FEATURES OF SELF-ESTEEM AND MENTAL STATE OF WOMEN – REGULAR USERS OF SOCIAL NETWORKS
Abstract
Social media is an integral part of modern life. Thanks to them, people at any distance have the opportunity to communicate freely. But having found such a useful opportunity, many begin to abuse it. This affects their psychological state. The aim of this work was to study the characteristics of self-esteem and the mental state of women - regular users of social networks. Use the following methods: research of self-esteem of personality according to S.A. Budassi, self-assessment of mental states according to G. Eysenck, statistical processing of data using Student's t-test and correlation analysis according to Spearman.
Women who are regular users of social networks are characterized by a higher level of anxiety, frustration, aggressiveness and rigidity, i.e. a more negative mental state, which is apparently due to inadequate self-esteem.
Downloads
References
1. Агадуллина Е.Р. Пользователи социальных сетей: современные исследования // Электронный журнал «Современная зарубежная психология». 2015. Т. 4, № 3. С. 36–46. URL: https://psyjournals.ru/files/79069/jmfp_2015_3_n5_Agadullina.pdf
2. Белинская Е.П. Информационная социализация подростков: опыт пользования социальными сетями и психологическое благополучие // Психологические исследования. 2013. Т. 6, № 30. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n30/858-belinskaya30.html
3. Бороздина Л.В. Что такое самооценка? // Психологический журнал. 1992. Т. 13, № 4. С. 99–101.
4. Бороздина Л.В. Сущность самооценки и её соотношение с Я-концепцией // Вестник Московского ун-та. Серия: Психология. 2011. № 1. С. 54– 65.
5. Власенко С.В., Елисеева А.К. Самооценка как фактор человеческой личности // Наука и реальность. 2021. № 2(6). С. 49– 52.
6. Войскунский А.Е., Митина О.В., Рагимова А.Г. Связь интернет-зависимости с гендером и социальным статусом подростков // Цифровое общество как культурно-исторический контекст развития человека: сборник научных статей / Под общ. ред. Р.В. Ершовой. Коломна: Государственный социально-гуманитарный университет. 2018. С. 75–80.
7. Войскунский А.Е. Современные тенденции киберпсихологических исследований // Цифровое общество в культурно-исторической парадигме / Коллективная монография под редакцией Т.Д. Марцинковской, В.Р. Орестовой, О.В. Гавриченко. М.: МПГУ, 2019. С. 6–13.
8. Захарова А.В. Структурно-динамическая модель самооценки // Вопросы психологии. 1989. № 1. С. 5–14.
9. Зарецкая О.В. Компьютерная и интернет-зависимость: анализ и систематизация подходов к проблеме // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 9, № 2. C. 145–165. URL: https://psyjournals.ru/psyedu_ru/2017/n2/Zaretskaya.shtml
10. Костяк Т.В. Психологические особенности активных пользователей социальных сетей // Вестник Московского информационно-технологического университета – Московского архитектурно-строительного института. 2018. № 3. С. 58–64. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologicheskieosobennosti-aktivnyh-polzovateley-sotsialnyh-setey
11. Кочетков Н.В. Интернет-зависимость и зависимость от компьютерных игр в трудах отечественных ученых // Социальная психология и общество. 2020. Т. 11, № 1. С. 27–54. URL: https://psyjournals.ru/files/112799/sps_2020_n1_Kochetkov.pdf
12. Крайнюков С.В. Влияние современных информационных технологий на картину мира человека // Социальная психология и общество. 2019. Т. 10, № 4. С. 23–41.
13. Крюкова Т.Л., Екимчик О.А. Фаббинг как угроза благополучию близких отношений // Консультативная психология и психотерапия. 2019. Т. 27, № 3. С. 61–76.
14. Макалуцкая С.М., Яковлева Л.В. Самооценка как ключевой компонент самосознания личности // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. 2011. № 21–31. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samootsenka-kak-klyuchevoy-komponent-samosoznaniyalichnosti
15. Никиреева Е. М. Психологические особенности направленности личности: учебное пособие. М. : Московский психолого-социальный институт. 2007. 72 с.
16. Польская Н.А., Якубовская Д.К. Влияние социальных сетей на самоповреждающее поведение у подростков // Консультативная психология и психотерапия. 2019. Т. 27, № 3. С. 156–174.
17. Проект Ю.Л., Богдановская И.М., Богдановская А.Б. Роль информационно-коммуникационной среды в процессе социализации детей и подростков. // Психологическая наука и образование. 2013. № 6. С. 49 – 57.
18. Рубцова О.В., Панфилова А.С., Артеменков С.Л. Исследование взаимосвязи личностных особенностей игроков подросткового и юношеского возраста с их поведением в виртуальном пространстве (на примере групповой компьютерной игры «Dota 2») // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23, № 1. C. 137– 148.
