COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY OF LONELINESS AND DEPRESSION AS A MEANS OF REDUCING SOCIAL-PSYCHOLOGICAL DISADAPTATION OF ADOLESCENTS
УДК 159.9
Abstract
This article reveals the issues of social and psychological disadaptation of adolescents: its manifestations, possible causes and consequences. It is shown that the state of loneliness and depression are factors of disadaptation in adolescents. Work in this vein seems promising: cognitive-behavioral therapy, focused on the experience of loneliness and depression and their effect on the child's psyche, as a result, can act as a means of reducing disadaptation.
Downloads
References
2. Бек А., Раш А., Шо Б., Эмери Г. Когнитивная терапия депрессии. СПб. : Питер, 2003. 304 с.
3. Бочавер А.А., Докука С.В., Сивак Е.В., Смирнов И.Б. Использование социальных сетей в интернете и депрессивная симптоматика у подростков // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8. № 3. C. 1–18.
4. Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. Т. 4. Детская психология. М. : Педагогика, 1984. 432 с.
5. Кондрашкин А.В., Кириллова Т.О. Социальная ситуация развития современного подростка в контексте модели социально-психологической помощи в восстановительном подходе // Психологическая наука и образование. 2012. Т. 4. № 4. С. 1–14.
6. Леонтьев Д.А. Внутренний мир личности // Психология личности в трудах отечественных психологов. СПб. : Питер. 2000. С. 372–377.
7. Мафсон Л. Подросток и депрессия. Межличностная психотерапия. М. : ЭКСМО, 2008. 320 с.
8. Москвичев В.В. От ситуации социально-психологической дезадаптации к ситуации социального развития // Народное образование. 2011. № 1. С. 1–15.
9. Перлман Д., Пепло Э.Л. Теоретические подходы к одиночеству // Лабиринты одиночества. М. : Прогресс, 1989. С. 152–168.
10. Слободчиков И.М. Переживание одиночества в рамках формирования «Я-концепции» подросткового возраста // Психологическая наука и образование. 2005. Т. 10. № 1. С. 28–32.
11. Слободчиков И.М. Современные исследования переживания одиночества // Психологическая наука и образование. 2007. Т. 12. № 3. С. 27–35.
12. Сычев О.А., Гордеева Т.О. Программы психологической профилактики депрессии у подростков // Консультативная психология и психотерапия. 2014. Т. 22. № 3. С. 141–157.
13. Тихомирова А.В., Москвичев В.В. и др. Основы профилактики социально-психологической дезадаптации несовершеннолетних. М. : МГППУ, 2006. 131 с.
14. Холмогорова А.Б., Воликова С.В. Основные итоги исследований факторов суицидального риска у подростков на основе психосоциальной многофакторной модели расстройств аффективного спектра // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн., 2012. № 2. URL: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2012_2_13/nomer/nomer11.php
15. Янг Дж.И. Одиночество, депрессия и когнитивная терапия: теория и ее применение // Лабиринты одиночества М. : Прогресс, 1989. С. 552–593.
16. Avenevoli S., Knight E., Kessler R.C., et al. Epidemiology of Depression in Children and Adolescents // In J.R.Z. Abela, B.L. Hankin (Eds.), Handbook of depression in children and adolescents. New York : Guilford Press, 2007. P. 6–32.
17. John A., Glendenning A.C., Marchant A., et al. Self-harm, suicidal behaviours, and cyberbullying in children and young people: Systematic review // Journal of Medical Internet Research. 2018. Vol. 20, № 4. P. 1–15.
18. Zych I., Farrington D.P., Llorent V.J. et al. Protecting children against bullying and its consequences // SpringerBriefs in Behavioral Criminology New York : Springer, 2017. 83 p.
References:
1. Ambrumova A.G. Lichnost'. Psihologiya odinochestva i suicid // Aktual'nye voprosy suicidologii. Trudy Moskovskogo NII psihiatrii. M., 1981, T. 92. P. 69–80.
2. Bek A., Rash A., SHo B., Emeri G. Kognitivnaya terapiya depressii. SPb. : Piter, 2003. 304 p.
3. Bochaver A.A., Dokuka S.V., Sivak E.V., Smirnov I.B. Ispol'zovanie social'nyh setej v internete i depressivnaya simptomatika u podrostkov // Klinicheskaya i special'naya psihologiya. 2019. T. 8. № 3. P. 1–18.
4. Vygotskij L.S. Sobranie sochinenij: V 6-ti t. T. 4. Detskaya psihologiya. M. : Pedagogika, 1984. 432 p.
5. Kondrashkin A.V., Kirillova T.O. Social'naya situaciya razvitiya sovremennogo podrostka v kontekste modeli social'no-psihologicheskoj pomoshchi v vosstanovitel'nom podhode // Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 2012. T. 4. № 4. P. 1–14.
6. Leont'ev D.A. Vnutrennij mir lichnosti // Psihologiya lichnosti v trudah otechestvennyh psihologov. SPb. : Piter. 2000. P. 372–377.
7. Mafson L. Podrostok i depressiya. Mezhlichnostnaya psihoterapiya. M. : EKSMO, 2008. 320 p.
8. Moskvichev V.V. Ot situacii social'no-psihologicheskoj dezadaptacii k situacii social'nogo razvitiya // Narodnoe obrazovanie. 2011. № 1. P. 1–15.
9. Perlman D., Peplo E.L. Teoreticheskie podhody k odinochestvu // Labirinty odinochestva. M. : Progress, 1989. P. 152–168.
10. Slobodchikov I.M. Perezhivanie odinochestva v ramkah formirovaniya «YA-koncepcii» podrostkovogo vozrasta // Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 2005. T. 10. № 1. P. 28–32.
11. Slobodchikov I.M. Sovremennye issledovaniya perezhivaniya odinochestva // Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 2007. T. 12. № 3. P. 27–35.
12. Sychev O.A., Gordeeva T.O. Programmy psihologicheskoj profilaktiki depressii u podrostkov // Konsul'tativnaya psihologiya i psihoterapiya. 2014. T. 22. № 3. P. 141–157.
13. Tihomirova A.V., Moskvichev V.V. i dr. «Osnovy profilaktiki social'no-psihologicheskoj dezadaptacii nesovershennoletnih». M. : MGPPU, 2006. 131 p.
14. Holmogorova A.B., Volikova S.V. Osnovnye itogi issledovanij faktorov suicidal'nogo riska u podrostkov na osnove psihosocial'noj mnogofaktornoj modeli rasstrojstv affektivnogo spektra // Medicinskaya psihologiya v Rossii: elektron. nauch. zhurn., 2012. № 2.
URL: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2012_2_13/nomer/nomer11.php
15. YAng Dzh. I. Odinochestvo, depressiya i kognitivnaya terapiya: teoriya i ee primenenie // Labirinty odinochestva M. : Progress, 1989. p. 552–593.
16. Avenevoli S., Knight E., Kessler R.C. et al. Epidemiology of Depression in Children and Adolescents // In J.R.Z. Abela, B.L. Hankin (Eds.), Handbook of depression in children and adolescents. New York : Guilford Press, 2007. P. 6 –32.
17. John A., Glendenning A.C., Marchant A., et al. Self-harm, suicidal behaviours, and cyberbullying in children and young people: Systematic review // Journal of Medical Internet Research. 2018. Vol. 20. № 4. P. 1–15.
18. Zych I., Farrington D.P., Llorent V.J., et al. Protecting children against bullying and its consequences // SpringerBriefs in Behavioral Criminology New York : Springer. 2017. 83 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).