THE POTENTIAL OF COACHING TECHNOLOGIES IN ENHANCING THE DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS AMONG STUDENTS IN PEDAGOGICAL SPECIALTIES AT THE UNIVERSITY
УДК 159.9
Abstract
The article provides a comprehensive examination of the application of psychological and pedagogical technologies within educational practice, particularly focusing on their role in addressing the challenges of support and professional self-determination for students pursuing pedagogical specialties. The primary objective of this research is to analyze and develop methodological tools that facilitate the integration of coaching technologies aimed at enhancing the soft skills of these students. Key aspects and characteristics of coaching, along with related concepts such as facilitation, tutor support, and mentoring, are thoroughly highlighted. Furthermore, the article elucidates the potential applications of coaching tools in fostering the development of soft skills competencies among students. It also details the specific integration of fundamental coaching principles into the higher education learning process.
Downloads
References
Абрамов А. А. Навыки будущего: что нужно знать и уметь в XXI веке // РБК Тренды. 2020. URL: https://trends.rbc.ru/trends/education/5e728cbc9a79476476f6eb4e/
Афанасьев В.В., Искуменко М.А. Тьюторское сопровождение студентов в процессе организации учебно-воспитательного процесса в современной образовательной организации // Фундаментальные и прикладные науки сегодня : материалы X Международной научно-практической конференции: в 3-х томах. North Charleston, USA : CreateSpace, 2016. С. 42–46.
Гизатуллина А.В., Шатунова О.В. Надпрофессиональные навыки учителей: содержание и востребованность // Высшее образование сегодня. 2019. № 5. С. 14–20.
Дмитриев А.Г., Картышов А.М. Коучинг в образовательных организациях в России // Управление образованием: теория и практика. 2024. № 14. С. 64–71.
Зеленко Н.В., Ковалева Ю.Ю. Коучинг как инновационная технология управления индивидуально-личностным развитием обучающихся // Технолого-экономическое образование. 2018. № 9. С. 23–27.
Зимняя И.А. Педагогическая психология. Ростов-на-Дону : Феникс, 1997. 480 с.
Колокольникова З.У., Митросенко С.В. Технологии активного обучения: учебное пособие. Красноярск : Сиб. федерал. ун-т, 2015. 179 с.
Колочева К.Д., Савенкова Е.В. О программе повышения профессионального мастерства молодого педагога на основе коучинговой технологии // Современное социально-гуманитарное образование: векторы развития в год науки и технологий : материалы VI Междунар. конф. (Москва, 22–23 апреля 2021 г.). М. : МПГУ, 2021. С. 197–202.
Ненашев Д.В. Коучинг как эффективная технология формирования эмоциональной компетентности будущих менеджеров : автореф. дис. …канд. пед. наук. Киров, 2009. 21 с.
Оренбурова Л. В. Развитие гибких навыков будущих педагогов во внеаудиторной деятельности : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Казань, 2024. 24 с.
Сорокопуд Ю.В., Уварова Н.Н. Педагогический коучинг как эффективное средство сопровождения одарённых студентов // Практики развития: новые отношения в образовании, их реализация и возможности управления: Материалы XXII научно-практической конференции. Красноярск : Институт психологии практик развития, 2016. С. 173–178.
Цибизова Т.Ю., Августан О.М., Сергеев Д.А., Марданов С.А. «Менторство» как элемент методики работы преподавателя в системе высшего профессионального образования // Современные проблемы науки и образования: электронный журнал. 2017. № 4. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=26646.
Шрамко Н. В. Основы тьюторства : курс лекций : учебное пособие для студентов высших учебных заведений. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т, 2018. – 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).
Almeida F., Buzady Z. Development of soft skills competencies through the use of FLIGBY. Technology, Pedagogy and Education. 2022. Vol. № 4. 31. P. 417–430. doi.org/10.1080/1475939X.2022.2058600.
Almeida F., Morais J. Strategies for developing soft skills among higher engineering courses. Journal of Education. 2023. Vol. 203, № 1. P. 103–112. https://doi.org/10.1177/00220574211016417.
