistika, informatika. 2015. No. 3. P. 10–12.
10. Milibend D. Vybor i golos v personalizirovannom obuchenii // Personalizirovannoe obrazovanie. Velikobritaniya: OESR, 2006. P. 21–30.
11. Sbrueva A.A. Konceptual'nye osnovy personalizacii obucheniya v kontekste britanskih obrazovatel'nyh reform nachala HKHІ v. // Pedagogicheskie nauki: teoriya, istoriya, innovacionnye tekhnologii. 2009. No. 3. P. 58–67.
12. Toktorova V.I., SHashkov O.V., Popova O.S. Tekhnologii nejronnyh setej v personalizacii elektronnogo obucheniya studentov // Pedagogicheskaya informatika. 2021. No. 3. P. 106–120.
13. Dongauzer E.V., Nezhinskaya T.A., Glazyrina E.Yu. Development of creative abilities of preschool children using musical digital technologies // Proceedings of the International Scientific Conference «Digitalization of Education: History, Trends and Prospects» (DETP 2020) on Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2020. P. 187−191.
14. Varienko M.V., Nosenko Y.H. Personalization of learning using adaptive technologies and augmented reality // 3. Ser. "AREdu 2020 - Proceedings of the 3rd International Workshop on Augmented Reality in Education". 2020. P. 215–220.
Published
2022-03-27
How to Cite
1. Sobolev G., Dongauzer E. PERSONALIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS AT SCHOOL BY MEANS OF ICT // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 1. P. 77-90. URL: http://bppasu.ru/article/view/11090.