19. Солдатова Г.У., Вишнева А.Е. Особенности развития когнитивной сферы у детей с разной онлайн-активностью: есть ли золотая середина? // Консультативная психология и психотерапия. 2019. Т. 27, № 3. С. 97–118.
20. Столяренко Л.Д. Детская психодиагностика и профориентация. Ростов-на-Дону : «Феникс». 1999. 384 с.
21. Татарко А.Н., Миронова А.А., Макласова Е.В. Индивидуальные ценности и активность использования интернета: сопоставление России и Европейских стран // Социальная психология и общество. 2019. Т. 10, № 4. С. 77–95.
22. Хасанова И.И., Котова С.С. Взаимосвязь интернет-зависимости с совладающим и отклоняющимся поведением учащейся молодежи // Образование и наука. 2017. Т. 19, № 4. С. 146–168.
23. Ellison N.B., Steinfield C., Lampe C. The benefits of facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites // Journal of Computer-Mediated Communication. 2007. Vol. 12(4). P. 1143–1168.
24. Forest A.L., Wood J.V. When social networking is not working: Individuals with low self-esteem recognize but do not reap the benefits of self-disclosure on facebook // Psychological Science. 2012. Vol. 23(3). P. 295–302.
25. Marker С., Gnambs T., Appel M. Active on Facebook and Failing at School? MetaAnalytic Findings on the Relationship Between Online Social Networking Activities and Academic Achievement // Educational Psychology Review. 2018. Vol. 30(3). P. 651–677.
26. Mehdizadeh S. Self-presentation 2.0: Narcissism and self-esteem on facebook // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2010. Vol. 13(4). P. 357– 364.
27. Tazghini S., Siedlecki K. L. A mixed method approach to examining Facebook use and its relationship to self-esteem // Computers in Human Behavior. 2013. Vol. 29(3). P. 827–832.
28. Toma C.L. Feeling Better But Doing Worse: Effects of Facebook Self-Presentation on Implicit Self-Esteem and Cognitive Task Performance // Media Psychology. 2013. Vol. P. 199–220.
References:
1. Agadullina E.R. Pol'zovateli social'nyh setej: sovremennye issledovaniya // Elektronnyj zhurnal «Sovremennaya zarubezhnaya psihologiya». 2015. T. 4, № 3. P. 36–46. URL: https://psyjournals.ru/files/79069/jmfp_2015_3_n5_Agadullina.pdf
2. Belinskaya E.P. Informacionnaya socializaciya podrostkov: opyt pol'zovaniya social'nymi setyami i psihologicheskoe blagopoluchie // Psihologicheskie issledovaniya. 2013. T. 6, № 30. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2013v6n30/858-belinskaya30.html
3. Borozdina L.V. CHto takoe samoocenka? // Psihologicheskij zhurnal. 1992. T. 13, № 4. P. 99–101.
4. Borozdina L.V. Sushchnost' samoocenki i eyo sootnoshenie s YA-koncepciej // Vestnik Moskovskogo un-ta. Seriya: Psihologiya. 2011. № 1. P. 54– 65.
5. Vlasenko S.V., Eliseeva A.K. Samoocenka kak faktor chelovecheskoj lichnosti // Nauka i real'nost'. 2021. № 2(6). P. 49– 52.
6. Vojskunskij A.E., Mitina O.V., Ragimova A.G. Svyaz' internet-zavisimosti s genderom i social'nym statusom podrostkov // Cifrovoe obshchestvo kak kul'turno-istoricheskij kontekst razvitiya cheloveka: sbornik nauchnyh statej / Pod obshch. red. R.V. Ershovoj. Kolomna: Gosudarstvennyj social'no-gumanitarnyj universitet. 2018. P. 75–80.
7. Vojskunskij A.E. Sovremennye tendencii kiberpsihologicheskih issledovanij // Cifrovoe obshchestvo v kul'turno-istoricheskoj paradigme / Kollektivnaya monografiya pod redakciej T.D. Marcinkovskoj, V.R. Orestovoj, O.V. Gavrichenko. M.: MPGU, 2019. P. 6–13.
8. Zaharova A.V. Strukturno-dinamicheskaya model' samoocenki // Voprosy psihologii. 1989. № 1. P. 5–14.
9. Zareckaya O.V. Komp'yuternaya i internet-zavisimost': analiz i sistematizaciya podhodov k probleme // Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 2017. T. 9, № 2. P. 145–165. URL: https://psyjournals.ru/psyedu_ru/2017/n2/Zaretskaya.shtml
10. Kostyak T.V. Psihologicheskie osobennosti aktivnyh pol'zovatelej social'nyh setej // Vestnik Moskovskogo informacionno-tekhnologicheskogo universiteta – Moskovskogo arhitekturno-stroitel'nogo instituta. 2018. № 3. P. 58–64. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologicheskieosobennosti-aktivnyh-polzovateley-sotsialnyh-setey
11. Kochetkov N.V. Internet-zavisimost' i zavisimost' ot komp'yuternyh igr v trudah otechestvennyh uchenyh // Social'naya psihologiya i obshchestvo. 2020. T. 11, № 1. P. 27–54.
