SOCIO-ADAPTIVE EFFECTIVENESS OF THE PROFESSIONAL ACTIVITIES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS BASED ON THE TARGET ACTIVITY PROGRAM

УДК 371.1

  • Nadezhda Pavlovna Abaskalova Kuzbass Regional Institute for the DevelopmentOf Professional Education Email: abaskalova2005@mail.ru
  • Nadezhda Vasilyevna Avtushenko Municipal budgetary educational institution"Basic Secondary School No.19" Email: nadaj12@mail.ru
Keywords: teacher, motivation of teachers, methodical landing, professional growth of a teacher, competence

Abstract

The article presents materials on the possibility of using methodicallanding as a model of professional growth of a teacher.

The purpose of the article is to identify and describe the socio-adaptive competencies of teachers of the primary school of growth in the Russian education system. The article uses such research methods as the study and theoretical analysis of scientific literature, generalization and analysis of pedagogical experience. The methodological basis of the research is a system-activity approach to the analysis of professional competencies of a teacher. The model of professional growth of a teacher proposed by the author provides an opportunity to project his professional longevity in the Russian education system.

The emphasis is on the need for the teacher to develop a set of competencies, which are presented in the author's interpretation as socially adaptive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Pavlovna Abaskalova, Kuzbass Regional Institute for the DevelopmentOf Professional Education

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Nadezhda Vasilyevna Avtushenko, Municipal budgetary educational institution"Basic Secondary School No.19"

Director

References

Абаскалова Н.П. Ресурсы образовательного учреждения по реализации здоровьесберегающих технологий // Социально-философские аспекты науки и образования. 2023. № 2. С. 5 – 12.

Арлашева Л.В., Казин Э.М., Абаскалова Н.П. и др. Педагогическая модель совершенствования здоровьесберегающей компетентности педагога основного общего обяразовани // Вестник КемГУ. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2024. Т. 8. № 1(29). С. 57 – 68

Арлашева Л.В., Казин Э.М., Абаскалова Н.П., Семенкова Т.Н. Педагогические условия адаптивно-развивающего взаимодействия субъектов образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского госуниверситета. 2024. № 2. С. 1 – 16

Байбородова Л.В. Научно-методическое сопровождение инновационной деятельности педагогов сельских школ // Вестник Набережночелнинского гос. пед. ун-та, 2022. № 3 (38). С. 92–95.

Байтенова Л.Б. Профессиональный рост педагога через индивидуальную траекторию развития // Научный альманах ассоциации France – Kazakhstan. 2020. №2. С. 79–83.

Безматерных Т.А., Терещенко О.Ю. Профессиональный рост учителя в современном образовательном пространстве: проектирование модели построения индивидуальной траектории профессиональной и творческой реализации педагога в условиях непрерывного образования // Мир науки. 2018. Т. 6. № 5. С. 4.

Зеер Э.Ф. Психолого-педагогическая платформа формирования транспрофессионализма педагога профессионального образования // Профессиональное образование. СТОЛИЦА. 2017. № 6. С. 5–9.

Казин Э.М., Абаскалова Н.П., Арлашева Л.В. и др. Реализация здоровьесберегающей компетентности учителя в процессе адаптивно-развивающего взаимодействия субъектов образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского госуниверситета 2024. № 3. С. 121–133.

Казин Э. М., Арлашева Л.В., Абаскалова Н.П. и др. Совершенствование здоровьесберегающей деятельности субъектов образования //Сибирский педагогический журнал. 2025. № 2. С. 120–131.

Красношлыкова О.Г., Приходько Е.В. Мотивация профессионального роста педагогов в современных условиях // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2016. № 2. С. 47.

Левина Е.Ю., Шибанкова Л.А. Профессиональный рост педагога как регулятив образовательной организации высшего образования // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2020. № 2 (107). С. 162–171.

Развитие личностного потенциала субъектов образования в процессе здоровьесберегающего сопровождения: колл. монография/Э.М. Казин, Н.П. Абаскалова, С.А. Дочкин и др.; под науч. ред. Э.М. Казина. Москва : ООО «Русское слово–учебник», 2023. 304с.

Такишева Г.А., УйсинбаеваГ.Н. Профессиональный рост педагога в условиях введения новых образовательных стандартов // Наука и мир. 2017. Т. 2, №10(50). С. 30–32.

