FRAMEWORK FOR PREVENTIVE INITIATIVES TARGETING MOTHERS OF PRESCHOOL CHILDREN WITH LIMITED HEALTH OPPORTUNITIES
УДК 159.922.76
Abstract
The authors of the article conducted a comprehensive analysis of the existing theoretical foundations, as well as psychological and pedagogical approaches, pertaining to the characteristics of child-parent relationship styles among mothers raising children of senior preschool age with special health needs. The findings of the study revealed significant differences in the styles of child-parent relationships, particularly among mothers of older preschoolers with disabilities. The identified relationship styles provide valuable insights into the life-meaning orientations of these mothers.
In light of the study's results, a psychological workshop has been proposed for mothers and their older preschoolers with special health needs. This workshop will feature a modular program comprising two key components: an educational module that includes lectures for parents, and a practical module that encompasses training exercises and role-playing activities.
Downloads
References
Пирманова Б. Особенности детско-родительских отношений в семьях, воспитывающих ребенка с ограниченными возможностями здоровья // Central Asian Academic Journal of Scientific Research. 2022. № 2. С. 159–164.
Богатая О.Ф. Организация работы с родителями, воспитывающими детей с ограниченными возможностями здоровья : методические рекомендации. Сургут : Изд-во СГПУ, 2022. 79 с.
Прихожан А.М. Психология тревожности: дошкольный и школьный возраст. 2-е изд. М. : Питер, 2009.
Русеева О.О. Особенности детско-родительских отношений в семьях с особым ребенком // Молодой ученый. 2021. № 5 (347). C. 350–352. URL: https://moluch.ru/archive/347/78111/.
Сафонова Е.Д., Смолярчук И.В. Детско-родительские отношения в семьях, воспитывающих детей с ограниченными возможностями здоровья // Психология и педагогика XXI века: актуальные вопросы, достижения и инновации : сборник статей III Всероссийской студенческой научно-практич. конф. с междунар. участием. Орехово-Зуево : Редакционно-издательский отдел ГГТУ, 2022. С. 662–669.
Старшинова А.И., Шамардина М.В. Подходы к понятию привязанности в младшем подростковом возрасте // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2016. 1. № 2. URL: http://bppasu.ru/article/view/1156.
Ткачева В.В. Психокоррекционная работа с матерями, воспитывающими детей с отклонениями в развитии: Практикум по формированию адекватных отношений. М. : Гном-Пресс, 1999. 64 с.
Тюрина Н.Ш. Формирование абилитационной компетентности родителей, воспитывающих ребенка младенческого и раннего возраста: учебное пособие. М. : НИЦ Инфра-М, 2021. 189 с.
Шамардина М.В., Белькова Н.Н. Смысложизненные ориентации отцов, воспитывающих дошкольников с диагнозом ранний детский аутизм // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета, 2023. Т. 5. № 4. С. 97–106. URL: http://bppasu.ru/article/view/14498.
References:
Pirmanova B. Osobennosti detsko-roditel'skih otnoshenij v sem'jah, vospityvajushhih rebenka s ogranichennymi vozmozhnostjami zdorov'ja. Central Asian Academic Journal of Scientific Research. 2022. No 2. P. 159–164.
Bogataja O.F. Organizacija raboty s roditeljami, vospityvajushhimi detej s ogranichennymi vozmozhnostjami zdorov'ja : metodicheskie rekomendacii. Surgut : Izd-vo SGPU, 2022. 79 p.
Prihozhan A.M. Psihologija trevozhnosti: doshkol'nyj i shkol'nyj vozrast. 2-e izd. Moscow : Piter, 2009.
Ruseeva O.O. Osobennosti detsko-roditel'skih otnoshenij v sem'jah s osobym rebenkom. Molodoj uchenyj. 2021. No 5 (347). P. 350–352. URL: https://moluch.ru/archive/347/78111/.
Safonova E.D., Smoljarchuk I.V. Detsko-roditel'skie otnoshenija v sem'jah, vospityvajushhih detej s ogranichennymi vozmozhnostjami zdorov'ja. Psihologija i pedagogika XXI veka: aktual'nye voprosy, dostizhenija i innovacii : sbornik statej III Vserossijskoj studencheskoj nauchno-praktich. konf. s mezhdunar. uchastiem. Orehovo-Zuevo : Redakcionno-izdatel'skij otdel GGTU, 2022. P. 662–669.
Starshinova A.I., Shamardina M.V. Podhody k ponjatiju privjazannosti v mladshem podrostkovom vozraste. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2016. 1. No 2. URL: http://bppasu.ru/article/view/1156.
Tkacheva V.V. Psihokorrekcionnaja rabota s materjami, vospityvajushhimi detej s otklonenijami v razvitii: Praktikum po formirovaniju adekvatnyh otnoshenij. Moscow : Gnom-Press, 1999. 64 p.
Tjurina N.Sh. Formirovanie abilitacionnoj kompetentnosti roditelej, vospityvajushhih rebenka mladencheskogo i rannego vozrasta: uchebnoe posobie. Moscow : NIC Infra-M, 2021. 189 p.
Shamardina M.V., Bel'kova N.N. Smyslozhiznennye orientacii otcov, vospityvajushhih doshkol'nikov s diagnozom rannij detskij autizm // Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta, 2023. Vol. 5. No 4. P. 97–106. URL: http://bppasu.ru/article/view/14498.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).