FEATURES OF THE MOTIVATION-VALUE SPHERE OF THE PERSONALITY OF THE MODERN UNIVERSITY STUDENT
Abstract
This article analyzes a complex, developing system of value orientations at the stage of social and professional formation of a student's personality in the conditions of the educational process of a higher educational institution; the main categories that determine the essence of the problem are considered, and a brief overview of the empirical part of the study is presented.
Downloads
References
1. Акмеология: учебное пособие / под ред. А.А. Деркача. СПб. : Питер, 2002. 256 с.
2. Алексеева В.Г. Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности // Психологический журнал. 1984. Т. 5. № 5. С. 63–70.
3. Будинайте Г.Л. Личностные ценности и ценностные предпочтения субъекта // Вопросы психологии. 1993. № 5. С. 99–105.
4. Донгаузер Е.В. Педагогическое взаимодействие // Высшее профессиональное и дополнительное образование: сборник программ. Екатеринбург, 2018. С. 173–181.
5. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. СПб. : Питер, 2011. 508 с.
6. Леонтьев Д.А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности // Вестник Московского ун-та. Сер. 14. Психология. 1996. № 4. С. 35–44.
7. Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М. : Смысл, 2019. 584 с.
8. Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное понятие: опыт многомерной реконструкции // Вопросы философии. 1996. № 4. С. 15–26.
9. Машковцев Д.С., Донгаузер Е.В. Направленность современного высшего образования на формирование мобильной личности // Традиции и инновации в педагогическом образовании: сборник научных трудов III Международного круглого стола. Екатеринбург, 2017. С. 204–208.
10. Павлова А.М. Мотивационный фактор в актуализации профессионально-личностного потенциала субъекта труда // Мир психологии. 2005. № 1. С. 170–177.
11. Шадриков В.Д. Психология деятельности и способности человека. М. : Логос, 1994. 320 с.
12. Шерковин Ю.А. Проблема ценностных ориентаций и массовые информационные процессы // Психологический журнал. 1982. Т. 3. № 5. С. 135–145.
References:
1. Akmeologiya: uchebnoe posobie / рod red. A.A. Derkacha. SPb. : Piter, 2003. 256 p.
2. Alekseeva V.G. Cennostnye orientacii kak faktor zhiznedeyatel'nosti i razvitiya lichnosti // Psihologicheskij zhurnal. 1984. T. 5. № 5. P. 63–70.
3. Budinajte G.L. Lichnostnye cennosti i cennostnye predpochteniya sub"ekta // Voprosy psihologii. 1993. № 5. P. 99–105.
4. Dongauzer E.V. Pedagogicheskoe vzaimodejstvie // Vysshee professional'noe i dopolnitel'no obrazovanie: sbornik programm. Ekaterinburg, 2018. P. 173–181.
5. Il'in E.P. Motivaciya i motivy. SPb. : Piter, 2011. 508 p.
6. Leont'ev D.A. Ot social'nyh cennostej k lichnostnym: sociogenez i fenomenologiya cennostnoj regulyacii deyatel'nosti // Vestnik Moskovskogo un-ta. Ser. 14. Psihologiya. 1996. № 4. P. 35–44.
7. Leont'ev D.A. Psihologiya smysla: priroda, stroenie i dinamika smyslovoj real'nosti. M. : Smysl, 2019. 584 p.
8. Leont'ev D.A. Cennost' kak mezhdisciplinarnoe ponyatie: opyt mnogomernoj rekonstrukcii // Voprosy filosofii. 1996. № 4. P. 15–26.
9. Mashkovcev D.S., Dongauzer E.V. Napravlennost' sovremennogo vysshego obrazovaniya na formirovanie mobil'noj lichnosti // Tradicii i innovacii v pedagogicheskom obrazovanii: sbornik nauchnyh trudov III Mezhdunarodnogo kruglogo stola. Ekaterinburg, 2017. P. 204–208.
10. Pavlova A.M. Motivacionnyj faktor v aktualizacii professional'no-lichnostnogo potenciala sub"ekta truda // Mir psihologii. 2005. № 1. P. 170–177.
11. SHadrikov V.D. Psihologiya deyatel'nosti i sposobnosti cheloveka. M. : Logos, 1994. 320 p.
12. SHerkovin YU.A. Problema cennostnyh orientacij i massovye informacionnye processy // Psihologicheskij zhurnal. 1982. T. 3. № 5. P. 135–145.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).