SOCIO-ADAPTIVE EFFECTIVENESS OF THE PROFESSIONAL ACTIVITIES OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS BASED ON THE TARGET ACTIVITY PROGRAM
УДК 371.1
Abstract
The article presents materials on the possibility of using methodicallanding as a model of professional growth of a teacher.
The purpose of the article is to identify and describe the socio-adaptive competencies of teachers of the primary school of growth in the Russian education system. The article uses such research methods as the study and theoretical analysis of scientific literature, generalization and analysis of pedagogical experience. The methodological basis of the research is a system-activity approach to the analysis of professional competencies of a teacher. The model of professional growth of a teacher proposed by the author provides an opportunity to project his professional longevity in the Russian education system.
The emphasis is on the need for the teacher to develop a set of competencies, which are presented in the author's interpretation as socially adaptive.
Downloads
References
Абаскалова Н.П. Ресурсы образовательного учреждения по реализации здоровьесберегающих технологий // Социально-философские аспекты науки и образования. 2023. № 2. С. 5 – 12.
Арлашева Л.В., Казин Э.М., Абаскалова Н.П. и др. Педагогическая модель совершенствования здоровьесберегающей компетентности педагога основного общего обяразовани // Вестник КемГУ. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2024. Т. 8. № 1(29). С. 57 – 68
Арлашева Л.В., Казин Э.М., Абаскалова Н.П., Семенкова Т.Н. Педагогические условия адаптивно-развивающего взаимодействия субъектов образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского госуниверситета. 2024. № 2. С. 1 – 16
Байбородова Л.В. Научно-методическое сопровождение инновационной деятельности педагогов сельских школ // Вестник Набережночелнинского гос. пед. ун-та, 2022. № 3 (38). С. 92–95.
Байтенова Л.Б. Профессиональный рост педагога через индивидуальную траекторию развития // Научный альманах ассоциации France – Kazakhstan. 2020. №2. С. 79–83.
Безматерных Т.А., Терещенко О.Ю. Профессиональный рост учителя в современном образовательном пространстве: проектирование модели построения индивидуальной траектории профессиональной и творческой реализации педагога в условиях непрерывного образования // Мир науки. 2018. Т. 6. № 5. С. 4.
Зеер Э.Ф. Психолого-педагогическая платформа формирования транспрофессионализма педагога профессионального образования // Профессиональное образование. СТОЛИЦА. 2017. № 6. С. 5–9.
Казин Э.М., Абаскалова Н.П., Арлашева Л.В. и др. Реализация здоровьесберегающей компетентности учителя в процессе адаптивно-развивающего взаимодействия субъектов образования // Вестник психологии и педагогики Алтайского госуниверситета 2024. № 3. С. 121–133.
Казин Э. М., Арлашева Л.В., Абаскалова Н.П. и др. Совершенствование здоровьесберегающей деятельности субъектов образования //Сибирский педагогический журнал. 2025. № 2. С. 120–131.
Красношлыкова О.Г., Приходько Е.В. Мотивация профессионального роста педагогов в современных условиях // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2016. № 2. С. 47.
Левина Е.Ю., Шибанкова Л.А. Профессиональный рост педагога как регулятив образовательной организации высшего образования // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2020. № 2 (107). С. 162–171.
Развитие личностного потенциала субъектов образования в процессе здоровьесберегающего сопровождения: колл. монография/Э.М. Казин, Н.П. Абаскалова, С.А. Дочкин и др.; под науч. ред. Э.М. Казина. Москва : ООО «Русское слово–учебник», 2023. 304с.
Такишева Г.А., УйсинбаеваГ.Н. Профессиональный рост педагога в условиях введения новых образовательных стандартов // Наука и мир. 2017. Т. 2, №10(50). С. 30–32.
Швецова Г.Н., Швецова М.Н., Кондратенко Е.В. Система непрерывного педагогического образования начала 21 века // Вестник Марийского государственного университета, 2023. Т.17, №3. С. 379–385.
