FORMATION OF PEDAGOGICAL COMPETENCES OF POSTGRADUATES IN A SCIENTIFIC ORGANIZATION

  • Svetlana Egorikhina Federal State Budgetary Institution of Science "Vologda Scientific Center of the Russian Academy of Sciences" Email: 07leto@mail.ru
Keywords: postgraduate study, competencies, the formation of pedagogical competencies

Abstract

At the present stage of development of higher education, training of highly qualified personnel in postgraduate studies is carried out not only for science, but also for education. Therefore, the formation of the necessary competencies, including pedagogical, among postgraduates is an important component of the educational process. The author presents the experience of work on the formation of pedagogical competencies among postgraduate students in the Vologda Scientific Center of the Russian Academy of Sciences in the context of the implementation of the Federal State Educational Standard of Higher Education in economics. The practical significance of the work is that this experience can be used in the practice of teaching postgraduate students to improve the educational process in scientific organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svetlana Egorikhina , Federal State Budgetary Institution of Science "Vologda Scientific Center of the Russian Academy of Sciences"

Junior Researcher

References

Список литературы:

1. Егорихина С.Ю. Совершенствование педагогической подготовки аспирантов // Образовательные технологии. 2020. № 2. С. 105–113.
2. Ефремова Н.Ф. Компетенции в образовании: формирование и оценивание. М. : Национальное образование, 2012. 416 с.
3. Зеер Э.Ф., Сыманюк Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 23–30.
4. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–44.
5. Маркова А.К. Психология профессионализма. М. : Знание, 1996. 308 с.
6. Муратова Е.И., Попов А.И., Ракитина Е.А. Технология формирования готовности выпускников аспирантуры к преподавательской деятельности // Alma-mater (Вестник высшей школы). 2017. № 1. С. 52–59.
7. Рабочая программы дисциплины «Психология и педагогика высшей школы» по направлению подготовки 38.06.01 Экономика. URL: http://noc.volnc.ru/uploads/fragment_page_files/2021/03/16394.pdf
8. Троянская С.Л. Основы компетентностного подхода в высшем образовании : учебное пособие. Ижевск : Издательский центр «Удмуртский университет», 2016. 176 с.
9. Чучалин А.И. Подготовка аспирантов к педагогической деятельности в высшей школе // Высшее образование в России. 2017. № 8/9. С. 5–21.
10. Шумилова О.Н., Горохов В.А., Литвинчук В.И. Формирование педагогической компетентности выпускников аспирантуры // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 301–304.
11. Щукин А.Н. Компетенция или компетентность. Взгляд методиста на актуальную проблему лингводидактики // Русский язык за рубежом. 2008. № 5. С. 14–20. URL: http://journal.pushkin.institute/archive/archive/2008/5_(210)
12. Яковлева Е.В. Опыт подготовки аспирантов в вузе к преподавательской деятельности // Вестник Череповецкого государственного университета. 2019. № 6. С. 210–222. DOI: 10.23859/1994-0637-2019-6-93-19
13. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58–64.

References:

1. Egorihina S.YU. Sovershenstvovanie pedagogicheskoj podgotovki aspirantov // Obrazovatel'nye tekhnologii. 2020. № 2. P. 105–113.
2. Efremova N.F. Kompetencii v obrazovanii: formirovanie i ocenivanie. M. : Nacional'noe obrazovanie, 2012. 416 p.
3. Zeer E.F., Symanyuk E. Kompetentnostnyj podhod k modernizacii professional'nogo obrazovaniya // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2005. № 4. P. 23–30.
4. Zimnyaya I.A. Klyuchevye kompetencii – novaya paradigma rezul'tata obrazovaniya // Vysshee obrazovanie segodnya. 2003. № 5. P. 34–44.
5. Markova A.K. Psihologiya professionalizma. M. : Znanie, 1996. 308 p.
6. Muratova E.I., Popov A.I., Rakitina E.A. Tekhnologiya formirovaniya gotovnosti vypusknikov aspirantury k prepodavatel'skoj deyatel'nosti // Alma-mater (Vestnik vysshej shkoly). 2017. № 1. P. 52–59.
7. Rabochaya programmy discipliny «Psihologiya i pedagogika vysshej shkoly» po napravleniyu podgotovki 38.06.01 Ekonomika. URL: http://noc.volnc.ru/uploads/fragment_page_files/2021/03/16394.pdf (data obrashcheniya: 10.01.2021).
8. Troyanskaya S.L. Osnovy kompetentnostnogo podhoda v vysshem obrazovanii: uchebnoe posobie. Izhevsk: Izdatel'skij centr «Udmurtskij universitet», 2016. 176 p.
9. CHuchalin A.I. Podgotovka aspirantov k pedagogicheskoj deyatel'nosti v vysshej shkole // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2017. № 8/9. P. 5–21.
10. SHumilova O.N., Gorohov V.A., Litvinchuk V.I. Formirovanie pedagogicheskoj kompetentnosti vypusknikov aspirantury // Azimut nauchnyh issledovanij: pedagogika i psihologiya. 2019. T. 8. № 1 (26). P. 301–304.
11. SHCHukin A.N. Kompetenciya ili kompetentnost'. Vzglyad metodista na aktual'nuyu problemu lingvodidaktiki // Russkij yazyk za rubezhom. 2008. № 5. P. 14–20. URL: http://journal.pushkin.institute/archive/archive/2008/5_(210)
12. YAkovleva E.V. Opyt podgotovki aspirantov v vuze k prepodavatel'skoj deyatel'nosti // Vestnik CHerepoveckogo gosudarstvennogo universiteta. 2019. № 6. P. 210–222. DOI: 10.23859/1994-0637-2019-6-93-19
13. Hutorskoj A.V. Klyuchevye kompetencii kak komponent lichnostno-orientirovannogo obrazovaniya // Narodnoe obrazovanie. 2003. № 2. P. 58–64.
Published
2021-06-29
How to Cite
1. Egorikhina S. FORMATION OF PEDAGOGICAL COMPETENCES OF POSTGRADUATES IN A SCIENTIFIC ORGANIZATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2021. Vol. 3. № 2. P. 40-50. URL: http://bppasu.ru/article/view/9764.