EFFECT OF GEMINISM IN THE DEVELOPMENT OF INTELLECTUAL FUNCTIONS IN PRESCHOOL

  • Zhanerke Shajgozova Kazakh National Pedagogical University named after Abai Email: zanna_73@mail.ru
  • Anna Kuzmina Altai State University Email: annakuz87@yandex.ru
Keywords: twins, intellectual functions, twin effect

Abstract

This article presents an empirical study examining the effect of twinning in preschool age. The special relationships in a pair of siblings in connection with the effect of twins have been determined, the features of the development of cognitive functions in connection with the sequence of birth of twins have been analyzed. It was determined that the twins born first, have a wider stock of knowledge about the world around them, easily operate with information and simple concepts, they easily perform counting operations, easily perform tasks related to language acquisition, operate with concepts, conduct causal relationships, have more a wide vocabulary, summarize and classify information about the world around.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список литературы:

1. Воробьева Е.В. Индивидуальная профильная ассиметрия у близнецов // Известия высших ученых заведений. 2010. № 3(157). С. 108–111.
2. Выготский Л.С. Мышление и речь: психика, сознание, бессознательное. М. : Лабиринт, 2001. 366 с.
3. Выготский Л. С. Психология развития ребенка. М. : ЭКСМО, 2003. 503 с.
4. Егорова М.С., Черткова Ю.Д. Академическая успеваемость близнецов и одиночно рожденных детей: кросс-культурное исследование // Психологические исследования, 2016. Том 9, № 48. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2016v9n48/1314-egorova48.html
5. Крылова А.В. Сходства и различия смысложизненных ориентаций и интеллектуального развития монозиготных близнецов // Российский психологический журнал. 2008. Том 5, № 1. С. 68–70.
6. Кузьмина А.С., Прайзендорф Е.С., Фокина Н.В. Самосознание ди- и монозиготных близнецов дошкольного возраста // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Том 9, № 3(32). С. 353–356.
7. Морозова Т.Б. Основные этапы изучения развития близнецов как особого явления природы // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2012. № 2. С. 88–96.
8. Смирнов А.Г., Куражова А.В., Ляксо Е.Е. Речевое развитие и психофизиологические характеристики шестилетних дизиготных близнецов // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2013. Сер.3, № 4. C. 102–112.
9. Thorpe K. Twin children's language development. Early human development. 2006. 82(6). P. 387–395.
10. Zazzo R. Jumeaux: Le couple et personne. Paris, 1960. Vol. 1. 742 p.

References:
1. Vorob'eva E.V. Individual'naya profil'naya assimetriya u bliznecov // Izvestiya vysshih uchenyh zavedenij. 2010. № 3(157). P. 108–111.
2. Vygotskij L.S. Myshlenie i rech': psihika, soznanie, bessoznatel'noe. M. : Labirint, 2001. 366 p.
3. Vygotskij L.S. Psihologiya razvitiya rebenka. M. : EKSMO, 2003. 503 p.
4. Egorova M.S., CHertkova YU. D. Akademicheskaya uspevaemost' bliznecov i odinochnorozhdennyh detej: kross-kul'turnoe issledovanie // Psihologicheskie issledovaniya, 2016. Tom 9, № 48. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2016v9n48/1314-egorova48.html
5. Krylova A.V. Skhodstva i razlichiya smyslozhiznennyh orientacij i intellektual'nogo razvitiya monozigotnyh bliznecov //Rossijskij psihologicheskij zhurnal. 2008. Tom 5. № 1. P. 68–70.
6. Kuz'mina A.S., Prajzendorf E. S., Fokina N. V. Samosoznanie di- i monozigotnyh bliznecov doshkol'nogo vozrasta // Azimut nauchnyh issledovanij: pedagogika i psihologiya. 2020. Tom 9, № 3(32). P. 353–356.
7. Morozova T.B. Osnovnye etapy izucheniya razvitiya bliznecov kak osobogo yavleniya prirody // Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V. P. Astaf'eva. 2012. P. 88–96.
8. Smirnov A.G., Kurazhova A.V., Lyakso E.E. Rechevoe razvitie i psihofiziologicheskie harakteristiki shestiletnih dizigotnyh bliznecov // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. 2013. Ser. 3, № 4. P. 102–112.
9. Thorpe K. Twin children's language development. Early human development, 2006. 82(6). P. 387–395.
10. Zazzo R. Jumeaux: Le couple et personne. Paris, 1960. Vol. 1. 742p.
Published
2021-11-23
How to Cite
1. Shajgozova Z., Kuzmina A. EFFECT OF GEMINISM IN THE DEVELOPMENT OF INTELLECTUAL FUNCTIONS IN PRESCHOOL // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2021. Vol. 3. № 4. P. 200-209. URL: http://bppasu.ru/article/view/10627.