COGNITIVE COMPONENT OF THE SEXUAL IDENTITY OF PRESCHOOL GIRLS

  • Ekaterina Preisendorf Altai State University Email: catherinears@list.ru
  • Ksenia Orlova Altai State University Email: orlovaa.ka@gmail.com
  • Oksana Tsygankova MBDOU CRR "Kindergarten No. 243" Email: ksuvla@mail.ru
  • Tatiana Vasilyeva MBDOU CRR "Kindergarten No. 243" Email: likovaks@mail.ru
Keywords: gender identity, preschool age, gender, gender and age image.

Abstract

The article is devoted to the study of the features of the cognitive component of the sexual identity of preschool girls. The specific characteristics in the structure of the self-image of such girls are revealed, as well as the levels of self-identification with a generalized sexual and gender-and-age image due to various conditions of their socialization are determined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ekaterina Preisendorf , Altai State University

Senior Lecturer at the Institute of Humanities

Ksenia Orlova , Altai State University

4th year student of the Institute of Humanities

Oksana Tsygankova , MBDOU CRR "Kindergarten No. 243"

Mentor

Tatiana Vasilyeva , MBDOU CRR "Kindergarten No. 243"

Mentor

References

1. Адушкина К.В. Психолого-педагогическое сопровождение субъектов образования : учебное пособие. Екатеринбург : Уральский государственный университет, 2017. 163 с.
2. Белогай К.Н., Морозова И.С., Борисенко Ю.В., Бугрова Н.А. Семейные факторы самореференции образа тела у девочек и мальчиков подросткового возраста // Педагогическое образование в России. 2020. № 6. С. 194–202.
3. Гарунова П.М., Абдурахманова М.А. Проблема формирования половой идентичности в подростковом возрасте // Современные проблемы психолого-педагогического образования. 2018. № 2. С. 170–176
4. Каган В.Е. Когнитивные и эмоциональные аспекты гендерных установок у детей 3–7 лет // Вопросы психологии. 2000. № 2. С. 65–69.
5. Клецина И.С., Векилова С.А. Гендерные отношения в российской семье: тенденции трансформаций // Женщина в российском обществе. 2020. № 3. С. 78–91.
6. Климина Л.В. Организация деятельности педагога ДОУ в процессе формирования гендерной принадлежности дошкольников // Дошкольное воспитание. 2012. № 7. С. 116–120.
7. Коломийченко Л.В., Григорьева Ю.С. Реализация системно-деятельностного подхода в половом воспитании детей дошкольного возраста // Пермский педагогический журнал. 2016. № 8. С. 78–84.
8. Малкина-Пых И.Г. Гендерная терапия. М. : Экмо, 2006. 928 c.
9. Перегудина В.А. Особенности становления мужской и женской гендерной идентичности в возрастном диапазоне от старшего дошкольного до юношеского возраста : дис. ... канд. психол. наук. Тула, 2011. 239 с.
10. Пискарева Т.К., Ениколопов С.Н. Нарушения половой идентичности и проблемы психического здоровья // Обозрение психиатрии и медицинской психологии имени В.М. Бехтерева. 2019. № 3. С. 28–35.

References:

1. Adushkina K. V. Psychological and pedagogical support of subjects of education: textbook. Yekaterinburg : Ural State University, 2017. 163 p.
2. Belogai K.N., Morozova I.S., Borisenko Yu.V., Bugrova N.A. Family factors of body image self-reference in adolescent girls and boys // Pedagogical education in Russia. 2020. No. 6. P. 194–202.
3. Harunova P.M., Abdurakhmanova M.A. The problem of formation of sexual identity in adolescence//Modern problems of psychological and pedagogical education. 2018. No. 2. P. 170–176.
4. Kagan V.E. Cognitive and emotional aspects of gender attitudes in children 3-7 years old // Questions of psychology. 2000. No. 2. P. 65–69.
5. Kletsina I.S., Vekilova S.A. Gender relations in the Russian family: trends of transformations // Woman in Russian society. 2020. No. 3. P. 78–91.
6. Klimina L.V. Organization of the activity of a teacher of preschool education in the process of forming the gender identity of preschoolers // Preschool education. 2012. No. 7. P. 116–120.
7. Kolomiichenko L.V., Grigorieva Yu.S. Implementation of a system-activity approach in the sexual education of preschool children // Perm Pedagogical Journal. 2016. No. 8. P. 78–84.
8. Malkina-Pykh I.G. Gender therapy. Moscow, 2006. 928 p.
9. Peregudina V.A. Features of the formation of male and female gender identity in the age range from senior preschool to adolescence: dis. ... cand. psychological sciences. Tula, 2011. 239 p.
10. Piskareva T.K., Enikolopov S.N. Violations of sexual identity and mental health problems// Review of Psychiatry and Medical Psychology named after V.M. Bekhterev. 2019. No. 3. P. 28–35.
Published
2022-03-27
How to Cite
1. Preisendorf E., Orlova K., Tsygankova O., Vasilyeva T. COGNITIVE COMPONENT OF THE SEXUAL IDENTITY OF PRESCHOOL GIRLS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 1. P. 50-58. URL: http://bppasu.ru/article/view/11088.