RESILIENCE OF ADOLESCENTS WITH DEVIANT BEHAVIOR
УДК 159.9
Abstract
The problematic of studying deviant behavior in adolescence is determined by the modern situation of increasing forms of manifestation of behavioral disorders, which often goes beyond the generally accepted norms of moral behavior. This article is devoted to the study of resilience and emotional intelligence in deviant adolescents. The aim of the study was to investigate the components of resilience in deviant adolescents in the context of considering the characteristics of emotional intelligence. The sample consisted of 70 students of colleges in the Altai Territory aged 15 to 16 years. The data were obtained using the method "Diagnostic questionnaire for identifying the tendency to various forms of deviant behavior for students of general educational institutions" ("DAP-P") [12], the method of diagnosing emotional intelligence "MEI" M.A. Manoylova , the resilience test S. Maddy (adapted by D.A. Leontiev, E.I. Rasskazova). The conducted mathematical and statistical analysis (nonparametric Kolmogorov-Smirnova criterion, parametric Student's t-test for independent samples, Levene criterion , factor analysis ) showed that deviant adolescents have lower indicators of emotional intelligence, which means that this fact can manifest itself in maladaptive behavior patterns and cause general maladaptation to the environment. According to the results of the study, it was found that emotional intelligence can act as a predictor of the formation of resilience components in adolescence.
Resilience of deviant adolescents is characterized, among other things, by a decrease in emotional intelligence in all components: integral indicator of emotional intelligence, interpersonal emotional intelligence, intrapersonal emotional intelligence.
Downloads
References
Астраух К.А., Андреева И.Н. Различия между подростками с девиантным и нормативным поведением в выраженности жизнестойкости и ее компонентов // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия: Педагогические науки. 2023. № 1. С. 60–63.10.52928/2070-1640-2023-39-1-60-63.
Базарсадаева Э.Ж. К вопросу об истории изучения эмоционального интеллекта // Вестник бурятского государственного университета. 2013. № 5. С. 24–32. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-istorii-izucheniya-emotsionalnogo-intellekta
Давыдова Ю.В. Особенности эмоционального интеллекта подростков // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2007. № 2. С. 92–99. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-emotsionalnogo-intellekta-podrostkov
Дегтярев А.В. Эмоциональный интеллект и особенности социально-психологический адаптации у подростков с девиантным поведением // Психологическая наука и образование. 2014. № 3. С. 149–159. URL: http://psyjournals.ru/psyedu_ru/2014/n3/71370.shtml.
Клейберг Ю.А. Основы психологии девиантного поведения.
М. : ИП Петросян, 2022, 446 с.
Климова Н.П. Теоретические аспекты взаимосвязи эмоционального интеллекта с компонентами жизнестойкости личности // Научные труды Республиканского института высшей школы. Исторические и психолого-педагогические науки. 2021. Вып. 21, часть 4. С. 163–170. URL: https://elib.bsu.by/handle/123456789/270983
Кошарная Г.Б., Мордишева Л.Н. Основные подходы к изучению девиантного поведения // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2010. № 1 (13). С. 70–81.
Леонтьев Д.А., Калитеевская Е.Р., Осин Е.Н. Личностный потенциал при переходе от детства к взрослости и становление самодетерминации // Личностный потенциал: структура и диагностика / Под ред. Д.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2011. С. 611–643.
Логинова М.В. Психологическое содержание жизнестойкости личности студентов: дис. … канд. психолог. наук. М., 2010. 153 с.
Мадди С. Смыслообразование в процессе принятия решений // Психологический журнал. 2005. № 6, Т. 26. С. 87–101.
Макарова В.С., Березенко Ю.Ю., Токахо Е.Г. Влияние эмоционального интеллекта на жизнестойкость подростков, склонных к суицидальному поведению // Сормовские чтения-2025: научно-образовательное пространство, реалии и перспективы повышения качества образования: Материалы Международной научно-практической конференции, Краснодар, 14 февраля 2025 года. Чебоксары: ООО "Издательский дом "Среда", 2025. С. 347–349.
Менделевич В.Д. Психология девиантного поведения. СПб. : Речь, 2005. 445 с.
Нигматуллина Л.И., Фаттахова Г.Р. Особенности жизнестойкости подростков с девиантным поведением // Рахимовские чтения – 2021: Материалы международной научно-практической конференции, Уфа, 14–15 декабря 2021 года. Уфа : БГПУ им. М. Акмуллы, 2021. С. 269–272.
