GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES IN RUSSIAN HIGHER EDUCATION
УДК 378.4
Abstract
The article is aimed at studying the specifics of the introduction of generative artificial intelligence technologies in Russian universities, which are leaders in the quality of training specialists in the field of artificial intelligence. The leading research methods are analysis, synthesis, generalization, and comparison. The article describes educational events and projects organized by Russian universities to improve the skills of students and teachers in the field of artificial intelligence. The author provides examples of technological innovations developed by scientific and pedagogical staff of universities. The article notes that in Russian universities there is no consensus among management and staff on whether generative artificial intelligence can be used to prepare and write term papers and final qualifying papers. This creates uncertainty in the educational process. The SWOT analysis showed that the introduction of artificial intelligence technologies into higher education has its strengths and weaknesses, opportunities and risks. To minimize risks, it was proposed, including at the university level, to carry out systematic work with subjects of education, providing clear recommendations and rules for the use of artificial intelligence technologies in educational, teaching and scientific activities. The author emphasizes that AI has the potential to increase the effectiveness of the educational process, however, at the moment AI is only a means of learning. In the educational process, subject-to-subject interaction between the student and the teacher, based on dialogue and exchange of experience, is still of key importance.
Downloads
References
11 вузов России стали участниками проекта ВШЭ и «Яндекса» по применению ИИ при подготовке дипломных работ. [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/news/edu/1072589552.html (дата обращения: 21.07.2025).
В Поморье студентам разрешили использовать нейросети для подготовки дипломов. [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2024/01/25/reg-szfo/v-pomore-studentam-razreshili-ispolzovat-nejroseti-dlia-podgotovki-diplomov.html (дата обращения: 18.07.2025).
Гаркуша Н.С., Городова Ю.С. Педагогические возможности ChatGPT для развития когнитивной активности студентов // Профессиональное образование и рынок труда. 2023. Т. 11. № 1 (52). С. 6–23.
Декларация этических принципов создания и использования систем искусственного интеллекта в НИУ ВШЭ. [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru//mirror/pubs/share/937054455.pdf (дата обращения: 21.07.2025).
Декларация об ответственном генеративном ИИ. [Электронный ресурс]. URL: https://ethics.a-ai.ru/genai-declaration/ (дата обращения: 18.07.2025).
Евстигнеев М.Н. Нейросеть TWEE – новый инструментарий для педагога английского языка // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2023. Т. 28. № 6. С. 1428–1442.
Елтанская Е.А., Аржановская А.В. Технологии применения искусственного интеллекта в обучении иностранному языку // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 1 (104). С. 43–46.
Искусственный интеллект и высшее образование: возможности, практики и будущее. [Электронный ресурс]. URL: https://education.yandex.ru/aihighreport (дата обращения: 18.07.2025).
Исследовательский центр «Сильный искусственный интеллект в промышленности». [Электронный ресурс]. URL: https://sai.itmo.ru/ (дата обращения: 21.07.2025).
Кочеткова О.А., Вертяшкин А.С. Структура и содержание учебного курса «Основы искусственного интеллекта» для бакалавриата по направлению подготовки «Педагогическое образование» // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2025. № 1 (77). С. 200–206.
Куликовская И.Э. Искусственный интеллект в дошкольном образовании: от теории к практике // Январские педагогические чтения. 2025. № 11 (23). С. 88–93.
Меморандум по итогам первого форума «Искусственный интеллект в высшем образовании». [Электронный ресурс]. URL: https://ai.utmn.ru/upload/ftp/меморандум.pdf (дата обращения: 18.07.2025).
Рейтинг вузов в области ИИ. [Электронный ресурс]. URL: https://rating.a-ai.ru/ (дата обращения: 21.07.2025).
Рейтинг вузов по качеству подготовки специалистов области искусственного интеллекта. [Электронный ресурс]. URL: https://rating.a-ai.ru/assets/documents/rating/Рейтинг_вузов_по_ИИ_Альянс_ИИ_KLqv5DU.pdf (дата обращения: 21.07.2025).
Роберт И.В. Реализация возможностей искусственного интеллекта в образовании // Пространство педагогических исследований. 2024. Т. 1. № 1. С. 60–75.
