DEVELOPMENT OF COMMUNICATION SKILLS OF YOUNG SPECIALISTS IN THE SPHERE OF PRESCHOOL EDUCATION
УДК 37
Abstract
The article is devoted to the problem of developing communicative skills of beginning teachers of preschool educational institutions. The authors consider the main problems that arise in the process of interaction of a young specialist with pupils, parents and colleagues. Based on the results of the study of teachers, methodological recommendations are presented for the development of communicative skills of young specialists in the field of preschool education.
Downloads
References
Аббасова Л.И., ЧалбашЭ.Р. Научно-теоретические подходы к определению коммуникативных умений педагогов ДОО // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 76-2. С. 4–6.
Абдусаламова Р.А.,Магомедова М.А., Гумашвили И.Р. Особенности применения деловой игры в процессе развития коммуникативных умений студентов высшей школы // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 81-2. С. 25–27.
Гильманова Л.В. Управление качеством педагогического взаимодействия дошкольной образовательной организации и семьи: дис. … канд. пед. наук. Набережные Челны, 2016.205 с.
Гончарова Е.Ю. Анализ понятия "коммуникативные умения" в отечественных и зарубежных педагогических исследованиях // Педагогический журнал. 2022. Т. 12, № 5-1. С. 96–101. 10.34670/AR.2022.59.83.011.
Жолдошбаева Ы.К., Эргешова Р.А. Развитие коммуникативных навыков и умений будущих учителей // Вестник Жалал-Абадского государственного университета. 2022. № 1(50). С. 119–123.
Захарова О.О. Развитие иноязычных коммуникативных умений студентов технического вуза в процессе дистанционного обучения // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5, № 5. С. 667–674. 10.30853/ped200131.
Копытова А.В. Подготовка педагогов к личностно ориентированному взаимодействию с родителями воспитанников в системе методической работы дошкольных образовательных учреждений: дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2009. 214 с.
Кудрявцева Е.А.Методическая поддержка педагогов детского сада в развитии конструктивного взаимодействия с родителями партнерами :дис. … канд. пед. наук. Волгоград, 2009.182 с.
Тищенко В.А. Коммуникативные умения: к вопросу классификации // Казанский педагогический журнал. 2008. № 2(56). С. 15–22.
Шульга Н.В. Формирование у будущих педагогов компетенции взаимодействия с родителями и социальными партнерами :дис. … канд. пед. наук. Грозный, 2019. 235 с.
References:
Abbasova L.I., Chalbash E.R. Nauchno-teoreticheskiye podkhody k opredeleniyu kommunikativnykh umeniy pedagogov DOO. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2022. No 76-2. P. 4–6.
Abdusalamova R.A., Magomedova M.A., Gumashvili I.R. Osobennosti primeneniya delovoy igry v protsesse razvitiya kommunikativnykh umeniy studentov vysshey shkoly // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2023. No 81-2. P. 25–27.
Gil'manova L.V. Upravleniye kachestvom pedagogicheskogo vzaimodeystviya doshkol'noy obrazovatel'noy organizatsii i sem'i: dis. … kand. ped. nauk. Naberezhnyye Chelny, 2016. 205 p.
Goncharova E.Y. Analiz ponyatiya "kommunikativnyye umeniya" v otechestvennykh i zarubezhnykh pedagogicheskikh issledovaniyakh. Pedagogicheskiy zhurnal. 2022. Vol. 12, No 5-1. P. 96–101. 10.34670/AR.2022.59.83.011.
Zholdoshbayeva Y.K., Ergeshova R.A. Razvitiye kommunikativnykh navykov i umeniy budushchikh uchiteley. Vestnik Zhalal-Abadskogo gosudarstvennogo universiteta. 2022. No 1(50). P. 119–123.
Zakharova O.O. Razvitiye inoyazychnykh kommunikativnykh umeniy studentov tekhnicheskogo vuza v protsesse distantsionnogo obucheniya. Pedagogika. Voprosy teorii i praktiki. 2020. Vol. 5, No 5. P. 667–674. 10.30853/ped200131.
Kopytova A.V. Podgotovka pedagogov k lichnostno oriyentirovannomu vzaimodeystviyu s roditelyami vospitannikov v sisteme metodicheskoy raboty doshkol'nykh obrazovatel'nykh uchrezhdeniy: dis. … kand. ped. nauk. Chelyabinsk, 2009. 214 p.
Kudryavtseva Ye.A. Metodicheskaya podderzhka pedagogov detskogo sada v razvitii konstruktivnogo vzaimodeystviya s roditelyami partnerami : dis. … kand. ped. nauk. Volgograd, 2009. 182 p.
Tishchenko V.A. Kommunikativnyye umeniya: k voprosu klassifikatsii. Kazanskiy pedagogicheskiy zhurnal. 2008. No 2(56). P. 15–22.
Shul'ga N.V. Formirovaniye u budushchikh pedagogov kompetentsii vzaimodeystviya s roditelyami i sotsial'nymi partnerami : dis. … kand. ped. nauk. Groznyy, 2019. 235 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).