METAKOGNITIVE CONTROL AND ATTITUDE TO ANTI-VITAL BEHAVIOR IN SOCIAL ANXIETY IN THE CONTEXT OF THE PROFILE OF LATERAL ORGANIZATION

  • Ольга Сагалакова Email: olgasagalakova@mail.ru
  • Вера Самойлова Email: samoylovavera@mail.ru
  • Дмитрий Труевцев Email: truevtsev@gmail.com
Keywords: social anxiety disorder, social anxiety, anti-vital behavior, ruminations, metacognitive processing, profile of lateral organization.

Abstract

The article analyzes the features of metacognitive information processing in case of social anxiety in the context of a different profile of the lateral organization of the brain. The psychological mechanisms for maintaining social anxiety are discussed in conjunction with the metacognitive style of regulating anxiety and the risk of anti-vital (self-harm, suicidal) behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Сагалакова О.А., Труевцев Д.В. Опросник «Антивитальность и Жизнестойкость» // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2017. T. 9, № 2(43). C. 4 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://mprj.ru (дата обращения: 25.11.2018)
2. Сиротюк А.Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое сопровождение обучения. М. : ТЦ Сфера, 2003. 288 с.
3. Труевцев Д.В., Сагалакова О.А. Руминации в контексте метакогниций, неадаптивных схем и психической ригидности // Известия АлтГУ. 2011. № 2(2). С. 69–72.
4. Kolubinskia D.C., Nikčevićb A.V., Lawrencea J.A., Spada M.M. The metacognitions about self-critical rumination questionnaire // Journal of Affective Disorders. 2017. № 220. Р. 129–138.
5. Wells A., Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30 // Behavior Research Therapy. 2004. № 42 (4). Р. 385–396. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://dx.doi.org/10. 1016/S0005-7967(03)00147-5
Published
2018-12-18
How to Cite
1. Сагалакова О., Самойлова В., Труевцев Д. METAKOGNITIVE CONTROL AND ATTITUDE TO ANTI-VITAL BEHAVIOR IN SOCIAL ANXIETY IN THE CONTEXT OF THE PROFILE OF LATERAL ORGANIZATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2018. № 4. P. 112-127. URL: https://bppasu.ru/article/view/4836.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)