Руководство по использованию генеративного искусственного интеллекта в образовании и научных исследованиях. [Электронный ресурс]. URL: https://aspnet-unesco.ru/prod/files/doc/event/c4d192913ca89aa65b274ac99c2b4214.pdf (дата обращения: 21.07.2025).
Студенты НИУ ВШЭ успешно защитили дипломы, в работе над которыми применили YandexGPT. [Электронный ресурс]. URL: https://www.hse.ru/news/edu/949901938.html (дата обращения: 18.07.2025).
Сысоев П.В., Филатов Е.М., Сорокин Д.О. Чат-боты и голосовые помощники в развитии иноязычных речевых умений обучающихся // Язык и культура. 2023. № 63. С. 272–289.
Указ Президента Российской Федерации от 10.10.2019 г. № 490. О развитии искусственного интеллекта в Российской Федерации. [Электронный ресурс]. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/44731 (дата обращения: 21.07.2025).
Филатова О.Н., Лукина Е.В., Гринина М.В. Применение искусственного интеллекта в профессиональном образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2024. № 82-1. С. 407–409.
Яковец Н.В. Формирование цифровой грамотности студентов среднего профессионального образования с использованием искусственного интеллекта // Инновационное развитие профессионального образования. 2023. № 3 (39). С. 61–68.
Boulhrir T., Hamash M. Unpacking artificial intelligence in elementary education: A comprehensive thematic analysis systematic review // Computers and Education: Artificial Intelligence. 2025. Vol. 9. Art. No. 100442.
Matos T., Santos W., Zdravevski E., Coelho P.J., Pires I.M., Madeira F. A systematic review of artificial intelligence applications in education: Emerging trends and challenges // Decision Analytics Journal. 2025. Vol. 15. Art. No. 100571.
Panday-Shukla P. Exploring generative artificial intelligence in teacher education // Teaching and Teacher Education. 2025. Vol. 165. Art. No. 105088.
Pham S.T.H. An empirical investigation of the experience of educators and politicians with the emergence of artificial intelligence in education // Technology in Society. 2025. Vol. 83. Art. No. 102965.
References
11 vuzov Rossii stali uchastnikami proyekta VShE i «Yandeksa» po primeneniyu II pri podgotovke diplomnykh rabot. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.hse.ru/news/edu/1072589552.html (data obrashcheniya: 21.07.2025).
V Pomorye studentam razreshili ispolzovat neyroseti dlya podgotovki diplomov. [Elektronnyy resurs]. URL: https://rg.ru/2024/01/25/reg-szfo/v-pomore-studentam-razreshili-ispolzovat-nejroseti-dlia-podgotovki-diplomov.html (data obrashcheniya: 18.07.2025).
Garkusha N.S., Gorodova Yu.S. Pedagogicheskiye vozmozhnosti ChatGPT dlya razvitiya kognitivnoy aktivnosti studentov. Professionalnoye obrazovaniye i rynok truda. 2023. T. 11. No. 1 (52). P. 6–23.
Deklaratsiya eticheskikh printsipov sozdaniya i ispolzovaniya sistem iskusstvennogo intellekta v NIU VShE. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.hse.ru//mirror/pubs/share/937054455.pdf (data obrashcheniya: 21.07.2025).
Deklaratsiya ob otvetstvennom generativnom II. [Elektronnyy resurs]. URL: https://ethics.a-ai.ru/genai-declaration/ (data obrashcheniya: 18.07.2025).
Evstigneyev M.N. Neyroset TWEE - novyy instrumentariy dlya pedagoga angliyskogo yazyka. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnyye nauki. 2023. T. 28. No. 6. P. 1428–1442.
Eltanskaya E.A., Arzhanovskaya A.V. Tekhnologii primeneniya iskusstvennogo intellekta v obuchenii inostrannomu yazyku. Mir nauki. kultury. obrazovaniya. 2024. No. 1 (104). P. 43–46.
Iskusstvennyy intellekt i vyssheye obrazovaniye: vozmozhnosti. praktiki i budushcheye. [Elektronnyy resurs]. URL: https://education.yandex.ru/aihighreport (data obrashcheniya: 18.07.2025).
