PREDPROFILNAYA TRAINING OF TRAINERS IN PRESENT DEVELOPMENT STAGE OF THE FORMATION

  • Nadezhda Abaskalova Novosibirsk state pedagogical university Email: abaskalova2005@mail.ru
Keywords: school formation, the selection of profession, the predprofilnaya and profile preparation

Abstract

The problems of professionalism be the focus of the attention of physiologists, sociologists, philosophers, psychologists, doctors, jurists. Employer searches for the highly skilled workers, who manage several specialties and who combine professional preparation, communicative competence, habits of owner's and administrative work. If fifteen years ago apprehension caused that the fact that only 25% graduates selected the profession under the effect of the school, then today according to the degree of influence on the selection of profession school began to occupy one of the key places. Taking into account that precisely in the school   the emotional, social and mental making of a personality occurs, it is necessary to use all possibilities of school formation for the professional orientation of trainers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список литературы:

1. Абаскалова Н.П., Акимова Л.А., Петров С.В. Методика обучения основам безопасности жизнедеятельности в школе: учеб. пособие для студентов педвузов. Новосибирск : АРТА, 2011. 304 с.
2. Абаскалова Н.П. Современное развитие образования: от парадигмы обучения к парадигме учения // Профессиональное образование и занятость молодежи: 21 век. Кемерово : Изд-во КРИРПО, 2015. С. 172–173.
3. Безюлёва Г.В. Психолого-педагогическое обоснование профориентационной работы // Профессиональное образование. 2008. № 5. С. 10.
4. Вартанова И.И. Структура ценностей в системе мотивации старших подростков и юношей // Мир психологии. 2010. Т. 2008. № 3. С. 131–142.
5. Ермаков Д. Профильное обучение: проблемы и перспективы // Народное образование. 2004. № 7. С. 101–107.
6. Концепция профильного обучения на старшей ступени общего образования URL: http://umvc.ru/wp-content/uploads/2017/08/koncepciyaprofil-nogoobucheniya.pdf
7. Ларина А.А. Личностно-профессиональное самоопределение учащихся – одна из центральных задач современной школы // Молодой ученый. 2010. № 1–2. Т. 2. С. 205–208.
8. Пинский А.А. Итоги первого года эксперимента по введению профильного обучения // Профильное обучение. М. : Просвещение, 2004. Ч. 1. С. 24–38.
9. Предпрофильная подготовка и профильное обучение как факторы обеспечения качественного доступного образования (методические материалы) / под науч. ред. Н.Н. Сабельниковой-Бегашвили, Ставрополь : ГБОУ ДПО СКИРО ПК и ПРО, 2012. 176 с.
10. Пряжников Н.С. Направления и методы профориентации //
Директор школы. 2007. № 2. С. 79–84
11. Резапкина Г.И. Уроки выбора профессии // Школьный психолог. 2006 № 14. URL:https://psy.1sept.ru/article.php?ID=200601403
12. Яковлев Б.П., Гейнц Л.В. Сущность и задачи профильного обучения и предпрофильной подготовки в современной системе образования // Современные наукоемкие технологии. 2008. № 6. С. 86–88.
URL: https://toptechnologies.ru/ru/article/view?id=23964 (дата обращения: 17.08.2021).

References:
1. Abaskalova N.P., Akimova L.A., Petrov S.V. Metodika obucheniya osnovam bezopasnosti zhiznedeyatel'nosti v shkole: ucheb. posobie dlya studentov pedvuzov. Novosibirsk : ARTA, 2011. 304 p.
2. Abaskalova N.P. Sovremennoe razvitie obrazovaniya: ot paradigmy obucheniya k paradigme ucheniya // Professional'noe obrazovanie i zanyatost' molodezhi: 21 vek. Kemerovo : Izd-vo KRIRPO, 2015. P. 172–173.
3. Bezyulyova G.V. Psihologo-pedagogicheskoe obosnovanie proforientacionnoj raboty // Professional'noe obrazovanie. 2008. № 5. P. 10.
4. Vartanova I.I. Struktura cennostej v sisteme motivacii starshih podrostkov i yunoshej // Mir psihologii. 2010. T. 2008. № 3. P. 131–142.
5. Ermakov D. Profil'noe obuchenie: problemy i perspektivy // Narodnoe obrazovanie. 2004. № 7. P. 101–107.
6. Koncepciya profil'nogo obucheniya na starshej stupeni obshchego obrazovaniya URL: http://umvc.ru/wp-content/uploads/2017/08/koncepciyaprofil-nogoobucheniya.pdf
7. Larina A.A. Lichnostno-professional'noe samoopredelenie uchashchihsya – odna iz central'nyh zadach sovremennoj shkoly // Molodoj uchenyj. 2010. № 1–2. T. 2. P. 205–208.
8. Pinskij A.A. Itogi pervogo goda eksperimenta po vvedeniyu profil'nogo obucheniya // Profil'noe obuchenie. M. : Prosveshchenie, 2004. CH. 1. P. 24–38.
9. Predprofil'naya podgotovka i profil'noe obuchenie kak faktory obespecheniya kachestvennogo dostupnogo obrazovaniya (metodicheskie materialy) / pod nauch. red. N.N. Sabel'nikovoj-Begashvili, Stavropol' : GBOU DPO SKIRO PK i PRO, 2012. 176 p.
10. Pryazhnikov N.S. Napravleniya i metody proforientacii // Direktor shkoly. 2007. № 2. P. 79–84
11. Rezapkina G.I. Uroki vybora professii // SHkol'nyj psiholog. 2006 № 14. URL:https://psy.1sept.ru/article.php?ID=200601403
12. Yakovlev B.P., Gejnc L.V. Sushchnost' i zadachi profil'nogo obucheniya i predprofil'noj podgotovki v sovremennoj sisteme obrazovaniya // Sovremennye naukoemkie tekhnologii. 2008. № 6. P. 86–88.
URL: https://toptechnologies.ru/ru/article/view?id=23964 (data obrashcheniya: 17.08.2021).
Published
2021-09-20
How to Cite
1. Abaskalova N. PREDPROFILNAYA TRAINING OF TRAINERS IN PRESENT DEVELOPMENT STAGE OF THE FORMATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2021. Vol. 3. № 3. P. 1-9. URL: http://bppasu.ru/article/view/10333.