MONITORING THE EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL MOTIVATION OF DENTISTRY FACULTY’S STUDENTS OF A MEDICAL UNIVERSITY
УДК 159.9.072.432
Abstract
The article considers the problem of monitoring the academic and professional motivation of students of the dental faculty of a medical university. The study of their motivation both in their junior and senior years contributes to the timely detection of crisis periods, providing students with psychological support, and reducing the risk of mental burnout already at the stage of study. Hypothesis: there are complexes of motivational factors characteristic of students of different years of the dental faculty of a medical university. The sample consisted of 230 students of the 1st to 4th years of the dental faculty of the Izhevsk State Medical Academy of the Ministry of Health of the Russian Federation (including 75% women, 25% men; average age 21 years): 60 people of the 1st year, 60 people of the 2nd year, 60 people of the 3rd year, 50 people of the 4th year. It was found that the motivational sphere of dental students undergoes a natural, complex transformation in the learning process. A connection was found between student motivation and the presence of secondary vocational education. First-year students are characterized by a contradictory combination of the desire for prestige and strong anxiety caused by the fear of failure. A crisis of motivation was revealed in the 2nd year, expressed in a decrease in internal motivation, an increase in doubts about working in the specialty in the future. Third-year students demonstrate a harmonious combination of external (social) and internal motivation. In the fourth year, internal motivation, aimed at professional development, prevails, while social support remains an important factor.
Downloads
References
Бадмаева Н.Ц. Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей. Улан-Удэ: Изд-во ВСГТУ, 2004. С. 151–54.
Белова Е.А. Мотивация учебной деятельности студентов-медиков: структурно-функциональный анализ // Психология образования. 2019. № 4. С. 45–52.
Васильева Е.Ю., Томилова М.И. Динамика и характер учебной мотивации студентов медицинского вуза на разных этапах обучения // Экология человека. 2007. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dinamika-i-harakter-uchebnoy-motivatsii-studentov-meditsinskogo-vuza-na-raznyh-etapah-obucheniya.
Геец Н.Ф., Ерохин А.К. Мотивация студентов медицинских вузов к образовательной и профессиональной деятельности // Карельский научный журнал. 2020. Т. 9. № 4 (33). С. 15–19.
Гребенкина Е.П., Галиахметова Н.П., Благоразумова М.Г. Адаптация как устойчивость к стрессу у студентов разных специальностей медицинского вуза // Дневник науки. 2025. № 2 (98).
Денисова О.А., Дробышев В.В., Денисов А.П., Кун О.А. Влияние образовательной среды на формирование учебной и профессиональной мотивации студентов медицинского вуза // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2019. № 4 (25). С. 99–102. DOI 10.36809/2309-9380-2019-25-99-102.
Жученко О.А., Малахова О.Н., Русских И.Т., Галиахметова Н.П. Проектирование безопасной образовательной среды в условиях дистанционного обучения: психолого-педагогический аспект (на примере аграрного вуза) // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. 2022. № 12. С. 50–54. DOI 10.37882/2500-3682.2022.12.11.
Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2011. 512 с.
Малахова О. Создание психологически здоровой среды в студенческой группе: успешные практики // Актуальные вопросы отечественной теории и практики социального воспитания подрастающего поколения : Сб. научных трудов III Всерос. научно-практ. конф., Глазов, 19–21 февраля 2025 года. Глазов: Глазовский государственный инженерно-педагогический университет им. В.Г. Короленко, 2025. С. 126-127.
Мирзаева Ш. Р. Кизи. Исследование влияния эмоционального интеллекта на мотивацию и саморегуляцию студентов-медиков // Guliston davlat universiteti axborotnomasi. 2023. № 4. С. 27–34.
Помыткина Т.Ю., Галиахметова Н.П., Жученко О.А. Особенности профессионального становления молодых врачей // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2023. № 5-2. С. 83–87. DOI 10.37882/2223-2982.2023.5-2.27.
Попова Т.А., Чиркова Н.В., Пшеничников И.А., Вечеркина Ж.В., Крючков М.А. Анализ учебной мотивации среди студентов разных курсов медицинского вуза // Medicus. 2017. № 6 (18). С. 49–53.
Рединова Т.Л., Фролова В.В., Чучалина И.Б. Степень мотивации студентов стоматологического факультета к учебе и выбранной профессии // Cathedra-Кафедра. Стоматологическое образование. 2021. № 77. С. 64–66.
Сидоренко Т.Е. Факторы формирования учебной мотивации у студентов медицинских вузов // Педагогика и психология образования. 2020. № 3. С. 78–86.
Di Vincenzo M., Arsenio A., Della Rocca B., Rosa A., Tretola L., Toricco R., Boiano A., Catapano P., Cavaliere S., Volpicelli A. and et al. Is There a Burnout Epidemic among Medical Students? Results from a Systematic Review // Medicina. 2024. 60. № 4:575. https://doi.org/10.3390/medicina60040575 URL: https://www.mdpi.com/1648-9144/60/4/575
Gayef A., Çaylan A., Temiz, S.A. Learning styles of medical students and related factors. // BMC Med Educ. 2023. № 23, 282. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04267-4. URL: https://link.springer.com/article/10.1186/s12909-023-04267-4?fromPaywallRec=false#citeas
References
Badmaeva N.C. Vlijanie motivacionnogo faktora na razvitie umstvennyh sposobnostej. Ulan-Udje, 2004. P. 151–154.
