STRESS RESISTANCE IN THE STRUCTURE INDIVIDUAL-TYPOLOGICAL QUALITIES FOR EMPLOYEES OF THE MULTIFUNCTIONAL CENTER
Abstract
The paper defines resistance to stress as a factor in ensuring the effectiveness of a worker in the social sphere. Empirically determined the features of coping personality behavior. Thus, the group of workers over the age of 26 is more efficient, organized and disciplined. The level of "extraversion" and the choice of the strategy of behavior and are interdependent, as women under 26 show landmarks in the environment through “Avoiding contact with the environment”. In the group of women over 26 years old, openness to communications "Active change of the environment" was revealed, so adaptability to the environment through coping strategies.
Downloads
References
1. Арутюнян А.А. Стрессоустойчивость как профессиональная компетенция работника социальной службы // Молодой ученый: электрон. науч. журн. 2016. № 1 (15). URL: https://moluch.ru/archive/119/33099/ (дата обращения: 20.06.2021).
2. Бодров В.А. Психология профессиональной деятельности: Теоретические и практические проблемы. М. : Ин-т психологии РАН, 2016. 623 с.
3. Водопьянова Н.Е. Стресс-менеджмент : учебник для бакалавриата и магистратуры. 2-е изд., испр. и доп. М. : Издательство Юрайт, 2019. 283 с. (Бакалавр и магистр. Академический курс). URL: https://urait.ru/bcode/438202 (дата обращения: 21.06.2021).
4. Водопьянова Н.Е. Копинг-стратегии как фактор профессиональной адаптации // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2015. № 1 (5). С. 73– 82.
5. Диянова З.В. Психология личности. Закономерности и механизмы развития личности: учебное пособие для вузов. М. : Издательство Юрайт, 2020. 173 с.
6. Знаков В.В. Психология половых и гендерных различий. Кострома : Изд-во КГУ им. Некрасова, 2016.
7. Катунин А.П. Стрессоустойчивость как психологический феномен. Текст : непосредственный // Молодой ученый. 2012. № 9 (44). С. 243–246. URL: https://moluch.ru/archive/44/5363/ (дата обращения: 30.06.2021).
8. Кузьмина Ю.М. Эмоциональное выгорание в профессиональной деятельности специалистов социальной работы: проявление и профилактика. Казань : КГТУ, 2016. 154 с.
9. Крюкова Т.Л. Психология совладающего поведения. Кострома : КГУ им. Н.А. Некрасова, 2017. 232 с.
10. Крюкова Т.Л. Совладание с трудностями и жизненный стиль современника // Вестник Костромского государственного университета. 2017. № 1 (23). С. 91– 96.
11. Лазарус Р. Теория стресса и психофизиологические исследования. / Эмоциональный стресс / Под ред. Л.Леви. Л. : Изд-во Медицина, 1970. С. 178-208.
12. Леонова А.Б., Кузнецова А.С. Психологические технологии управления состоянием человека. М. : Смысл, 2007. 311 с.
13. Лозгачева О.В. Особенности формирования устойчивости к стрессу в процессе профессионального развития личности // Педагогическое образование в России. 2012. № 2. С.35– 37.
14. Мельникова Н.Н. Классификация стратегий адаптивного поведения // Теоретическая, экспериментальная и практическая психология : сб. науч. Трудов / под ред. Н.А. Батурина. Челябинск : Изд-во ЮУрГУ, 2001. Т. 3. С. 13–23.
15. Сафонова Н.А. Проблема положения женщины в современном российском обществе // Молодой ученый: электрон. науч. журн. 2018. № 3 (14). URL https://moluch.ru/archive/200/49082/ (дата обращения: 21.03.2020).
16. Стецко А.С. Проблема стресса в психологии. Материалы IX Международной студенческой научной конференции «Студенческий научный форум». 2017. № 3 (23). URL: http://scienceforum.ru/2017/ article/2017033277 (дата обращения: 10.04.2019).
17. Шаповаленко И.В. Психология развития и возрастная психология : учебник и практикум для вузов. М. : Издательство Юрайт, 2019. 575 с.
18. Ялтонский В.М., Сирота Н.А. Психология совладающего поведения: развитие, достижения, проблемы, перспективы. М. : Институт психологии РАН, 2008. 241 с.