Asiyai R. I. Best practices for quality assurance in higher education: implications for educational administration. International Journal of Leadership in Education. 2020. P. 1–13. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1710569
Anastasiadou S., Taraza E. Total quality management: implementation of the Six Sigma methodology for improving quality in higher education. ICERI2019 Proceedings. 2019. P. 9533–9537. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.2318
Referenses:
Abramov, A. Navyki budushchego: chto nuzhno znat' i umet' v XXI veke. RBK Trendy. URL: https://trends.rbc.ru/trends/education/5e728cbc9a79476476f6eb4e/
Afanas'ev V.V., Iskumenko M.A. T'yutorskoe soprovozhdenie studentov v processe organizacii uchebno-vospitatel'nogo processa v sovremennoj obrazovatel'noj organizacii. Fundamental'nye i prikladnye nauki segodnya: Materialy X mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii: v 3-h tomah. – North Charleston, USA: CreateSpace, 2016. P. 42–46.
Gizatullina A.V., SHatunova O.V. Nadprofessional'nye navyki uchitelej: soderzhanie i vostrebovannost'. Vysshee obrazovanie segodnya. 2019. No 5. P. 14–20.
Dmitriev A.G., Kartyshov A.M. Kouching v obrazovatel'nyh organizaciyah v Rossiii. Upravlenie obrazovaniem: teoriya i praktika. 2024. No 14. P. 64–71.
Zelenko N.V., Kovaleva YU.YU. Kouching kak innovacionnaya tekhnologiya upravleniya individual'no-lichnostnym razvitiem obuchayushchihsya. Tekhnologo-ekonomicheskoe obrazovanie. 2018. No 9. P. 23–27.
Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psihologiya. Rostov-na-Donu : Feniks,1997. 480 p.
Kolokol'nikova Z.U. Tekhnologii aktivnogo obucheniya: ucheb. Posobie. Krasnoyarsk : Sib. federal. un-t, 2015. 179 p.
Kolocheva K.D., Savenkova E.V. O programme povysheniya professional'nogo masterstva molodogo pedagoga na osnove kouchingovoj tekhnologii. Sovremennoe social'no-gumanitarnoe obrazovanie: vektory razvitiya v god nauki i tekhnologij: sb. mat. VI Mezhdunar. konf. (Moskva, 22-23 aprelya 2021 g.). Moscow : MPGU, 2021. P. 197–202.
Nenashev D.V. Kouching kak effektivnaya tekhnologiya formirovaniya emocional'noj kompetentnosti budushchih menedzherov: avtoref. dis. …kand. ped. nauk. Kirov., 2009. 21 p.
Orenburova L. V. Razvitie gibkih navykov budushchih pedagogov vo vneauditornoj deyatel'nosti: avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. Kazan', 2024. 24 p.
Sorokopud YU.V., Uvarova N.N. Pedagogicheskij kouching kak effektivnoe sredstvo soprovozhdeniya odaryonnyh studentov. Praktiki razvitiya: novye otnosheniya v obrazovanii, ih realizaciya i vozmozhnosti upravleniya: Materialy XXII nauchno-prakticheskoj konferencii. Krasnoyarsk : Avtonomnaya nekommercheskaya obrazovatel'naya organizaciya «Institut psihologii praktik razvitiya», 2016. P. 173–178.
Cibizova T.YU., Avgustan O.M., Sergeev D.A., Mardanov S.A. «Mentorstvo» kak element metodiki raboty prepodavatelya v sisteme vysshego professional'nogo obrazovaniya. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2017. No 4. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=26646/
SHramko N. V. Osnovy t'yutorstva : kurs lekcij [Elektronnyj resurs] : uchebnoe posobie dlya studentov vysshih uchebnyh zavedenij. Ural. gos. ped. un-t. – Elektron. dan. Ekaterinburg, 2018. 1 elektron. opt. disk (CD-ROM).
Almeida F., Buzady Z. Development of soft skills competencies through the use of FLIGBY. Technology, Pedagogy and Education. 2022. Vol. No 4. 31. P. 417–430. doi.org/10.1080/1475939X.2022.2058600
Almeida F., Morais J. Strategies for developing soft skills among higher engineering courses. Journal of Education. 2023. Vol. 203, No 1. P. 103–112. https://doi.org/10.1177/00220574211016417
Asiyai R. I. Best practices for quality assurance in higher education: implications for educational administration. International Journal of Leadership in Education. 2020. P. 1–13. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1710569.
Anastasiadou S., Taraza E. Total quality management: implementation of the Six Sigma methodology for improving quality in higher education. ICERI2019 Proceedings. 2019. P. 9533–9537. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.2318.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).