THE SPECIFICITY OF BLENDED LEARNIG OF FOREIGN LANGUAGE AT THE HIGHER SCHOOL OF ARTS: THE EDUCATIONAL PROJECT “MEET JAMES JOYCE”
Abstract
The research is aimed at exploring the possibilities of blended English language learning in a creative university. The proposed forms of work are based on the principles of the methodology of forming a translation score for a play in a cross-cultural theatrical production. The educational project presented in the article is related to reading and independent intertextual analysis of fragments of the novel by James Joyce "Ulysses". The included observation of the implementation of the educational project-2021 at the acting department of the Far Eastern State Institute of Arts opens up new stages in the development of the project method in teaching a foreign language; expands the range of application of innovative educational methods. Creative tasks reflect the experience of international festivals, laboratories, master classes; illustrate the advantages of the project method in teaching a language for professional purposes.
Downloads
References
1. Александрова У.В. Метод проекта – метод для успеха // Новая наука: теоретический и практический взгляд. 2016. № 3–2 (69). С. 35–37. URL: https://elibrary.ru/item.asp (дата обращения: 01.05.2021).
2. Ахмыловская Л.А. Формирование переводческой партитуры пьесы в кросс-культурном театральном проекте Владивосток. Владивосток : Изд-во ДВГТУ, 2010. 234 с.
3. Бжиская Ю.В. Английский язык для музыкантов-магистрантов : учебное пособие. СПб. : Планета Музыки, 2018. 156 с.
4. Вербицкий А.А. О категориальном аппарате теории контекстного образования // Высшее образование в России. 2017. № 6. С. 57–67.
5. Гальчук Л.М. Английский язык в научной среде: практикум устной речи : учебное пособие. М. : Вузовский учебник, 2018. 240 c.
6. Городецкая Е.Я. Деловой английский язык для менеджеров : учебное пособие. М. : Проспект, 2016. 248 c.
7. Захарова Е.В. Английский язык для менеджеров по PR и рекламе : учебное пособие. М. : Омега-Л, 2018. 344 с.
8. Зелеева В.П. Учебно-методическое пособие к спецкурсу «Основы психодрамы». URL: Zeleeva_V.P._Osnovy_psihodramy_7.05.2015.pdf (дата обращения: 02.05.2021).
9. Ибрагимова Ш.Р. A psycholinguistic approach to counication in forein language teaching (English). Текст: непосредственный // Молодой учёный. 2018. № 21 (207). С. 475–477. URL: https://moluch.ru/archive/207/50720/ (дата обращения: 02.05.2021).
10. Ковалёва А.Г. Методика междисциплинарных проектов на иностранном языке в вузе // Педагогическое образовние в России. 2019. № 7. URL: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/12768/1/povr-2019-07-10.pdf (дата обращения: 28.04.2021).
11. Ковалёва А.Г., Дымова Е.Е., Курманова Д.И. Компетентностная модель студента для научно-исследовательской деятельности на иностранном языке в вузе // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия: Современные лингвистические и методико-дидактические исследования. 2017. № 3 (35). С. 98–108.
12. Ковалёва А.Г., Анчугова О.В., Зарифуллина Д.П. Система иноязычного лингвистического образования для неязыковых направлений подготовки в вузе с использованием информационно-коммуникационных технологий // Педагогическое образование в России. 2018. № 11. С. 108–116.
13. Локтюшина Е.А., Мещерякова Е.В. Состояние и проблемы иноязычной подготовки как компонента профессионального образования // European Social Science Journal. 2016. № 11. С. 234–239.
14. Маренникова Л.В. О методе проектов в обучении иностранному языку в вузе в контексте новой, личностно-деятельностной образовательной парадигмы // Вестник БФУ Им. И. Канта. 2008. № 1. С. 27–32. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=11161159&(дата обращения: 01.05.2021).
15. Митяева А.М., Фомина С.Н. Интеграция в профессиональной подготовке студентов в условиях модернизации образования // Образование и общество. 2016. Т. 3. № 98. С. 15–18.
16. Михеева В.Ю., Сотникова Е.С., Шишкина Д.С. Проектная деятельность как условие развития самостоятельно мыслящей личности // Идеи и проекты молодежи России. В мире исследований. 2016. С. 94–97. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=27566297 (дата обращения: 22.05.2017).
17. Яковлева В.Н. Самостоятельная учебная деятельность студентов и методы управления ею в процессе обучения иностранным языкам // Проблемы и перспективы развития науки в России и мире. 2017. С. 210. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=28316541 (дата обращения: 25.04.2021).
