PRACTICE ORIENTED TASKS AS A MEANS OF INCREASING THE MOTIVATION OF STUDENTS OF ECONOMIC DIRECTIONS TO STUDY MATHEMATICS

  • Natalya Cherkharova Email: cherharova_n_i@mail.ru
Keywords: practice oriented tasks, teaching mathematics, increasing motivation to study mathematics, intersubject communications

Abstract

Abstract. This article discusses the possibilities of increasing the motivation of students of economic directions for studying the disciplines of the mathematical cycle through the practice oriented tasks. The examples from economic theory are considered for the different themes of mathematical analysis. The concepts of labor productivity, average and marginal costs, marginal revenue, production functions, supply and demand curves, market equilibrium, winnings of suppliers and consumers are offered as illustrative material with economic content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список литературы:
1. Гаврилычева М.Г. Проблемы обучения математике студентов гуманитарных направлений. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-obucheniya-matematike-studentov-gumanitarnyh-napravleniy/viewer (дата обращения: 15.05.2020)
2. Грушевский С.П., Засядко О.В., Мороз О.В. Профессионально-ориентированная направленность математической подготовки студентов экономических специальностей : монография. Краснодар : КубГУ, 2019. 120 с.
3. Коменский Я.А. Избранные педагогические сочинения. М. : Учпедгиз. 1955. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/K/KOMENSKIY_Yan_Amos/_Komenskiy_Ya.A..html (дата обращения: 25.05.2020).
4. Кремер Н.Ш., Путко Б.А., Тришин И.М. Математика для экономистов: от арифметики до эконометрики. М. : Юрайт, 2014. 724 с.
5. Круглов Е.В., Круглова С.С., Бурлакова Д.А. Особенности преподавания математического анализа для студентов экономических направлений бакалавриата // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=16186 (дата обращения: 10.05.2020).
6. Песталоцци И.Г. Избранные педагогические сочинения в трех томах. Т. 2. М. : Учпедгиз. 1963. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/P/PESTALOCCI_Iogann_Genrih/_Pestalocci_I.G..html#0002 (дата обращения: 25.05.2020).
7. Сулим Н.Н. В.Ф. Одоевский о становлении духовно-нравственной личности в условиях междисциплинарной интеграции // Проблемы и перспективы развития образования : материалы I Междунар. науч. конф. (г. Пермь, апрель 2011 г.). Т. 1. Пермь : Меркурий, 2011. С. 42–44. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/17/102/ (дата обращения: 25.05.2020).
8. Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания: в 8 т. Т. 8 // Собрание сочинений. М-Л. : Изд-во академии педагогических наук РСФСР. 1950. 546 с. URL: http://elib.gnpbu.ru/text/ushinskiy_sobranie-sochineniy_t8_1950/go,8;fs,1/ (дата обращения: 25.05.2020).
9. Черхарова Н.И. Методы оптимальных решений. Иркутск : Изд-во БГУЭП, 2014. 150 с.

References:
1. Gavrilycheva M.G. Problemy obucheniya matematike studentov gumanitarnyh napravlenij. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-obucheniya-matematike-studentov-gumanitarnyh-napravleniy/viewer (data obrashcheniya: 15.05.2020)
2. Grushevskij S.P., Zasyadko O.V., Moroz O.V. Professional'no-orientirovannaya napravlennost' matematicheskoj podgotovki studentov ekonomicheskih special'nostej : monografiya. Krasnodar : KubGU, 2019. 120 p.
3. Komenskij YA.A. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya. M. : Uchpedgiz. 1955. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/K/KOMENSKIY_Yan_Amos/_Komenskiy_Ya.A..html (data obrashcheniya: 25.05.2020).
4. Kremer N.SH., Putko B.A., Trishin I.M. Matematika dlya ekonomistov: ot arifmetiki do ekonometriki. M.: YUrajt, 2014. 724 p.
5. Kruglov E.V., Kruglova S.S., Burlakova D.A. Osobennosti prepodavaniya matematicheskogo analiza dlya studentov ekonomicheskih napravlenij bakalavriata // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2014. № 6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=16186 (data obrashcheniya: 10.05.2020).
6. Pestalocci I.G. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya v trekh tomah. T.2. M.: Uchpedgiz. 1963. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/P/PESTALOCCI_Iogann_Genrih/_Pestalocci_I.G..html#0002 (data obrashcheniya: 25.05.2020).
7. Sulim N. N. V.F. Odoevskij o stanovlenii duhovno-nravstvennoj lichnosti v usloviyah mezhdisciplinarnoj integracii // Problemy i perspektivy razvitiya obrazovaniya: materialy I Mezhdunar. nauch. konf. (g. Perm', aprel' 2011 g.). T. 1. Perm': Merkurij, 2011. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/17/102/ (data obrashcheniya: 25.05.2020).
8. Ushinskij, K.D. CHelovek kak predmet vospitaniya: v 8 t. T.8 // Sobranie sochinenij. M-L: Izd-vo akademii pedagogicheskih nauk RSFSR. 1950. 546 p. URL: Rezhim dostupa: http://elib.gnpbu.ru/text/ushinskiy_sobranie-sochineniy_t8_1950/go,8;fs,1/ (data obrashcheniya: 25.05.2020).
9. CHerharova N.I. Metody optimal'nyh reshenij. Irkutsk: Izd-vo BGUEP, 2014. 150 p.
Published
2020-09-28
How to Cite
1. Cherkharova N. PRACTICE ORIENTED TASKS AS A MEANS OF INCREASING THE MOTIVATION OF STUDENTS OF ECONOMIC DIRECTIONS TO STUDY MATHEMATICS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2020. Vol. 2. № 3. P. 124-134. URL: http://bppasu.ru/article/view/8495.