Особенности формирования жизнестойкости и совладания с трудными жизненными и стрессовыми ситуациями несовершеннолетних в образовании: методическое пособие / О.В. Борисенко, Т.А. Матёрова, Т.А. Ховалкина, М.В. Шамардина. Барнаул: Изд-вл АлтГУ, 2014. 184 с.
Паатова М.Э., Бегидова С.Н., Хакунов Н.Х. Теоретико-методологический анализ социально-педагогических феноменов «девиантное поведение» и «делинквентное поведение» подростков // Вестник Адыгейского гос.ун-та. Сер.3, Педагогика и психология. 2012. № 1 (101). С. 97–105. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretiko-metodologicheskiy-analiz-sotsialnopedagogicheskih-fenomenov-deviantnoe-povedenie-i-delinkventnoe-povedenie-podrostkov
Панцырь С.Н., Новгородцева А.П. Личностные особенности подростков с девиантными формами поведения // Культурно-историческая психология. 2013. Том 9. № 2. С. 64–72.
Федосеенко Е.В. Психологическое сопровождение подростков: система работы, диагностика, тренинги. Монография. СПб.: Речь, 2008. 192 с.
Фоминова А.Н. Жизнестойкость личности. Монография. Москва: Прометей, 2012. 151 с.
Шелкунова Т.В., Шелкунов А.В. Феномен жизнестойкости в отечественной и зарубежной литературе [Электронный ресурс] // Молодежь и наука: сб. материалов IХ Всероссийской науч.-техн. конф. студентов, аспирантов и молодых ученых с междунар. участием, посвящ. 385-летию со дня основания г. Красноярска. Красноярск: Сибирский федеральный ун-т, 2013. URL: http://conf.sfu-kras.ru/sites/mn2013/section084.html.
Шварева Е.В. Жизнестойкость как психологическая характеристика участников современной образовательной среды // Педагогическое образование в России. 2011. № 4. С. 180–185.
Шумакова Н.Д., Шамардина М.В. Исследования проблематики интеллекта в контексте жизнестойкости подростков // Тенденции развития науки и образования. 2018. № 34-2. С. 14–18. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=32399159
Maddi S. Hardiness: Operationalization of Existential Courage // Journal of Humanistic Psychology. 2004. Vol. 44. № 3. p. 279–298.
Referenses:
Astrauh K.A., Andreeva I.N. Razlichija mezhdu podrostkami s deviantnym i normativnym povedeniem v vyrazhennosti zhiznestojkosti i ee komponentov. Vestnik Polockogo gosudarstvennogo universiteta. Serija E. Pedagogicheskie nauki. 2023. No 1. P. 60–63. 10.52928/2070-1640-2023-39-1-60-63.
Bazarsadaeva Je.Zh. K voprosu ob istorii izuchenija jemocional'nogo intellekta. Vestnik burjatskogo gosudarstvennogo universiteta. 2013. No 5. P. 24–32. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-istorii-izucheniya-emotsionalnogo-intellekta
Davydova Ju.V. Osobennosti jemocional'nogo intellekta podrostkov. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Serija: Psihologija i pedagogika. 2007. No 2. P. 92–99. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-emotsionalnogo-intellekta-podrostkov
Degtjarev A.V. Jemocional'nyj intellekt i osobennosti social'no-psihologicheskij adaptacii u podrostkov s deviantnym povedeniem. Psihologicheskaja nauka i obrazovanie. 2014. No 3. P. 149–159. URL: http://psyjournals.ru/psyedu_ru/2014/n3/71370.shtml.
Klejberg Ju.A. Osnovy psihologii deviantnogo povedenija. M. : IP Petrosjan, 2022, 446 p.
Klimova N.P. Teoreticheskie aspekty vzaimosvjazi jemocional'nogo intellekta s komponentami zhiznestojkosti lichnosti. Nauchnye trudy Respublikanskogo instituta vysshej shkoly. Istoricheskie i psihologo-pedagogicheskie nauki. 2021. Vyp. 21, chast' 4. P. 163–170. URL: https://elib.bsu.by/handle/123456789/270983
Kosharnaja G.B., Mordisheva L.N. Osnovnye podhody k izucheniju deviantnogo povedenija. Izvestija vysshih uchebnyh zavedenij. Povolzhskij region. Obshhestvennye nauki. 2010. No 1 (13). P. 70–81.
