PRACTICE ORIENTED TASKS AS A MEANS OF INCREASING THE MOTIVATION OF STUDENTS OF ECONOMIC DIRECTIONS TO STUDY MATHEMATICS
Abstract
Abstract. This article discusses the possibilities of increasing the motivation of students of economic directions for studying the disciplines of the mathematical cycle through the practice oriented tasks. The examples from economic theory are considered for the different themes of mathematical analysis. The concepts of labor productivity, average and marginal costs, marginal revenue, production functions, supply and demand curves, market equilibrium, winnings of suppliers and consumers are offered as illustrative material with economic content.
Downloads
References
1. Гаврилычева М.Г. Проблемы обучения математике студентов гуманитарных направлений. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-obucheniya-matematike-studentov-gumanitarnyh-napravleniy/viewer (дата обращения: 15.05.2020)
2. Грушевский С.П., Засядко О.В., Мороз О.В. Профессионально-ориентированная направленность математической подготовки студентов экономических специальностей : монография. Краснодар : КубГУ, 2019. 120 с.
3. Коменский Я.А. Избранные педагогические сочинения. М. : Учпедгиз. 1955. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/K/KOMENSKIY_Yan_Amos/_Komenskiy_Ya.A..html (дата обращения: 25.05.2020).
4. Кремер Н.Ш., Путко Б.А., Тришин И.М. Математика для экономистов: от арифметики до эконометрики. М. : Юрайт, 2014. 724 с.
5. Круглов Е.В., Круглова С.С., Бурлакова Д.А. Особенности преподавания математического анализа для студентов экономических направлений бакалавриата // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=16186 (дата обращения: 10.05.2020).
6. Песталоцци И.Г. Избранные педагогические сочинения в трех томах. Т. 2. М. : Учпедгиз. 1963. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/P/PESTALOCCI_Iogann_Genrih/_Pestalocci_I.G..html#0002 (дата обращения: 25.05.2020).
7. Сулим Н.Н. В.Ф. Одоевский о становлении духовно-нравственной личности в условиях междисциплинарной интеграции // Проблемы и перспективы развития образования : материалы I Междунар. науч. конф. (г. Пермь, апрель 2011 г.). Т. 1. Пермь : Меркурий, 2011. С. 42–44. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/17/102/ (дата обращения: 25.05.2020).
8. Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания: в 8 т. Т. 8 // Собрание сочинений. М-Л. : Изд-во академии педагогических наук РСФСР. 1950. 546 с. URL: http://elib.gnpbu.ru/text/ushinskiy_sobranie-sochineniy_t8_1950/go,8;fs,1/ (дата обращения: 25.05.2020).
9. Черхарова Н.И. Методы оптимальных решений. Иркутск : Изд-во БГУЭП, 2014. 150 с.
References:
1. Gavrilycheva M.G. Problemy obucheniya matematike studentov gumanitarnyh napravlenij. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-obucheniya-matematike-studentov-gumanitarnyh-napravleniy/viewer (data obrashcheniya: 15.05.2020)
2. Grushevskij S.P., Zasyadko O.V., Moroz O.V. Professional'no-orientirovannaya napravlennost' matematicheskoj podgotovki studentov ekonomicheskih special'nostej : monografiya. Krasnodar : KubGU, 2019. 120 p.
3. Komenskij YA.A. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya. M. : Uchpedgiz. 1955. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/K/KOMENSKIY_Yan_Amos/_Komenskiy_Ya.A..html (data obrashcheniya: 25.05.2020).
4. Kremer N.SH., Putko B.A., Trishin I.M. Matematika dlya ekonomistov: ot arifmetiki do ekonometriki. M.: YUrajt, 2014. 724 p.
5. Kruglov E.V., Kruglova S.S., Burlakova D.A. Osobennosti prepodavaniya matematicheskogo analiza dlya studentov ekonomicheskih napravlenij bakalavriata // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2014. № 6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=16186 (data obrashcheniya: 10.05.2020).
6. Pestalocci I.G. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya v trekh tomah. T.2. M.: Uchpedgiz. 1963. URL: http://publ.lib.ru/ARCHIVES/P/PESTALOCCI_Iogann_Genrih/_Pestalocci_I.G..html#0002 (data obrashcheniya: 25.05.2020).
7. Sulim N. N. V.F. Odoevskij o stanovlenii duhovno-nravstvennoj lichnosti v usloviyah mezhdisciplinarnoj integracii // Problemy i perspektivy razvitiya obrazovaniya: materialy I Mezhdunar. nauch. konf. (g. Perm', aprel' 2011 g.). T. 1. Perm': Merkurij, 2011. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/17/102/ (data obrashcheniya: 25.05.2020).
8. Ushinskij, K.D. CHelovek kak predmet vospitaniya: v 8 t. T.8 // Sobranie sochinenij. M-L: Izd-vo akademii pedagogicheskih nauk RSFSR. 1950. 546 p. URL: Rezhim dostupa: http://elib.gnpbu.ru/text/ushinskiy_sobranie-sochineniy_t8_1950/go,8;fs,1/ (data obrashcheniya: 25.05.2020).
9. CHerharova N.I. Metody optimal'nyh reshenij. Irkutsk: Izd-vo BGUEP, 2014. 150 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).