Belova E.A. Motivacija uchebnoj dejatel'nosti studentov-medikov: strukturno-funkcional'nyj analiz. Psihologija obrazovanija. 2019. No 4. P. 45–52.
Vasil'eva E.Ju., Tomilova M.I. Dinamika i harakter uchebnoj motivacii studentov medicinskogo vuza na raznyh jetapah obuchenija. Jekologija cheloveka. 2007. No 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dinamika-i-harakter-uchebnoy-motivatsii-studentov-meditsinskogo-vuza-na-raznyh-etapah-obucheniya
Geec N.F., Erohin A.K. Motivacija studentov medicinskih vuzov k obrazovatel'noj i professional'noj dejatel'nosti. Karel'skij nauchnyj zhurnal. 2020. T. 9, No 4 (33). P. 15–19.
Grebenkina E.P., Galiahmetova N.P., Blagorazumova M.G. Adaptacija kak ustojchivost' k stressu u studentov raznyh special'nostej medicinskogo vuza. Dnevnik nauki. 2025. No 2(98).
Denisova O.A., Drobyshev V.V., Denisov A.P., Kun O.A. Vlijanie obrazovatel'noj sredy na formirovanie uchebnoj i professional'noj motivacii studentov medicinskogo vuza. Vestnik Omskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Gumanitarnye issledovanija. 2019. No 4(25). P. 99–102. DOI 10.36809/2309-9380-2019-25-99-102.
Zhuchenko O.A., Malahova O.N., Russkih I.T., Galiahmetova N.P. Proektirovanie bezopasnoj obrazovatel'noj sredy v uslovijah distancionnogo obuchenija: psihologo-pedagogicheskij aspekt (na primere agrarnogo vuza). Sovremennaja nauka: aktual'nye problemy teorii i praktiki. Serija: Poznanie. 2022. No 12. P. 50–54. DOI 10.37882/2500-3682.2022.12.11.
Il'in E.P. Motivacija i motivy. SPb.: Piter, 2011. 512 p.
Malahova O. N. Sozdanie psihologicheski zdorovoj sredy v studencheskoj gruppe: uspeshnye praktiki. Aktual'nye voprosy otechestvennoj teorii i praktiki social'nogo vospitanija podrastajushhego pokolenija : Sb. nauchnyh trudov III Vseros. nauchno-prakt. konf., Glazov, 19–21 fevralja 2025 goda. Glazov: Glazovskij gosudarstvennyj inzhenerno-pedagogicheskij universitet im. V.G. Korolenko, 2025. P. 126–127.
Mirzaeva Sh. R. kizi Issledovanie vlijanija jemocional'nogo intellekta na motivaciju i samoreguljaciju studentov-medikov. Guliston davlat universiteti axborotnomasi. 2023. No 4. P. 27–34.
Pomytkina T.Ju., Galiahmetova N.P., Zhuchenko O.A. Osobennosti professional'nogo stanovlenija molodyh vrachej. Sovremennaja nauka: aktual'nye problemy teorii i praktiki. Serija: Gumanitarnye nauki. 2023. No 5-2. P. 83–87. DOI 10.37882/2223-2982.2023.5-2.27.
Popova T.A., Chirkova N.V., Pshenichnikov I.A., Vecherkina Zh.V., Krjuchkov M.A. Analiz uchebnoj motivacii sredi studentov raznyh kursov medicinskogo vuza. Medicus. 2017. No 6 (18). P. 49–53.
Redinova T.L., Frolova V.V., Chuchalina I.B. Stepen' motivacii studentov stomatologicheskogo fakul'teta k uchebe i vybrannoj professii. Cathedra-Kafedra. Stomatologicheskoe obrazovanie. 2021. No 77. P. 64–66.
Sidorenko T.E. Faktory formirovanija uchebnoj motivacii u studentov medicinskih vuzov. Pedagogika i psihologija obrazovanija. 2020. No 3. P. 78–86.
Di Vincenzo, M., Arsenio A., Della Rocca B., Rosa A., Tretola L., Toricco R., Boiano A., Catapano P., Cavaliere S., Volpicelli A. and et al. Is There a Burnout Epidemic among Medical Students? Results from a Systematic Review. Medicina. 2024. 60. No 4:575. https://doi.org/10.3390/medicina60040575 URL: https://www.mdpi.com/1648-9144/60/4/575
Gayef A., Çaylan A., Temiz, S.A. Learning styles of medical students and related factors. BMC Med Educ. 2023. No 23, 282. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04267-4. URL: https://link.springer.com/article/10.1186/s12909-023-04267-4?fromPaywallRec=false#citeas
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).