Leont'ev D.A., Kaliteevskaja E.R., Osin E.N. Lichnostnyj potencial pri perehode ot detstva k vzroslosti i stanovlenie samodeterminacii. Lichnostnyj potencial: struktura i diagnostika. Pod red. D.A. Leont'eva. M. : Smysl, 2011. P. 611–643.
Loginova M.V. Psihologicheskoe soderzhanie zhiznestojkosti lichnosti studentov: dis. … kand. psiholog. nauk. M., 2010. 153 p.
Maddi S. Smysloobrazovanie v processe prinjatija reshenij. Psihologicheskij zhurnal. 2005. No 6, Vol. 26. P. 87–101.
Makarova V.S., Berezenko Ju.Ju., Tokaho E.G. Vlijanie jemocional'nogo intellekta na zhiznestojkost' podrostkov, sklonnyh k suicidal'nomu povedeniju. Sormovskie chtenija-2025: nauchno-obrazovatel'noe prostranstvo, realii i perspektivy povyshenija kachestva obrazovanija: Materialy Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii, Krasnodar, 14 fevralja 2025 goda. Cheboksary: OOO "Izdatel'skij dom "Sreda", 2025. P. 347–349.
Mendelevich V.D. Psihologija deviantnogo povedenija. SPb. : Rech', 2005. 445 p.
Nigmatullina L.I., Fattahova G.R. Osobennosti zhiznestojkosti podrostkov s deviantnym povedeniem. Rahimovskie chtenija – 2021: Materialy mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii, Ufa, 14–15 dekabrja 2021 goda. Ufa : BGPU im. M. Akmully, 2021. P. 269–272.
Osobennosti formirovanija zhiznestojkosti i sovladanija s trudnymi zhiznennymi i stressovymi situacijami nesovershennoletnih v obrazovanii: metodicheskoe posobie / O.V. Borisenko, T.A. Matjorova, T.A. Hovalkina, M.V. Shamardina. Barnaul : Izd-vl AltGU, 2014. 184 p.
Paatova M.Je., Begidova S.N., Hakunov N.H. Teoretiko-metodologicheskij analiz social'no-pedagogicheskih fenomenov «deviantnoe povedenie» i «delinkventnoe povedenie» podrostkov. Vestnik Adygejskogo gos.un-ta. Ser.3, Pedagogika i psihologija. 2012. No 1 (101). P. 97–105. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretiko-metodologicheskiy-analiz-sotsialnopedagogicheskih-fenomenov-deviantnoe-povedenie-i-delinkventnoe-povedenie-podrostkov
Pancyr' S.N., Novgorodceva A.P. Lichnostnye osobennosti podrostkov s deviantnymi formami povedenija. Kul'turno-istoricheskaja psihologija. 2013. Vol. 9. No 2. P. 64–72.
Fedoseenko E.V. Psihologicheskoe soprovozhdenie podrostkov: sistema raboty, diagnostika, treningi. Monografija. SPb.: Rech', 2008. 192 p.
Fominova A.N. Zhiznestojkost' lichnosti. Monografija. Moskva: Prometej, 2012. 151 p.
Shelkunova T.V., Shelkunov A.V. Fenomen zhiznestojkosti v otechestvennoj i zarubezhnoj literature [Jelektronnyj resurs]. Molodezh' i nauka: sb. materialov IH Vserossijskoj nauch.-tehn. konf. studentov, aspirantov i molodyh uchenyh s mezhdunar. uchastiem, posvjashh. 385-letiju so dnja osnovanija g. Krasnojarska. Krasnojarsk: Sibirskij federal'nyj un-t, 2013. URL: http://conf.sfu-kras.ru/sites/mn2013/section084.html.
Shvareva E.V. Zhiznestojkost' kak psihologicheskaja harakteristika uchastnikov sovremennoj obrazovatel'noj sredy. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2011. No 4. P. 180–185.
Shumakova N.D., Shamardina M.V. Issledovanija problematiki intellekta v kontekste zhiznestojkosti podrostkov. Tendencii razvitija nauki i obrazovanija. 2018. No 34-2. P. 14–18. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=32399159
Maddi S. Hardiness: Operationalization of Existential Courage // Journal of Humanistic Psychology. 2004. Vol. 44. № 3. p. 279–298.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).