Issledovatelskiy tsentr «Silnyy iskusstvennyy intellekt v promyshlennosti». [Elektronnyy resurs]. URL: https://sai.itmo.ru/ (data obrashcheniya: 21.07.2025).
Kochetkova O.A., Vertyashkin A.S. Struktura i soderzhaniye uchebnogo kursa «Osnovy iskusstvennogo intellekta» dlya bakalavriata po napravleniyu podgotovki «Pedagogicheskoye obrazovaniye». Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N.I. Lobachevskogo. Seriya: Sotsialnyye nauki. 2025. No. 1 (77). P. 200–206.
Kulikovskaya I.E. Iskusstvennyy intellekt v doshkolnom obrazovanii: ot teorii k praktike. Yanvarskiye pedagogicheskiye chteniya. 2025. No. 11 (23). P. 88-93.
Memorandum po itogam pervogo foruma «Iskusstvennyy intellekt v vysshem obrazovanii». [Elektronnyy resurs]. URL: https://ai.utmn.ru/upload/ftp/memorandum.pdf (data obrashcheniya: 18.07.2025).
Reyting vuzov v oblasti II. [Elektronnyy resurs]. URL: https://rating.a-ai.ru/ (data obrashcheniya: 21.07.2025).
Reyting vuzov po kachestvu podgotovki spetsialistov
v oblasti iskusstvennogo intellekta. [Elektronnyy resurs]. URL: https://rating.a-ai.ru/assets/documents/rating/Reyting_vuzov_po_II_Alians_II_KLqv5DU.pdf (data obrashcheniya: 21.07.2025).
Robert I.V. Realizatsiya vozmozhnostey iskusstvennogo intellekta v obrazovanii. Prostranstvo pedagogicheskikh issledovaniy. 2024. T. 1. No. 1. P. 60–75.
Rukovodstvo po ispolzovaniyu generativnogo iskusstvennogo intellekta v obrazovanii i nauchnykh issledovaniyakh. [Elektronnyy resurs]. URL: https://aspnet-unesco.ru/prod/files/doc/event/c4d192913ca89aa65b274ac99c2b4214.pdf (data obrashcheniya: 21.07.2025).
Studenty NIU VShE uspeshno zashchitili diplomy. v rabote nad kotorymi primenili YandexGPT. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.hse.ru/news/edu/949901938.html (data obrashcheniya: 18.07.2025).
Sysoyev P.V., Filatov E.M., Sorokin D.O. Chat-boty i golosovyye pomoshchniki v razvitii inoyazychnykh rechevykh umeniy obuchayushchikhsya. Yazyk i kultura. 2023. No. 63. P. 272–289.
Ukaz Prezidenta Rossiyskoy Federatsii ot 10.10.2019 g. № 490. O razvitii iskusstvennogo intellekta v Rossiyskoy Federatsii. [Elektronnyy resurs]. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/44731 (data obrashcheniya: 21.07.2025).
Filatova O.N., Lukina E.V., Grinina M.V. Primeneniye iskusstvennogo intellekta v professionalnom obrazovanii. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2024. No. 82-1. P. 407–409.
Yakovets N.V. Formirovaniye tsifrovoy gramotnosti studentov srednego professionalnogo obrazovaniya s ispolzovaniyem iskusstvennogo intellekta. Innovatsionnoye razvitiye professionalnogo obrazovaniya. 2023. No. 3 (39). P. 61–68.
Boulhrir T., Hamash M. Unpacking artificial intelligence in elementary education: A comprehensive thematic analysis systematic review. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2025. Vol. 9. Art. No. 100442.
Matos T., Santos W., Zdravevski E., Coelho P.J., Pires I.M., Madeira F. A systematic review of artificial intelligence applications in education: Emerging trends and challenges. Decision Analytics Journal. 2025. Vol. 15. Art. No. 100571.
Panday-Shukla P. Exploring generative artificial intelligence in teacher education. Teaching and Teacher Education. 2025. Vol. 165. Art. No. 105088.
Pham S.T.H. An empirical investigation of the experience of educators and politicians with the emergence of artificial intelligence in education. Technology in Society. 2025. Vol. 83. Art. No. 102965.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).