VARIABILITY OF PERSONALISED LEARNING STRATEGIES IN PROVIDING TUTORING SERVICES
УДК 37.013.41
Abstract
The variability of personalized teaching strategies allows the tutor to find the key to each student and achieve the best possible results. For a tutor to be successful, a deep understanding of the individual needs of the student and the ability to flexibly change their approach depending on the situation are necessary. Many modern studies examine the social and economic aspects of tutoring. Tutoring activity is primarily pedagogical and aimed at achieving educational results.
The author of the article, taking into account domestic pedagogical experience, analyzed the features of using personalized tutoring strategies as a means of individualizing learning. The article examines the structural model of the pedagogical process of tutoring and the possibility of its variable use in teaching practice in order to improve its effectiveness.
Downloads
References
Дементьева Т.В. Организация учебного процесса в персонализированной модели образования // Персонализированное образование: теория и практика: материалы научно-практической конференции. Уральский государственный педагогический университет. Екатеринбург, 2021. С. 39–43.
Ешешкин К.И. Использование персонифицированного подхода в профессиональной подготовке при построении индивидуального образовательного маршрута студента колледжа // Российский журнал социальных и гуманитарных наук 15 (4), 2021. С. 167–175.
Зеер Э.Ф. Персонализированная учебная деятельность как фактор подготовки обучающихся к профессиональному будущему // Профессиональное образование и рынок труда. 2021. № 1. С. 104–114.
Квалификационные характеристики должностей работников образования (Утв. Приказом Минсоцразвития России от 26.08.2010 № 761н) // КонсультантПлюс: URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=LAW&n=97378&fld=134&dst=100029,0&rnd=0.025 66835373130627#0
Краткое руководство для учителей по работе с одаренными учащимися: Кто они такие, как их опознать, как им помогать расти и развиваться / под ред. Л.В. Поповой и В.И. Панова. Москва : Молодая гвардия, 1997. 145 с.
Наумова А.А. Репетиторство как частная преподавательская практика: анализ зарубежного опыта // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2018. № 2 (53). С. 126–132.
Нортвиг A., Петерсен A., Хельсингхоф H. Цифровое расширение физических учебных пространств в предметах, основанных на практике – смешанное обучение искусству, ремеслам и дизайну в педагогическом образовании // Comput. Educ. 2020. № 3. 78–90. URL: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020
Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка: 100000 слов, терминов и выражений: [новое издание] / под общ. ред. Л. И. Скворцова. -28-е изд., перераб. Москва : Мир И образование, 2015. 1375 с.
Персонализированное образование в проекции профессионального будущего: методология, прогнозирование, реализация: монография / под ред. Э.Ф. Зеера, В.С. Третьяковой; Рос. гос. проф.пед. ун-т. Екатеринбург, 2021. 120 с.
Резниченко А.П. Категория «образовательная стратегия» как методологический конструкт анализа образовательного пространства региона // Вестник ТОГУ. 2015. № 4(39). С. 237–241
Сперанская Н.И, Яцевич О.Е.Индивидуальный образовательный маршрут студента: проблемы и вызов // Вестник Оренбургского государственного университета. 2020. № 10. С 45–56. 10.2991/aebmr.k.200312.047
Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 года с изменениями 2017 года. Включает все изменения до 29 июля 2017 // Закон об образовании РФ. URL: http://zakon-obobrazovanii. ru/
ФГОС основного общего образования (Приказ Минобразования России от 17.12.2010 №1897 (ред. 11 .12. 2020), зарегистрировано в Минюсте России 1 февраля 2011 г. № 19644): URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-ooo
Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. Москва : Сентябрь, 2000. 112 с.
Gupta A. The Social Legitimacy of Private Tutoring: A study of Institutional and Affective educational Practices in India. Discourse: Studies of Cultural Policy of Education. 2021. Vol. 43. № 4. P. 571–584. 10.1080/01596306.2020.1868978
Jun Hyung Kim, Minki Kim, Do Won Kwak, Sol Lee Home-tutoring services assisted with technology: Investigating the role ofartificial intelligence using a randomized field experiment // Journal of Marketing Research. 2022.Vol. 59. № 1, P. 79–96.
Referenses:
Dement'eva T.V. Organizatsiya uchebnogo protsessa v personalizirovannoi modeli obrazovaniya. Personalizirovannoe obrazovanie: teoriya i praktika : materialy nauchno-prakticheskoi konferentsii. Ural'skii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet. – Ekaterinburg. 2021. P. 39–43.
