THE MARATHON OF ENTREPRENEURSHIP AS A CATALYST FOR THE DEVELOPMENT OF PERSONAL POTENTIAL IN SENIOR PRESCHOOLERS

УДК 373.2

  • Nadezhda Pavlovna Abaskalova Kuzbass Regional Institute for the Development of Professional Education Email: abaskalova2005@mail.ru
  • Elena Vladimirovna Laskozhevskaya Kindergarten No. 2 of a general educational type with priority activities in the cognitive and speech development of pupils Email: laskozhevskaya.alena@yandex.ru
  • Victoria Vladimirovna Smetannikova Kindergarten No. 2 of a general educational type with priority activities in the cognitive and speech development of pupils Email: laskozhevskaya.alena@yandex.ru
Keywords: рersonal potential, marathon of entrepreneurship, career guidance format, early career guidance, preschool educational institution

Abstract

The article addresses the critical issue of cultivating the personal potential of older preschoolers within the integrated framework of the kindergarten-school-college-enterprise system. A notable and innovative approach to career guidance that facilitates an exploration of the professions of preschool children's parents through collaborative creative activities is the entrepreneurship marathon. This initiative engages not only students but also their parents and educators. The objective of this article is to share the experiences of the kindergarten, as a foundational institution of the A. M. Tuleyev CRIRPO, in implementing contemporary career guidance formats designed to enhance the personal potential of older preschoolers via the entrepreneurship marathon. The findings of the study underscore the significance and efficacy of this career guidance format for preschoolers, further validating an increase in the effectiveness of early career guidance for young learners.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Pavlovna Abaskalova, Kuzbass Regional Institute for the Development of Professional Education

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Elena Vladimirovna Laskozhevskaya , Kindergarten No. 2 of a general educational type with priority activities in the cognitive and speech development of pupils

Head

Victoria Vladimirovna Smetannikova, Kindergarten No. 2 of a general educational type with priority activities in the cognitive and speech development of pupils

Educator

References

Волосовец Т.В. Профессиональные стандарты специалистов дошкольного образования как путь реализации идеи детствосбережения // Научные основы развития воспитания в системе образования, социализации современных подростков и детского движения: сборник научных статей. Т. 1. М. : Институт изучения детства, семьи и воспитания, 2019. С. 85–96.

Казин Э.М., Ласкожевская Е.В., Горная Е.П., Иванова О.Г. и др. Организационно-педагогические условия формирования личностного потенциала старших дошкольников // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2022. № 3(47). С. 211–224.

Леонтьев Д.А. Личностный потенциал как потенциал саморегуляции // Учебные записки кафедры общей психологии МГУ им. М. В. Ломоносова / под ред. Б.С. Братуся, Е.Е. Соколовой. М. : Смысл, 2006. Вып. 2. С. 85–105.

Мезенцева Т.А. Диагностика знаний детей о профессиях. URL: https://nsportal.ru/detskii-sad/vospitatelnaya-rabota/2016/07/09/diagnostika-znaniy-detey-o-professiyah.

Развитие личностного потенциала субъектов образования в процессе здоровьесберегающего сопровождения : колл. монография / под науч. ред. Э.М. Казина. М. : Русское слово-учебник, 2023. 304 с.

Светенко Т.В., Галковская И.В., Яковлева Е.Н. и др. Марафон предприимчивости – новая форма организации деятельности в школе и детском саду : методическое пособие. Псков : Изд-во ПГУ, 2018. С. 264.

Серова Н.А., Понамарева Е.В. Современные форматы профориентации обучающихся: методические рекомендации. Кемерово : КРИРПО, 2024. 122 с.

Теоретические и прикладные аспекты формирования здоровьесберегающего и социально-адаптивного образовательного пространства: монография. Кн. III: Психолого-педагогическое и медико-социальное сопровождение развития детей и самореализации обучающихся / под науч. ред. Э.М. Казина. Кемерово ; Москва: Изд-во Учебно-метод. центра по образованию на железнодорожном транспорте, 2018. 572 с.

Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования : письма и приказы Минобрнауки. М. : Сфера, 2015. 96 с.

Щелканова О.А., Михайлова И.В., Борзова Н.Я. Организация условий для развития личностного потенциала дошкольника как современная управленческая задача руководителя ДОО // Учитель Кузбасса. 2022. № 1. С. 34–37.

References:

Volosovec T.V. Professional'nye standarty specialistov doshkol'nogo obrazovanija kak put' realizacii idei detstvosberezhenija. Nauchnye osnovy razvitija vospitanija v sisteme obrazovanija, socializacii sovremennyh podrostkov i detskogo dvizhenija: sbornik nauchnyh statej. Vol. 1. Moscow : IIDSV, 2019. P. 85–96.

Kazin Je.M., Laskozhevskaja E.V., Gornaja E.P., Ivanova O.G. i dr. Organizacionno-pedagogicheskie uslovija formirovanija lichnostnogo potenciala starshih doshkol'nikov. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2022. No 3(47). P. 211–224.

Leont'ev D.A. Lichnostnyj potencial kak potencial samoreguljacii. Uchebnye zapiski kafedry obshhej psihologii MGU im. M. V. Lomonosova. Pod red. B.S. Bratusja, E.E. Sokolovoj. Moscow : Smysl, 2006. Vyp. 2. P. 85–105.

Mezenceva T. A. Diagnostika znanij detej o professijah. Jelektronnyj resurs. URL: https://nsportal.ru/detskii-sad/vospitatelnaya-rabota/2016/07/09/diagnostika-znaniy-detey-o-professiyah

Razvitie lichnostnogo potenciala sub#ektov obrazovanija v processe zdorov'esberegajushhego soprovozhdenija : koll. monografija pod nauch. red. Je.M. Kazina. Moscow : Russkoe slovo–uchebnik, 2023. 304 p.

Svetenko T. V., Galkovskaja I.V., Jakovleva E.N. i dr. Marafon predpriimchivosti – novaja forma organizacii dejatel'nosti v shkole i detskom sadu. Metodicheskoe posobie. Pskov : Izd-vo PGU, 2018. P. 264.

Serova N.A., Ponamareva E.V. Sovremennye formaty proforientacii obuchajushhihsja: metodicheskie rekomendacii. Kemerovo : KRIRPO, 2024. 122 p.

Teoreticheskie i prikladnye aspekty formirovanija zdorov'esberegajushhego i social'no-adaptivnogo obrazovatel'nogo prostranstva: monografija. Kniga III. Psihologo-pedagogicheskoe i mediko-social'noe soprovozhdenie razvitija detej i samorealizacii obuchajushhihsja. Pod nauch. red. Je. M. Kazina. Kemerovo ; Moscow: Izd-vo Uchebno-metodicheskij centr po obrazovaniju na zheleznodorozhnom transporte, 2018. 572 p.

Federal'nyj gosudarstvennyj obrazovatel'nyj standart doshkol'nogo obrazovanija [Tekst] : pis'ma i prikazy Minobrnauki. M. : Sfera, 2015. 96 p.

Shhelkanova O.A., Mihajlova I.V., Borzova N.Ja. Organizacija uslovij dlja razvitija lichnostnogo potenciala doshkol'nika kak sovremennaja upravlencheskaja zadacha rukovoditelja DOO. Uchitel' Kuzbassa. 2022. No 1. P. 34–37.

Published
2025-03-27
How to Cite
1. Abaskalova N. P., Laskozhevskaya E. V., Smetannikova V. V. THE MARATHON OF ENTREPRENEURSHIP AS A CATALYST FOR THE DEVELOPMENT OF PERSONAL POTENTIAL IN SENIOR PRESCHOOLERS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2025. Vol. 7. № 1. P. 1-15. URL: https://bppasu.ru/article/view/17066.