INDIVIDUALIZED AND PERSON-CENTERED APPROACHES IN EDUCATION: ANALYZING METHODOLOGICAL ASPECTS AND PRACTICAL APPLICATION
УДК 37.01
Abstract
The significance of this topic lies in the pivotal role of theoretical and methodological approaches in both scientific and practical teaching endeavors, emphasizing the importance of person-centered and individually differentiated approaches within the humanistic educational paradigm. The aim of this article is to elucidate the key tenets of person-centered and individually differentiated approaches, as well as to explore their practical application in the educational process based on research findings. The study utilized methods such as terminological analysis, comparative analysis, and the synthesis of pedagogical technology experiences grounded in person-centered and individually differentiated approaches.
Downloads
References
Агошкова О.В. Дифференцированный подход в контексте личностно-ориентированного образования. URL: file:///C:/Users/%D0%BF%D0%BA/Downloads/differentsirovannyy-podhod-v-kontekste-lichnostno-orientirovannogo-obrazovaniya%20(1).pdf
Закон Республики Казахстан «Об образовании» от 27 июля 2007 года № 319-III с изменениями по состоянию на 16.11.2023. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/Z070000319
Ильичева И.В. Реализация дифференцированного подхода в деятельности инновационного образовательного комплекса : автореферат дис. … к. п.н. М., 2017. 24 с.
Караев Ж.А., Чокушева А.И., Кабдинова Ж.У. Теоретико-методологические основы развития среднего образования // Бiлiм (Образование). 2023. № 1 (104). С. 32–40.
Колишев Н.С. Индивидуально-дифференцированный подход в процессе обучения старшеклассников: автореферат дис. … к.п.н. М., 1993. 18 с.
Луговая Т.В. Организация взаимодействия обучающихся в малых группах на основе дифференцированного подхода: автореферат дис. … к.п.н. М., 2020. 27 с.
Махмудшехова М.А. Методические особенности реализации дифференцированного обучения математике в начальных классах: автореферат дис. … к.п.н., Душанбе, 2019. 19 с.
Педагогический словарь / авт.-сост.: И.П. Андриади, С.Ю. Темина. М. : ИНФРА-М, 2023. 224 с. URL: https://znanium.ru/read?id=424725
Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б.М. Бим-Бад. М. : Большая российская энциклопедия, 2009. 527 с.
Практика личностно-ориентированного образования: учебное пособие / Авторы-составители: И.А. Талышева, Х.Р. Пегова. Елабуга, 2020. 126 с.
Степанов Е.Н., Лузина Л.М. Педагогу о современных подходах и концепциях воспитания. М. : ТЦ Сфера, 2005. 160 с.
Сергеев И.С. Основы педагогической деятельности: Учебное пособие. СПб. : Питер, 2004. 316 с.
Философский энциклопедический словарь / редколл.: С.С. Аверинцев, Э.А. Араб-Оглы, Л.Ф. Ильичев и др. М.: Сов. энциклопедия, 1989. 815 с.
Шумейко Т.С., Волкова Т.Г. Развитие деятельностного подхода в истории образования // Вестник АПН Казахстана. 2020. № 6. С. 26–34.
Щербаков Р.Н. Дифференцированный подход в воспитании личности // Педагогика. 2021. № 6. С. 51–58.
Яковлев Е.В., Яковлева Н.О. Педагогическое исследование: содержание и представление результатов. Монография. Челябинск: РБИУ, 2010. 316 с.
References:
Agoshkova O.V. Differencirovannyj podhod v kontekste lichnostno-orientirovannogo obrazovanija. URL: file:///C:/Users/%D0%BF%D0%BA/Downloads/differentsirovannyy-podhod-v-kontekste-lichnostno-orientirovannogo-obrazovaniya%20(1).pdf
Zakon Respubliki Kazahstan «Ob obrazovanii» ot 27 ijulja 2007 goda № 319-III s izmenenijami po sostojaniju na 16.11.2023. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/Z070000319
Il'icheva I.V. Realizacija differencirovannogo podhoda v dejatel'nosti innovacionnogo obrazovatel'nogo kompleksa : avtoreferat dis. … k. p.n. M., 2017. 24 p.
Karaev Zh.A., Chokusheva A.I., Kabdinova Zh.U. Teoretiko-metodologicheskie osnovy razvitija srednego obrazovanija. Bilim (Obrazovanie). 2023. No 1 (104). P. 32–40.
Kolishev N.S. Individual'no-differencirovannyj podhod v processe obuchenija starsheklassnikov: avtoreferat dis. … k.p.n. M., 1993. 18 p.
Lugovaja T.V. Organizacija vzaimodejstvija obuchajushhihsja v malyh gruppah na osnove differencirovannogo podhoda: avtoreferat dis. … k.p.n. M., 2020. 27 p.
Mahmudshehova M.A. Metodicheskie osobennosti realizacii differencirovannogo obuchenija matematike v nachal'nyh klassah: avtoreferat dis. … k.p.n., Dushanbe, 2019. 19 p.
Pedagogicheskij slovar' / avt.-sost.: I.P. Andriadi, S.Ju. Temina. M. : INFRA-M, 2023. 224 p. URL: https://znanium.ru/read?id=424725
Pedagogicheskij jenciklopedicheskij slovar'. Gl. red. B.M. Bim-Bad. M. : Bol'shaja rossijskaja jenciklopedija, 2009. 527 p.
Praktika lichnostno-orientirovannogo obrazovanija: uchebnoe posobie. Avtory-sostaviteli: I.A. Talysheva, H.R. Pegova. Elabuga, 2020. 126 p.
Stepanov E.N., Luzina L.M. Pedagogu o sovremennyh podhodah i koncepcijah vospitanija. M. : TC Sfera, 2005. 160 p.
Sergeev I.S. Osnovy pedagogicheskoj dejatel'nosti: Uchebnoe posobie. SPb. : Piter, 2004. 316 p.
Filosofskij jenciklopedicheskij slovar'. Redkoll.: S.S. Averincev, Je.A. Arab-Ogly, L.F. Il'ichev i dr. M.: Sov. jenciklopedija, 1989. 815 p.
Shumejko T.S., Volkova T.G. Razvitie dejatel'nostnogo podhoda v istorii obrazovanija. Vestnik APN Kazahstana. 2020. No 6. P. 26–34.
Shherbakov R.N. Differencirovannyj podhod v vospitanii lichnosti. Pedagogika. 2021. No 6. P. 51–58.
Jakovlev E.V., Jakovleva N.O. Pedagogicheskoe issledovanie: soderzhanie i predstavlenie rezul'tatov. Monografija. Cheljabinsk: RBIU, 2010. 316 p.
Copyright (c) 2024 Татьяна Степановна Шумейко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).