Esheshkin K.I. Ispol'zovanie personificirovannogo podhoda v professional'noj podgotovke pri postroenii individual'nogo obrazovatel'nogo marshruta studenta kolledzha. Rossijskij zhurnal social'nyh i gumanitarnyh nauk 2021. No 15 (4). P. 167–175.
Zeer EH. F. Personalizirovannaya uchebnaya deyatel'nost' kak faktor podgotovki obuchayushchikhsya k professional'nomu budushchemu. Professional'noe obrazovanie i rynok truda. 2021. No 1. P. 104–114.
Kvalifikatsionnye kharakteristiki dolzhnostei rabotnikov obrazovaniya (Utv. Prikazom Minsotsrazvitiya Rossii ot 26.08.2010 № 761n). Konsul'tanTPlyus. – Rezhim dostupa. URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=LAW&n=97378&fld=134&dst=100029,0&rnd=0.025 66835373130627#0 (data obrashcheniya: 07.01.2025)
Kratkoe rukovodstvo dlya uchitelei po rabote s odarennymi uchashchimisya: Kto oni takie, kak ikh opoznat', kak im pomogat' rasti i razvivat'sya. Podred. L. V. Popovoi i V. I. Panova. Moskva: Molodaya gvardiya, 1997. 145 p.
Naumova A. A. Repetitorstvo kak chastnaya prepodavatel'skaya praktika: analiz zarubezhnogo opyta. Vestnik Surgutskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2018. No 2 (53). P. 126–132.
Nortvig A., Petersen A., Hel'singhof H. Cifrovoe rasshirenie fizicheskih uchebnyh prostranstv v predmetah, osnovannyh na praktike – smeshannoe obuchenie iskusstvu, remeslam i dizajnu v pedagogicheskom obrazovanii. Comput. Educ. 2020. No 3. P. 78–90. URL: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020
Ozhegov S. I. Tolkovyi slovar' russkogo yazyka: 100000 slov, terminov i vyrazhenii: [novoe izdanie]. Pod obshch. red. L. I. Skvortsova. 28-e izd., pererab. Moskva : Mir I obrazovanie, 2015. 1375 p.
Personalizirovannoe obrazovanie v proektsii professional'nogo budushchego: metodologiya, prognozirovanie, realizatsiya: monografiya. Pod red. EH. F. Zeera, V. S. Tret'yakovoi; Ros. gos. prof.ped. un-t. Ekaterinburg, 2021. 120 p.
Reznichenko A.P. Kategoriya «obrazovatel'naya strategiYA» kak metodologicheskii konstrukt analiza obrazovatel'nogo prostranstva regiona. Vestnik TOGU. 2015. No 4(39). P. 237–24.
Speranskaya N.I, Yacevich O.E. Individual'nyj obrazovatel'nyj marshrut studenta: problemy i vyzov. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta. 2020. No 10. P. 45–56. 10.2991/aebmr.k.200312.047
Federal'nyi zakon «Ob obrazovanii v Rossiiskoi FederatsiI» № 273-FZ ot 29 dekabrya 2012 goda s izmeneniyami 2017 goda Vklyuchaet vse izmeneniya do 29 iyulya 2017 g. Zakon ob obrazovanii RF. URL: http://zakon-obobrazovanii. ru/
FGOS osnovnogo obshchego obrazovaniya (Prikaz Minobrazovaniya Rossii ot 17.12.2010 № 1897(red. 11 .12. 2020), zaregistrirovano v Minyuste Rossii 1 fevralya 2011 g. № 19644). URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-ooo
Yakimanskaya I.S. Lichnostno-orientirovannoe obuchenie v sovremennoi shkole. Moskva: Sentyabr', 2006. 96 p.
Gupta A. The Social Legitimacy of Private Tutoring: A study of Institutional and Affective educational Practices in India. Discourse: Studies of Cultural Policy of Education. 2021. Vol. 43. No 4. P. 571–584. 10.1080/01596306.2020.1868978
Jun Hyung Kim, Minki Kim, Do Won Kwak, Sol Lee Home-tutoring services assisted with technology: Investigating the role of artificial intelligence using a randomized field experiment. Journal of Marketing Research. 2022. Vol. 59. No 1. P. 79–96.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).