STATE HOLIDAYS AS A MEANS OF PATRIOTIC EDUCATION OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN
УДК 373
Abstract
This article discusses one of the aspects of the patriotic education of students in Russian schools - the organization of school events dedicated to public holidays. The authors propose possible ways to expand the ideas of younger schoolchildren about public holidays, which can be resorted to by a class teacher during the stay of schoolchildren in the primary level of a general education organization.
Downloads
References
Агапова И.А., Давыдова М.А. Патриотическое воспитание в школе. М. : Айрис-пресс, 2002. 214 с.
Дербеденева М.А. Специфика формирования основ патриотизма у младших школьников / Осовские педагогические чтения «Образование в современном мире : новое время – новые решения»: материалы Междунар. науч.-практ. конф. – XV Осовских педагогических чтений (г. Саранск, 11 ноября 2021 года). Саранск : РИЦ МГПУ, 2021. С. 153–156.
Дронова Н.А. Виртуальный музей как метод обучения школьников и средство патриотического воспитания // Педагогическое образование в России. 2020. № 4. С. 53–58
Жулева М.И., Кочемасова Л.А. Патриотическое воспитание младших школьников во внеурочной деятельности / Современный учитель: профессиональная компетентность и социальная значимость : материалы І Междунар. науч.-практ. конф. (Донецк, 24 июня 2022 г.). Т. 2. Донецк : Изд-во ДОННУ, 2022. С. 35–40.
Жулева М.И., Шарычева М.Э. Обогащение представлений о малой родине в младшем школьном возрасте / Наука и молодежь – 2021: взгляд в будущее: материалы Междунар. науч.-практ. форума. Оренбург, 22–23 апреля 2021 г. М. : ТЦ Сфера, 2021. С. 122–125.
Кочемасова Л.А., Жулева М.И. Преемственность работы классного руководителя по патриотическому воспитанию обучающихся: начальная школа – среднее звено / Стратегия и тактика подготовки современного педагога в условиях диалогового пространства образования : сборник научных статей. Брянск : РИО БГУ ; ООО «Новый проект», 2022. С. 407–411.
«Россия объединяет»: как отметили День государственного флага / Федеральное государственное унитарное предприятие «Российское агентство международной информации РИА Новости». URL: https://ria.ru/20220822/flag-1811271239.html
Федеральный закон от 29.12.2004 № 201-ФЗ «О внесении изменений в статью 112 Трудового кодекса Российской Федерации» / Справочно-правовая система по законодательству Российской Федерации. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_50993/3d0cac60971a511280cbba229d9b6329c07731f7/
Хорина Г.П., Стрельцова Д.А. Патриотическая направленность массовых праздников современной России и молодежь // Знание. Понимание. Умение. 2019. № 4. С. 184–191.
References:
Agapova I.A., Davydova M.A. Patrioticheskoe vospitanie v shkole. M. : Ajris-press, 2002. 214 p.
Derbedeneva M.A. Specifika formirovanija osnov patriotizma u mladshih shkol'nikov / Osovskie pedagogicheskie chtenija «Obrazovanie v sovremennom mire : novoe vremja – novye reshenija» : sbornik nauchnyh statej po materialam Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii – XV Osovskih pedagogicheskih chtenij (g. Saransk, 11 nojabrja 2021 goda). Saransk : RIC MGPU, 2021. P. 153–156.
Dronova N.A. Virtual'nyj muzej kak metod obuchenija shkol'nikov i sredstvo patrioticheskogo vospitanija // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2020. No. 4. P. 53–58.
Zhuleva M.I., Kochemasova L.A. Patrioticheskoe vospitanie mladshih shkol'nikov vo vneurochnoj dejatel'nosti / Sovremennyj uchitel': professional'naja kompetentnost' i social'naja znachimost': Materialy І Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii (Doneck, 24 ijunja 2022 g.). T. 2. Doneck : Izd-vo DONNU, 2022. P. 35–40.
Zhuleva M.I., Sharycheva M.Je. Obogashhenie predstavlenij o maloj rodine v mladshem shkol'nom vozraste / Nauka i molodezh' – 2021: vzgljad v budushhee. Mezhdunarodnyj nauchno-prakticheskij forum. Orenburg, 22–23 aprelja 2021 g. : sbornik statej. M. : TC Sfera, 2021. P. 122–125.
Kochemasova L.A., Zhuleva M.I. Preemstvennost' raboty klassnogo rukovoditelja po patrioticheskomu vospitaniju obuchajushhihsja: nachal'naja shkola-srednee zveno / Strategija i taktika podgotovki sovremennogo pedagoga v uslovijah dialogovogo prostranstva obrazovanija : sbornik nauchnyh statej. Brjansk : RIO BGU; OOO «Novyj proekt», 2022. P. 407–411.
«Rossija ob#edinjaet» : kak otmetili Den' gosudarstvennogo flaga / Federal'noe gosudarstvennoe unitarnoe predprijatie «Rossijskoe agentstvo mezhdunarodnoj informacii RIA Novosti». URL: https://ria.ru/20220822/flag-1811271239.html
Federal'nyj zakon ot 29.12.2004 № 201-FZ «O vnesenii izmenenij v stat'ju 112 Trudovogo kodeksa Rossijskoj Federacii» / Spravochno-pravovaja sistema po zakonodatel'stvu Rossijskoj Federacii. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_50993/3d0cac60971a511280cbba229d9b6329c07731f7/
Horina G.P., Strel'cova D.A. Patrioticheskaja napravlennost' massovyh prazdnikov sovremennoj Rossii i molodezh' // Znanie. Ponimanie. Umenie. 2019. No. 4. P. 184–191.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).