FEATURES OF SELF-REGULATION OF ADOLESCENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE

  • Elena Umanskaya Moscow State Pedagogical University Email: elena.umanskaya@mail.ru
  • Kristina Sherstneva Moscow State Pedagogical University Email: sherstyowa@gmail.com
Keywords: self-regulation, emotional intelligence, adolescence, self-regulation style, personality regulatory characteristics

Abstract

The main goal of the study was to identify the features of self-regulation of adolescents with different levels of emotional intelligence. In the course of empirical research, the interrelation of the general level of self-regulation and the general level of emotional intelligence was established. In adolescents with a high level of emotional intelligence, indicators of the level of formation of regulatory flexibility are higher; they more often choose “Planning” as a style of self-regulation than adolescents with a low level of emotional intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список литературы:
1. Выготский Л.С. Проблемы общей психологии. Т. 2. М. : Педагогика, 1982. 504 с.
2. Батоцыренов В.Б. Понятие «Саморегуляция»: терминология и основные подходы // Вестник ЗабГУ. 2011. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-samoregulyatsiya-terminologiya-i-osnovnye- podhody (дата обращения: 25.07.2021).
3. Кутейников А.Н., Шандлоренко Д.Д. Эмоциональный интеллект как фактор адаптации к учебному процессу // Фундаментальные исследования. 2015. № 2 (22). С. 5019–5024.
4. Сафонова Т.О., Морозова И.С. Уровневые характеристики саморегуляции личности // Вестник КемГУ. 2010. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/urovnevye-harakteristiki-samoregulyatsii- lichnosti (дата обращения: 25.07.2021).
5. Конопкин О.А. Осознанная саморегуляция как критерий субъектности // Вопросы психологии. 2008. № 3. С. 22–34.
6. Моросанова В.И., Фомина Т.Г. Взаимосвязь развития осознанной саморегуляции и общительности педагогов // Вестник РУДН. Серия : Психология и педагогика. 2010. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-razvitiya-osoznannoy-samoregulyatsii-i- obschitelnosti-pedagogov (дата обращения: 25.07.2021).
7. Чупров В.И. Саморегуляция жизнедеятельности молодежи в культурном пространстве: концепция социокультурного механизма // Гуманитарий Юга России. 2018. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samoregulyatsiya-zhiznedeyatelnosti-molodezhi-v- kulturnom-prostranstve-kontseptsiya-sotsiokulturnogo-mehanizma (дата обращения: 25.07.2021).

References:
1. Vygotskij L.S. Problemy obshchej psihologii. T. 2. M. : Pedagogika, 1982. 504 p.
2. Batocyrenov V.B. Ponyatie «Samoregulyaciya»: terminologiya i osnovnye podhody // Vestnik ZabGU. 2011. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-samoregulyatsiya-terminologiya-i-osnovnye- podhody (data obrashcheniya: 25.07.2021).
3. Kutejnikov A.N., SHandlorenko D.D. Emocional'nyj intellekt kak faktor adaptacii k uchebnomu processu // Fundamental'nye issledovaniya. 2015. № 2 (22). P. 5019–5024.
4. Safonova T.O., Morozova I.S. Urovnevye harakteristiki samoregulyacii lichnosti // Vestnik KemGU. 2010. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/urovnevye-harakteristiki-samoregulyatsii- lichnosti (data obrashcheniya: 25.07.2021).
5. Konopkin O.A. Osoznannaya samoregulyaciya kak kriterij sub"ektnosti // Voprosy psihologii. 2008. № 3. P. 22–34.
6. Morosanova V.I., Fomina T.G. Vzaimosvyaz' razvitiya osoznannoj samoregulyacii i obshchitel'nosti pedagogov // Vestnik RUDN. Seriya : Psihologiya i pedagogika. 2010. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vzaimosvyaz-razvitiya-osoznannoy-samoregulyatsii-i- obschitelnosti-pedagogov (data obrashcheniya: 25.07.2021).
7. CHuprov V.I. Samoregulyaciya zhiznedeyatel'nosti molodezhi v kul'turnom prostranstve: koncepciya sociokul'turnogo mekhanizma // Gumanitarij YUga Rossii. 2018. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samoregulyatsiya-zhiznedeyatelnosti-molodezhi-v- kulturnom-prostranstve-kontseptsiya-sotsiokulturnogo-mehanizma (data obrashcheniya: 25.07.2021).
Published
2021-09-20
How to Cite
1. Umanskaya E., Sherstneva K. FEATURES OF SELF-REGULATION OF ADOLESCENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2021. Vol. 3. № 3. P. 112-120. URL: http://bppasu.ru/article/view/10349.