COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY OF SOCIAL ANXIETY IN THE CONTEXT OF FLUENCY DISORDER IN YOUNG AGE

  • Liana Mishchenkova Altai State University Email: lianaexol@gmail.com
Keywords: impaired fluency, logoophobia, coping strategies, cognitive-behavioral therapy

Abstract

This article analyzes aspects of neuropsychological disorders of the mechanisms of fluency disorder, reveals the main factor supporting this disorder at a young age, namely the presence of an obsessive fear of speech, which in turn overly affects all mental activity of a person - "captures" his thinking, distorts attention, and most importantly "forces" to succumb to maladaptive behavior that interferes with normal functioning in interaction situations, together this article contains a plan for self-help in the scope of the cognitive-behavioral approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список литературы:
1. Бек Дж. А. Когнитивная терапия. Полное руководство. М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2018. 400 с.
2. Горшкова Е.Н, Волкова С.В. Социальная тревожность и перфекционизм у лиц молодого возраста с заиканием // онсультативная психология и психотерапия. 2017. Том 25. № 1. С. 40–58.
3. Кларк. А.Д., Бек А. Тревога и беспокойство: когнитивно-поведенческий подход. СПб. : ООО «Диалектика». 2020. 448 с.
4. Лихи Р. Свобода от тревоги. Справиться с тевогой, пока она не расправилась с вами. СПб. : Питер, 2016. 368с.
5. Мищенкова Л. А., Ларина А. В. Особенности динамики симптомов заикания в ситуациях социального взаимодействия у молодых людей // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2020. Т. 2. № 3. С. 36–48.
6. Pigliucci M. Logophobia // EMBO Reports 2009. 1068 p.
7. Plexico L., Manning W. H., Levitt H. Coping responses by adults who stutter: Part I. Protecting the self and others // Journal of Fluency Disorders, June 2009, Elsevier Р. 87–107.

References:

1. Bek Dzh. A. Kognitivnaya terapiya. Polnoe rukovodstvo. M. : OOO «I.D. Vil'yams», 2018. 400p.
2. Gorshkova E.N, Volkova S.V. Social'naya trevozhnost' i perfekcionizm u lic molodogo vozrasta s zaikaniem //Konsul'tativnaya psihologiya i psihoterapiya. 2017. Tom 25. № 1. P. 40–58.
3. Klark. A.D., Bek A. Trevoga i bespokojstvo: kognitivno-povedencheskij podhod. SPb.: OOO «Dialektika». 2020. 448 p.
4. Lihi R. Svoboda ot trevogi. Spravit'sya s tevogoj, poka ona ne raspravilas' s vami. SPb.: Piter, 2016. 368p.
5. Mishchenkova L. A., Larina A. V. Osobennosti dinamiki simptomov zaikaniya v situaciyah social'nogo vzaimodejstviya u molodyh lyudej // Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2020. T. 2. № 3. P. 36–48.
6. Pigliucci M. Logophobia // EMBO Reports 2009. 1068p.
7. Plexico L., Manning W.H., Levitt H. Coping responses by adults who stutter: Part I. Protecting the self and others. // Journal of Fluency Disorders, June 2009, Elsevier P. 87–107.
Published
2021-11-23
How to Cite
1. Mishchenkova L. COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY OF SOCIAL ANXIETY IN THE CONTEXT OF FLUENCY DISORDER IN YOUNG AGE // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2021. Vol. 3. № 4. P. 82-96. URL: http://bppasu.ru/article/view/10615.