Швецова Г.Н., Швецова М.Н., Кондратенко Е.В. Система непрерывного педагогического образования начала 21 века // Вестник Марийского государственного университета, 2023. Т.17, №3. С. 379–385.

References:

Abaskalova N.P. Resursy obrazovatel'nogo uchrezhdenija po realizacii zdorov'esberegajushhih tehnologij. Social'no-filosofskie aspekty nauki i obrazovanija. 2023. No 2. P. 5 – 12.

Arlasheva L.V., Kazin Je.M., Abaskalova N.P. i dr. Pedagogicheskaja model' sovershenstvovanija zdorov'esberegajushhej kompetentnosti pedagoga osnovnogo obshhego objarazovani. Vestnik KemGU. Serija: Gumanitarnye i obshhestvennye nauki. 2024. Vol. 8. No 1(29). P. 57 – 68

Arlasheva L.V., Kazin Je.M., Abaskalova N.P., Semenkova T.N. Pedagogicheskie uslovija adaptivno-razvivajushhego vzaimodejstvija sub#ektov obrazovanija. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosuniversiteta. 2024. No 2. P. 1 – 16

Bajborodova L.V. Nauchno-metodicheskoe soprovozhdenie innovacionnoj dejatel'nosti pedagogov sel'skih shkol. Vestnik Naberezhnochelninskogo gos. ped. un-ta, 2022. No 3 (38). P. 92–95.

Bajtenova L.B. Professional'nyj rost pedagoga cherez individual'nuju traektoriju razvitija. Nauchnyj al'manah associacii France – Kazakhstan. 2020. No 2. P. 79–83.

Bezmaternyh T.A., Tereshhenko O.Ju. Professional'nyj rost uchitelja v sovremennom obrazovatel'nom prostranstve: proektirovanie modeli postroenija individual'noj traektorii professional'noj i tvorcheskoj realizacii pedagoga v uslovijah nepreryvnogo obrazovanija. Mir nauki. 2018. Vol. 6. No 5. P. 4.

Zeer Je.F. Psihologo-pedagogicheskaja platforma formirovanija trans professionalizma pedagoga professional'nogo obrazovanija. Professional'noe obrazovanie. STOLICA. 2017. No 6. P. 5–9.

Kazin Je.M., Abaskalova N.P., Arlasheva L.V. i dr. Realizacija zdorov'esberegajushhej kompetentnosti uchitelja v processe adaptivno-razvivajushhego vzaimodejstvija sub#ektov obrazovanija. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosuniversiteta 2024. No 3. P. 121–133.

Kazin Je. M., Arlasheva L.V., Abaskalova N.P. i dr. Sovershenstvovanie zdorov'esberegajushhej dejatel'nosti sub#ektov obrazovanija. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2025. No 2. P. 120–131.

Krasnoshlykova O.G., Prihod'ko E.V. Motivacija professional'nogo rosta pedagogov v sovremennyh uslovijah. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2016. No 2. P. 47.

Levina E.Ju., Shibankova L.A. Professional'nyj rost pedagoga kak reguljativ obrazovatel'noj organizacii vysshego obrazovanija. Vestnik Chuvashskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. I. Ja. Jakovleva. 2020. No 2 (107). P. 162–171.

Razvitie lichnostnogo potenciala sub#ektov obrazovanija v processe zdorov'esberegajushhego soprovozhdenija: koll. Monografija. Je.M. Kazin, N.P. Abaskalova, S.A. Dochkin i dr.; pod nauch. red. Je.M. Kazina. Moskva : OOO «Russkoe slovo–uchebnik», 2023. 304 p.

Takisheva G.A., Ujsinbaeva G.N. Professional'nyj rost pedagoga v uslovijah vvedenija novyh obrazovatel'nyh standartov. Nauka i mir. 2017. Vol. 2, No 10(50). P. 30–32.

Shvecova G.N., Shvecova M.N., Kondratenko E.V. Sistema nepreryvnogo pedagogicheskogo obrazovanija nachala 21 veka. Vestnik Marijskogo gosudarstvennogo universiteta, 2023. Vol. 17, No 3. P. 379–385.

Published
2025-06-11
How to Cite
1. Abaskalova N. P., Avtushenko N. V. SOCIO-ADAPTIVE EFFECTIVENESS OF THE PROFESSIONAL ACTIVITIES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS BASED ON THE TARGET ACTIVITY PROGRAM // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2025. Vol. 7. № 2. P. 1-16. URL: https://bppasu.ru/article/view/17452.