References:
1. Aleksandrova U.V. Metod proekta – metod dlya uspekha // Novaya nauka: teoreticheskij i prakticheskij vzglyad. № 3–2(69). 2016. P. 35–37. URL: https://elibrary.ru/item.asp (data obrashcheniya: 01.05.2021).
2. Ahmylovskaya L.A. Formirovanie perevodcheskoj partitury p'esy v krosskul'turnom teatral'nom proekte. Vladivostok : DVGTU, 2010. 234 p.
3. Bzhiskaya YU.V. Anglijskij yazyk dlya muzykantov-magistrantov : uchebnoe posobie. SPb. : Planeta Muzyki, 2018. 156 p.
4. Verbickij A.A. O kategorial'nom apparate teorii kontekstnogo obrazovaniya // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2017. № 6. P. 57–67.
5. Gal'chuk L.M. Anglijskij yazyk v nauchnoj srede: praktikum ustnoj rechi: Uchebnoe posobie. M. : Vuzovskij uchebnik, 2018. 240 p.
6. Gorodeckaya, E.YA. Delovoj anglijskij yazyk dlya menedzherov : uchebnoe posobie. M. : Prospekt, 2016. 248 p.
7. Zaharova E.V. Anglijskij yazyk dlya menedzherov po PR i reklame : uchebnoe posobie. M. : Omega-L, 2018. 344 p.
8. Zeleeva V.P. Uchebno-metodicheskoe posobie k speckursu “Osnovy psihodramy”. URL: Zeleeva_V.P._Osnovy_psihodramy_7.05.2015.pdf (data obrashcheniya: 02.05.2021).
9. Ibragimova SH.R. A psycholinguistic approach to counication in forein language teaching (English)/SH.R. Ibragimova. Tekst: neposredstvennyj // Molodoj uchyonyj. 2018. № 21 (207). P. 475–477. URL: https://moluch.ru/archive/207/50720/ (data obrashcheniya: 02.05.2021).
10. Kovalyova A.G. Metodika mezhdisciplinarnyh proektov na inostrannom yazyke v vuze. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2019. № 7. URL: http://elar.uspu.ru/bitstream/uspu/12768/1/povr-2019-07-10.pdf (data obra-shcheniya: 28.04.2021).
11. Kovaleva A.G., Dymova E.E., Kurmanova D.I. Kompetentnostnaya model' studenta dlya nauchno-issledovatel'skoj deyatel'nosti na inostrannom yazyke v vuze // Nauchnyj vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo arhitekturno-stroitel'nogo universiteta. Seriya : Sovremennye lingvisticheskie i metodiko-didakticheskie issledovaniya. 2017. № 3 (35), oktyabr'. P. 98–108.
12. Kovaleva A.G., Anchugova O.V., Zarifullina D.P. Sistema inoyazychnogo lingvisticheskogo obrazovaniya dlya neyazykovyh napravlenij podgotovki v vuze s ispol'zovaniem informacionno-kommunikacionnyh tekhnologij // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2018. № 11, noyabr'. P. 108–116.
13. Loktyushina E.A., Meshcheryakova E.V. Sostoyanie i problemy inoyazychnoj podgotovki kak komponenta professional'nogo obrazovaniya // European Social Science Journal. 2016. № 11. P. 234–239.
14. Marennikova L.V. O metode proektov v obuchenii inostrannomu yazyku v vuze v kontekste novoj, lichnostno-deyatel'nostnoj obrazovatel'noj paradigm // Vestnik BFU Im. I. Kanta. 2008. № 1. P. 27–32. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=11161159& (data obrashcheniya: 01.05.2021).
15. Mityaeva A.M., Fomina S.N. Integraciya v professional'noj podgotovke studentov v usloviyah modernizacii obrazovaniya // Obrazovanie i obshchestvo. 2016 T. 3. № 98. P. 15–18.
16. Miheeva V.YU. Sotnikova E.S., SHishkina D.S. Proektnaya deyatel'nost' kak uslovie razvitiya samostoyatel'no myslyashchej lichno-sti//Idei i proekty molodezhi Rossii. V mire issledovanij. 2016. P. 94–97. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=27566297 (дата обращения: 22.05.2017).
17. Yakovleva V.N. Samostoyatel'naya uchebnaya deyatel'nost' studentov i metody upravleniya eyu v processe obucheniya inostrannym yazy-kam // Problemy i perspektivy razvitiya nauki v Rossii i mire. 2017. P. 210. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=28316541 (data obrashcheniya: 25.04.2021).
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).