EDUCATIONAL COMMUNITY AS A FACTOR OF PROFEIONAL AND PERSONAL DEVELOPMTNT OF THE PEDAGOGUE
Abstract
One of the priority directions of the state educational policy is continuous professional and personal development of the pedagogue/teaching staff. The search for factors to make this process more effective is becoming topical. The article reveals the educational community possibilities as a factor of the pedagogue’s professional and personal development on the example of educational and methodological associations as the most common forms of professional educational communities.
Downloads
References
1. Адольф В.А. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя // Педагогика. 1998. № 1. С. 72–75.
2. Борисова Е.М. Профессиональное самоопределение : Личностный аспект : дис. ... д-ра психол. наук. М., 1995. 411 с.
3. Васенина Т.И. Методическое объединение как условие развития профессиональной компетентности педагогов : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Челябинск, 2008. 20 с.
4. Громыко Ю.В. К проблеме создания общенародной школы будущего: синтез предметного и проектного образования // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 1. C. 93–105.
5. Капустина Л.Н. Формирование педагогических сообществ в общеобразовательном учреждении как фактор повышения профессиональной культуры учителя : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Тула, 2004. 23 с.
6. Митина Л.М. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях // Вопросы психологии. 1997. № 4. С. 28–38.
7. Морозова О.П. Корпоративная культура научно-педагогического сообщества региона как фактор успешности профессиональной подготовки будущих педагогов // Развитие образовательного пространства региональных вузов в системе координат приоритетных проектов РФ: лучшие практики : сб. материалов Всероссийской науч.-практ. конф. с междунар. участием (20-21 сент. 2018 г., Барнаул). Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2018. С. 1–2. URL: http://elibrary.asu.ru/xmlui/bitstream/handle/asu/6417/read.7book?sequence=1&isAllowed=y (дата обращения: 08.11.2021).
8. Нерадовская О.Р. Использование образовательного потенциала неформального профессионального сообщества для развития профессионализма педагогов : дис. ... канд. пед. наук. Томск, 2018. 180 с.
9. Сластенин В.А. Профессионализм педагога: акмеологический подход // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 4 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/professionalizm-pedagoga-akmeologicheskiy-podhod
10. Сластенин В.А. Профессионализм учителя как явление педагогической культуры // Педагогическое образование и наука. 2008. № 12. С. 4–16.
11. Фролов И.Н. Единое информационно-методическое пространство региона как путь к повышению уровня методической компетентности учителя // Russian Journal of Education and Psychology. 2011. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/edinoe-informatsionno-metodicheskoe-prostranstvo-regiona-kak-put-k-povysheniyu-urovnya-metodicheskoy-kompetentnosti-uchitelya (дата обращения: 08.11.2021).
References:
1. Adol'f V.A. Formirovanie professional'noj kompetentnosti budushchego uchitelya // Pedagogika. 1998. № 1. P. 72–75.
2. Borisova E.M. Professional'noe samoopredelenie : Lichnostnyj aspekt : dis. ... d-ra psihol. nauk. M., 1995. 411 p.
3. Vasenina T.I. Metodicheskoe ob"edinenie kak uslovie razvitiya professional'noj kompetentnosti pedagogov : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. CHelyabinsk, 2008. 20 p.
4. Gromyko YU.V. K probleme sozdaniya obshchenarodnoj shkoly budushchego: sintez predmetnogo i proektnogo obrazovaniya // Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 2018. T. 23. № 1. P. 93–105.
5. Kapustina L.N. Formirovanie pedagogicheskih soobshchestv v obshcheobrazovatel'nom uchrezhdenii kak faktor povysheniya professional'noj kul'tury uchitelya : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. Tula, 2004. 23 p.
6. Mitina L.M. Lichnostnoe i professional'noe razvitie cheloveka v novyh social'no-ekonomicheskih usloviyah // Voprosy psihologii. 1997. № 4. P. 28–38.
7. Morozova O.P. Korporativnaya kul'tura nauchno-pedagogicheskogo soobshchestva regiona kak faktor uspeshnosti professional'noj podgotovki budushchih pedagogov // Razvitie obrazovatel'nogo prostranstva regional'nyh vuzov v sisteme koordinat prioritetnyh proektov RF: luchshie praktiki : sb. materialov Vserossijskoj nauch.-prakt. konf. s mezhdunar. uchastiem (20-21 sent. 2018 g., Barnaul). Barnaul : Izd-vo AltGU, 2018. P. 1–2. URL: http://elibrary.asu.ru/xmlui/bitstream/handle/asu/6417/read.7book?sequence=1&isAllowed=y (data obrashcheniya: 08.11.2021).
8. Neradovskaya O.R. Ispol'zovanie obrazovatel'nogo potenciala neformal'nogo professional'nogo soobshchestva dlya razvitiya professionalizma pedagogov : dis. ... kand. ped. nauk. Tomsk, 2018. 180 p.
9. Slastenin V.A. Professionalizm pedagoga: akmeologicheskij podhod // Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2006. № 4 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/professionalizm-pedagoga-akmeologicheskiy-podhod
10. Slastenin V.A. Professionalizm uchitelya kak yavlenie pedagogicheskoj kul'tury // Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka. 2008. № 12. P. 4–16.
11. Frolov I.N. Edinoe informacionno-metodicheskoe prostranstvo regiona kak put' k povysheniyu urovnya metodicheskoj kompetentnosti uchitelya // Russian Journal of Education and Psychology. 2011. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/edinoe-informatsionno-metodicheskoe-prostranstvo-regiona-kak-put-k-povysheniyu-urovnya-metodicheskoy-kompetentnosti-uchitelya (data obrashcheniya: 08.11.2021).
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).