References:
1. Arutyunyan A.A. Stressoustojchivost' kak professional'naya kompetenciya rabotnika social'noj sluzhby // Molodoj uchenyj: elektron. nauch. zhurn. 2016. № 1 (15). URL: https://moluch.ru/archive/119/33099/ (data obrashcheniya: 20.06.2021).
2. Bodrov V.A. Psihologiya professional'noj deyatel'nosti: Teoreticheskie i prakticheskie problemy. M. : In-t psihologii RAN, 2016. 623 p.
3. Vodop'yanova N.E. Stress-menedzhment : uchebnik dlya bakalavriata i magistratury. 2-e izd., ispr. i dop. M. : Izdatel'stvo YUrajt, 2019. 283 p. (Bakalavr i magistr. Akademicheskij kurs). URL: https://urait.ru/bcode/438202 (data obrashcheniya: 21.06.2021).
4. Vodop'yanova N.E. Koping-strategii kak faktor professional'noj adaptacii // Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.S. Pushkina. 2015. № 1 (5). P. 73– 82.
5. Diyanova Z.V. Psihologiya lichnosti. Zakonomernosti i mekhanizmy razvitiya lichnosti: uchebnoe posobie dlya vuzov. M. : Izdatel'stvo YUrajt, 2020. 173 p.
6. Znakov V.V. Psihologiya polovyh i gendernyh razlichij. Kostroma : Izd-vo KGU im. Nekrasova, 2016.
7. Katunin A.P. Stressoustojchivost' kak psihologicheskij fenomen. Tekst : neposredstvennyj // Molodoj uchenyj. 2012. № 9 (44). P. 243–246. URL: https://moluch.ru/archive/44/5363/ (data obrashcheniya: 30.06.2021).
8. Kuz'mina YU.M. Emocional'noe vygoranie v professional'noj deyatel'nosti specialistov social'noj raboty: proyavlenie i profilaktika. Kazan' : KGTU, 2016. 154 p.
9. Kryukova T.L. Psihologiya sovladayushchego povedeniya. Kostroma : KGU im. N.A. Nekrasova, 2017. 232 p.
10. Kryukova T.L. Sovladanie s trudnostyami i zhiznennyj stil' sovremennika // Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta. 2017. № 1 (23). P. 91– 96.
11. Lazarus R. Teoriya stressa i psihofiziologicheskie issledovaniya. / Emocional'nyj stress / Pod red. L.Levi. L. : Izd-vo Medicina, 1970. P. 178-208.
12. Leonova A.B., Kuznecova A.S. Psihologicheskie tekhnologii upravleniya sostoyaniem cheloveka. M. : Smysl, 2007. 311 p.
13. Lozgacheva O.V. Osobennosti formirovaniya ustojchivosti k stressu v processe professional'nogo razvitiya lichnosti // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2012. № 2. P.35– 37.
14. Mel'nikova N.N. Klassifikaciya strategij adaptivnogo povedeniya // Teoreticheskaya, eksperimental'naya i prakticheskaya psihologiya : sb. nauch. Trudov / pod red. N.A. Baturina. CHelyabinsk : Izd-vo YUUrGU, 2001. T. 3. P. 13–23.
15. Safonova N.A. Problema polozheniya zhenshchiny v sovremennom rossijskom obshchestve // Molodoj uchenyj: elektron. nauch. zhurn. 2018. № 3 (14). URL https://moluch.ru/archive/200/49082/ (data obrashcheniya: 21.03.2020).
16. Stecko A.S. Problema stressa v psihologii. Materialy IX Mezhdunarodnoj studencheskoj nauchnoj konferencii «Studencheskij nauchnyj forum». 2017. № 3 (23). URL: http://scienceforum.ru/2017/ article/2017033277 (data obrashcheniya: 10.04.2019).
17. SHapovalenko I.V. Psihologiya razvitiya i vozrastnaya psihologiya : uchebnik i praktikum dlya vuzov. M. : Izdatel'stvo YUrajt, 2019. 575 p.
18. YAltonskij V.M., Sirota N.A. Psihologiya sovladayushchego povedeniya: razvitie, dostizheniya, problemy, perspektivy. M. : Institut psihologii RAN, 2008. 241 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).