URL: https://psyjournals.ru/files/112799/sps_2020_n1_Kochetkov.pdf
12. Krajnyukov S.V. Vliyanie sovremennyh informacionnyh tekhnologij na kartinu mira cheloveka // Social'naya psihologiya i obshchestvo. 2019. T. 10, № 4. P. 23–41.
13. Kryukova T.L., Ekimchik O.A. Fabbing kak ugroza blagopoluchiyu blizkih otnoshenij // Konsul'tativnaya psihologiya i psihoterapiya. 2019. T. 27, № 3. P. 61–76.
14. Makaluckaya S.M., YAkovleva L.V. Samoocenka kak klyuchevoj komponent samosoznaniya lichnosti // Psihologiya i pedagogika: metodika i problemy prakticheskogo primeneniya. 2011. № 21–31. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samootsenka-kak-klyuchevoy-komponent-samosoznaniyalichnosti
15. Nikireeva E. M. Psihologicheskie osobennosti napravlennosti lichnosti: uchebnoe posobie. M. : Moskovskij psihologo-social'nyj institut. 2007. 72 p.
16. Pol'skaya N.A., YAkubovskaya D.K. Vliyanie social'nyh setej na samopovrezhdayushchee povedenie u podrostkov // Konsul'tativnaya psihologiya i psihoterapiya. 2019. T. 27, № 3. P. 156–174.
17. Proekt YU.L., Bogdanovskaya I.M., Bogdanovskaya A.B. Rol' informacionno-kommunikacionnoj sredy v processe socializacii detej i podrostkov. // Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 2013. № 6. P. 49 – 57.
18. Rubcova O.V., Panfilova A.S., Artemenkov S.L. Issledovanie vzaimosvyazi lichnostnyh osobennostej igrokov podrostkovogo i yunosheskogo vozrasta s ih povedeniem v virtual'nom prostranstve (na primere gruppovoj komp'yuternoj igry «Dota 2») // Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 2018. T. 23, № 1. P. 137– 148.
19. Soldatova G.U., Vishneva A.E. Osobennosti razvitiya kognitivnoj sfery u detej s raznoj onlajn-aktivnost'yu: est' li zolotaya seredina? // Konsul'tativnaya psihologiya i psihoterapiya. 2019. T. 27, № 3. P. 97–118.
20. Stolyarenko L.D. Detskaya psihodiagnostika i proforientaciya. Rostov-na-Donu : «Feniks». 1999. 384 p.
21. Tatarko A.N., Mironova A.A., Maklasova E.V. Individual'nye cennosti i aktivnost' ispol'zovaniya interneta: sopostavlenie Rossii i Evropejskih stran // Social'naya psihologiya i obshchestvo. 2019. T. 10, № 4. P. 77–95.
22. Hasanova I.I., Kotova S.S. Vzaimosvyaz' internet-zavisimosti s sovladayushchim i otklonyayushchimsya povedeniem uchashchejsya molodezhi // Obrazovanie i nauka. 2017. T. 19, № 4. P. 146–168.
29. Ellison N.B., Steinfield C., Lampe C. The benefits of facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites // Journal of Computer-Mediated Communication. 2007. Vol. 12(4). P. 1143–1168.
30. Forest A.L., Wood J.V. When social networking is not working: Individuals with low self-esteem recognize but do not reap the benefits of self-disclosure on facebook // Psychological Science. 2012. Vol. 23(3). P. 295–302.
31. Marker С., Gnambs T., Appel M. Active on Facebook and Failing at School? MetaAnalytic Findings on the Relationship Between Online Social Networking Activities and Academic Achievement // Educational Psychology Review. 2018. Vol. 30(3). P. 651–677.
32. Mehdizadeh S. Self-presentation 2.0: Narcissism and self-esteem on facebook // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2010. Vol. 13(4). P. 357– 364.
33. Tazghini S., Siedlecki K. L. A mixed method approach to examining Facebook use and its relationship to self-esteem // Computers in Human Behavior. 2013. Vol. 29(3). P. 827–832.
34. Toma C.L. Feeling Better But Doing Worse: Effects of Facebook Self-Presentation on Implicit Self-Esteem and Cognitive Task Performance // Media Psychology. 2013. Vol. P. 199–220.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).