FORMATION OF PEDAGOGICAL COMPETENCES OF POSTGRADUATES IN A SCIENTIFIC ORGANIZATION
Abstract
At the present stage of development of higher education, training of highly qualified personnel in postgraduate studies is carried out not only for science, but also for education. Therefore, the formation of the necessary competencies, including pedagogical, among postgraduates is an important component of the educational process. The author presents the experience of work on the formation of pedagogical competencies among postgraduate students in the Vologda Scientific Center of the Russian Academy of Sciences in the context of the implementation of the Federal State Educational Standard of Higher Education in economics. The practical significance of the work is that this experience can be used in the practice of teaching postgraduate students to improve the educational process in scientific organizations.
Downloads
References
1. Егорихина С.Ю. Совершенствование педагогической подготовки аспирантов // Образовательные технологии. 2020. № 2. С. 105–113.
2. Ефремова Н.Ф. Компетенции в образовании: формирование и оценивание. М. : Национальное образование, 2012. 416 с.
3. Зеер Э.Ф., Сыманюк Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 23–30.
4. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–44.
5. Маркова А.К. Психология профессионализма. М. : Знание, 1996. 308 с.
6. Муратова Е.И., Попов А.И., Ракитина Е.А. Технология формирования готовности выпускников аспирантуры к преподавательской деятельности // Alma-mater (Вестник высшей школы). 2017. № 1. С. 52–59.
7. Рабочая программы дисциплины «Психология и педагогика высшей школы» по направлению подготовки 38.06.01 Экономика. URL: http://noc.volnc.ru/uploads/fragment_page_files/2021/03/16394.pdf
8. Троянская С.Л. Основы компетентностного подхода в высшем образовании : учебное пособие. Ижевск : Издательский центр «Удмуртский университет», 2016. 176 с.
9. Чучалин А.И. Подготовка аспирантов к педагогической деятельности в высшей школе // Высшее образование в России. 2017. № 8/9. С. 5–21.
10. Шумилова О.Н., Горохов В.А., Литвинчук В.И. Формирование педагогической компетентности выпускников аспирантуры // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 301–304.
11. Щукин А.Н. Компетенция или компетентность. Взгляд методиста на актуальную проблему лингводидактики // Русский язык за рубежом. 2008. № 5. С. 14–20. URL: http://journal.pushkin.institute/archive/archive/2008/5_(210)
12. Яковлева Е.В. Опыт подготовки аспирантов в вузе к преподавательской деятельности // Вестник Череповецкого государственного университета. 2019. № 6. С. 210–222. DOI: 10.23859/1994-0637-2019-6-93-19
13. Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58–64.
References:
1. Egorihina S.YU. Sovershenstvovanie pedagogicheskoj podgotovki aspirantov // Obrazovatel'nye tekhnologii. 2020. № 2. P. 105–113.
2. Efremova N.F. Kompetencii v obrazovanii: formirovanie i ocenivanie. M. : Nacional'noe obrazovanie, 2012. 416 p.
3. Zeer E.F., Symanyuk E. Kompetentnostnyj podhod k modernizacii professional'nogo obrazovaniya // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2005. № 4. P. 23–30.
4. Zimnyaya I.A. Klyuchevye kompetencii – novaya paradigma rezul'tata obrazovaniya // Vysshee obrazovanie segodnya. 2003. № 5. P. 34–44.
5. Markova A.K. Psihologiya professionalizma. M. : Znanie, 1996. 308 p.
6. Muratova E.I., Popov A.I., Rakitina E.A. Tekhnologiya formirovaniya gotovnosti vypusknikov aspirantury k prepodavatel'skoj deyatel'nosti // Alma-mater (Vestnik vysshej shkoly). 2017. № 1. P. 52–59.
7. Rabochaya programmy discipliny «Psihologiya i pedagogika vysshej shkoly» po napravleniyu podgotovki 38.06.01 Ekonomika. URL: http://noc.volnc.ru/uploads/fragment_page_files/2021/03/16394.pdf (data obrashcheniya: 10.01.2021).
8. Troyanskaya S.L. Osnovy kompetentnostnogo podhoda v vysshem obrazovanii: uchebnoe posobie. Izhevsk: Izdatel'skij centr «Udmurtskij universitet», 2016. 176 p.
9. CHuchalin A.I. Podgotovka aspirantov k pedagogicheskoj deyatel'nosti v vysshej shkole // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2017. № 8/9. P. 5–21.
10. SHumilova O.N., Gorohov V.A., Litvinchuk V.I. Formirovanie pedagogicheskoj kompetentnosti vypusknikov aspirantury // Azimut nauchnyh issledovanij: pedagogika i psihologiya. 2019. T. 8. № 1 (26). P. 301–304.
11. SHCHukin A.N. Kompetenciya ili kompetentnost'. Vzglyad metodista na aktual'nuyu problemu lingvodidaktiki // Russkij yazyk za rubezhom. 2008. № 5. P. 14–20. URL: http://journal.pushkin.institute/archive/archive/2008/5_(210)
12. YAkovleva E.V. Opyt podgotovki aspirantov v vuze k prepodavatel'skoj deyatel'nosti // Vestnik CHerepoveckogo gosudarstvennogo universiteta. 2019. № 6. P. 210–222. DOI: 10.23859/1994-0637-2019-6-93-19
13. Hutorskoj A.V. Klyuchevye kompetencii kak komponent lichnostno-orientirovannogo obrazovaniya // Narodnoe obrazovanie. 2003. № 2. P. 58–64.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).