THE SYNDROMIC ANALYSIS DISORDERS OF VOLUNTARY EMOTION REGULATION AND BEHAVIOR MASTERY (CASE STUDY)
Abstract
The article presents a comparison of the provisions of the cultural-activity approach and the third wave of cognitive-behavioral therapy in the context of emotion regulation. The individual case of the patient with primary violation of regulation of emotions and mastering behavior in situations of stress from the position of integrative patho - and neuropsychological syndrome analysis of mental activity is analyzed. The dynamics of emotional manifestations of the patient and strategies of their regulation were studied. The plan of rehabilitation training and psychocorrection of the considered case is developed.
Downloads
References
2. Зейгарник Б.В. К. Левин и советская психология // Вестник Московского университета. 1990. Сер. 14, Психология. № 4. С. 5–15.
3. Зейгарник Б.В. Патопсихология. М. : Изд-во Московского ун-та, 1976. 240 с.
4. Зейгарник Б.В. Пути исследования эмоционально-волевой сферы психически больных // Вопросы практической патопсихологии. М., 1965. С. 42–57.
5. Зинченко Ю.П., Первичко Е.И. Постнеклассическая методология в клинической психологии: научная школа Л.С. Выготского – А.Р. Лурия // Национальный психологический журнал. 2012. № 2 (8). С. 32–45.
6. Лайнен М.М. Руководство по тренингу навыков при терапии пограничного расстройства личности
/ пер. с англ. М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2018. 336 с.
7. Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М. : Издательский центр «Академия», 2003. 384 с.
8. Первичко Е.И. Стратегии регуляции эмоций: процессуальная модель Дж. Гросса и культурно-деятельностный подход. Часть II. Культурно-деятельностный подход к проблеме стратегий и механизмов регуляции эмоций // Национальный психологический журнал. 2015. Том 1, № 7. С. 39–51.
9. Рубинштейн С.Я. Экспериментальные методики патопсихологии. М. : ЗАО Изд-во ЭКСМО-Пресс, 1999. 448 с.
10. Сагалакова О.А., Жирнова О.В., Труевцев Д.В. (2019). Синдромный анализ в клинической психологии: комплексная патопсихологическая и нейропсихологическая диагностика (на примере индивидуального случая) // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2019. № 1 (2). С. 66–84.
11. Сагалакова О.А., Труевцев Д.В., Стоянова И.Я. Синдром социальной фобии и его психологическое содержание // Журнал неврологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. 2017. № 117 (4). С. 15–22.
12. Сагалакова О.А., Труевцев Д.В., Стоянова И.Я. Синдромно-факторный метод в историческом и современном контексте: возможности исследования социально-тревожного расстройства // Сибирский психологический журнал. 2018. № 70. С. 75–91.
13. Стёпин B.C. Саморазвивающиеся системы и постнеклассическая рациональность // Вопросы философии. 2003. № 8. С. 5–17.
14. Gross J.J. The emerging field of emotion regulation: An integrative review // Review of General Psychology. 1998. Vol. 2, № 3. P. 271–299.
15. Gross J.J., Thompson R.A. Emotion regulation: Conceptual foundations // In J.J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation. New York. : Guilford Press, 2007. P. 3–24.
16. Hayes S.C. Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies // Behavior Therapy. 2004. Vol. 35. P. 639–665.
17. Izard C.E. Facial expressions and the regulation of emotions // Journal of Personality and Social Psychology. 1990. Vol. 55, № 3. P. 487–498.
18. Loewenstein G. Affect regulation and affective forecasting // In J.J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation. New York. : Guilford Press, 2007. P. 180–203.
19. Sheppes G., Gross J.J. Is timing everything? Temporal considerations in emotion regulation // Personality and Social Psychology Review. 2011. Vol. 15, № 4. P. 319–331.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).