References:
Abaskalova N.P. Resursy obrazovatel'nogo uchrezhdenija po realizacii zdorov'esberegajushhih tehnologij. Social'no-filosofskie aspekty nauki i obrazovanija. 2023. No 2. P. 5 – 12.
Arlasheva L.V., Kazin Je.M., Abaskalova N.P. i dr. Pedagogicheskaja model' sovershenstvovanija zdorov'esberegajushhej kompetentnosti pedagoga osnovnogo obshhego objarazovani. Vestnik KemGU. Serija: Gumanitarnye i obshhestvennye nauki. 2024. Vol. 8. No 1(29). P. 57 – 68
Arlasheva L.V., Kazin Je.M., Abaskalova N.P., Semenkova T.N. Pedagogicheskie uslovija adaptivno-razvivajushhego vzaimodejstvija sub#ektov obrazovanija. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosuniversiteta. 2024. No 2. P. 1 – 16
Bajborodova L.V. Nauchno-metodicheskoe soprovozhdenie innovacionnoj dejatel'nosti pedagogov sel'skih shkol. Vestnik Naberezhnochelninskogo gos. ped. un-ta, 2022. No 3 (38). P. 92–95.
Bajtenova L.B. Professional'nyj rost pedagoga cherez individual'nuju traektoriju razvitija. Nauchnyj al'manah associacii France – Kazakhstan. 2020. No 2. P. 79–83.
Bezmaternyh T.A., Tereshhenko O.Ju. Professional'nyj rost uchitelja v sovremennom obrazovatel'nom prostranstve: proektirovanie modeli postroenija individual'noj traektorii professional'noj i tvorcheskoj realizacii pedagoga v uslovijah nepreryvnogo obrazovanija. Mir nauki. 2018. Vol. 6. No 5. P. 4.
Zeer Je.F. Psihologo-pedagogicheskaja platforma formirovanija trans professionalizma pedagoga professional'nogo obrazovanija. Professional'noe obrazovanie. STOLICA. 2017. No 6. P. 5–9.
Kazin Je.M., Abaskalova N.P., Arlasheva L.V. i dr. Realizacija zdorov'esberegajushhej kompetentnosti uchitelja v processe adaptivno-razvivajushhego vzaimodejstvija sub#ektov obrazovanija. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosuniversiteta 2024. No 3. P. 121–133.
Kazin Je. M., Arlasheva L.V., Abaskalova N.P. i dr. Sovershenstvovanie zdorov'esberegajushhej dejatel'nosti sub#ektov obrazovanija. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2025. No 2. P. 120–131.
Krasnoshlykova O.G., Prihod'ko E.V. Motivacija professional'nogo rosta pedagogov v sovremennyh uslovijah. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2016. No 2. P. 47.
Levina E.Ju., Shibankova L.A. Professional'nyj rost pedagoga kak reguljativ obrazovatel'noj organizacii vysshego obrazovanija. Vestnik Chuvashskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. I. Ja. Jakovleva. 2020. No 2 (107). P. 162–171.
Razvitie lichnostnogo potenciala sub#ektov obrazovanija v processe zdorov'esberegajushhego soprovozhdenija: koll. Monografija. Je.M. Kazin, N.P. Abaskalova, S.A. Dochkin i dr.; pod nauch. red. Je.M. Kazina. Moskva : OOO «Russkoe slovo–uchebnik», 2023. 304 p.
Takisheva G.A., Ujsinbaeva G.N. Professional'nyj rost pedagoga v uslovijah vvedenija novyh obrazovatel'nyh standartov. Nauka i mir. 2017. Vol. 2, No 10(50). P. 30–32.
Shvecova G.N., Shvecova M.N., Kondratenko E.V. Sistema nepreryvnogo pedagogicheskogo obrazovanija nachala 21 veka. Vestnik Marijskogo gosudarstvennogo universiteta, 2023. Vol. 17, No 3. P. 379–385.
Copyright (c) 2025 Надежда Павловна Абаскалова, Надежда Васильевна Автушенко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).