THE POTENTIAL OF COACHING TECHNOLOGIES IN ENHANCING THE DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS AMONG STUDENTS IN PEDAGOGICAL SPECIALTIES AT THE UNIVERSITY

УДК 159.9

  • Olga Yurievna Gerasimova Altai State University Email: geracimova@bk.ru
Keywords: principles of coaching, coaching technologies, cognitive flexibility, critical thinking, creativity, empathy and identification abilities, soft skills development trends, facilitation, mentoring, educational process, higher education

Abstract

The article provides a comprehensive examination of the application of psychological and pedagogical technologies within educational practice, particularly focusing on their role in addressing the challenges of support and professional self-determination for students pursuing pedagogical specialties. The primary objective of this research is to analyze and develop methodological tools that facilitate the integration of coaching technologies aimed at enhancing the soft skills of these students. Key aspects and characteristics of coaching, along with related concepts such as facilitation, tutor support, and mentoring, are thoroughly highlighted. Furthermore, the article elucidates the potential applications of coaching tools in fostering the development of soft skills competencies among students. It also details the specific integration of fundamental coaching principles into the higher education learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Yurievna Gerasimova, Altai State University

Associate Professor of the Department of Social Psychology and Pedagogical Education

References

Абрамов А. А. Навыки будущего: что нужно знать и уметь в XXI веке // РБК Тренды. 2020. URL: https://trends.rbc.ru/trends/education/5e728cbc9a79476476f6eb4e/

Афанасьев В.В., Искуменко М.А. Тьюторское сопровождение студентов в процессе организации учебно-воспитательного процесса в современной образовательной организации // Фундаментальные и прикладные науки сегодня : материалы X Международной научно-практической конференции: в 3-х томах. North Charleston, USA : CreateSpace, 2016. С. 42–46.

Гизатуллина А.В., Шатунова О.В. Надпрофессиональные навыки учителей: содержание и востребованность // Высшее образование сегодня. 2019. № 5. С. 14–20.

Дмитриев А.Г., Картышов А.М. Коучинг в образовательных организациях в России // Управление образованием: теория и практика. 2024. № 14. С. 64–71.

Зеленко Н.В., Ковалева Ю.Ю. Коучинг как инновационная технология управления индивидуально-личностным развитием обучающихся // Технолого-экономическое образование. 2018. № 9. С. 23–27.

Зимняя И.А. Педагогическая психология. Ростов-на-Дону : Феникс, 1997. 480 с.

Колокольникова З.У., Митросенко С.В. Технологии активного обучения: учебное пособие. Красноярск : Сиб. федерал. ун-т, 2015. 179 с.

Колочева К.Д., Савенкова Е.В. О программе повышения профессионального мастерства молодого педагога на основе коучинговой технологии // Современное социально-гуманитарное образование: векторы развития в год науки и технологий : материалы VI Междунар. конф. (Москва, 22–23 апреля 2021 г.). М. : МПГУ, 2021. С. 197–202.

Ненашев Д.В. Коучинг как эффективная технология формирования эмоциональной компетентности будущих менеджеров : автореф. дис. …канд. пед. наук. Киров, 2009. 21 с.

Оренбурова Л. В. Развитие гибких навыков будущих педагогов во внеаудиторной деятельности : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Казань, 2024. 24 с.

Сорокопуд Ю.В., Уварова Н.Н. Педагогический коучинг как эффективное средство сопровождения одарённых студентов // Практики развития: новые отношения в образовании, их реализация и возможности управления: Материалы XXII научно-практической конференции. Красноярск : Институт психологии практик развития, 2016. С. 173–178.

Цибизова Т.Ю., Августан О.М., Сергеев Д.А., Марданов С.А. «Менторство» как элемент методики работы преподавателя в системе высшего профессионального образования // Современные проблемы науки и образования: электронный журнал. 2017. № 4. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=26646.

Шрамко Н. В. Основы тьюторства : курс лекций : учебное пособие для студентов высших учебных заведений. Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т, 2018. – 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

Almeida F., Buzady Z. Development of soft skills competencies through the use of FLIGBY. Technology, Pedagogy and Education. 2022. Vol. № 4. 31. P. 417–430. doi.org/10.1080/1475939X.2022.2058600.

Almeida F., Morais J. Strategies for developing soft skills among higher engineering courses. Journal of Education. 2023. Vol. 203, № 1. P. 103–112. https://doi.org/10.1177/00220574211016417.

Asiyai R. I. Best practices for quality assurance in higher education: implications for educational administration. International Journal of Leadership in Education. 2020. P. 1–13. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1710569

Anastasiadou S., Taraza E. Total quality management: implementation of the Six Sigma methodology for improving quality in higher education. ICERI2019 Proceedings. 2019. P. 9533–9537. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.2318

Referenses:

Abramov, A. Navyki budushchego: chto nuzhno znat' i umet' v XXI veke. RBK Trendy. URL: https://trends.rbc.ru/trends/education/5e728cbc9a79476476f6eb4e/

Afanas'ev V.V., Iskumenko M.A. T'yutorskoe soprovozhdenie studentov v processe organizacii uchebno-vospitatel'nogo processa v sovremennoj obrazovatel'noj organizacii. Fundamental'nye i prikladnye nauki segodnya: Materialy X mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii: v 3-h tomah. – North Charleston, USA: CreateSpace, 2016. P. 42–46.

Gizatullina A.V., SHatunova O.V. Nadprofessional'nye navyki uchitelej: soderzhanie i vostrebovannost'. Vysshee obrazovanie segodnya. 2019. No 5. P. 14–20.

Dmitriev A.G., Kartyshov A.M. Kouching v obrazovatel'nyh organizaciyah v Rossiii. Upravlenie obrazovaniem: teoriya i praktika. 2024. No 14. P. 64–71.

Zelenko N.V., Kovaleva YU.YU. Kouching kak innovacionnaya tekhnologiya upravleniya individual'no-lichnostnym razvitiem obuchayushchihsya. Tekhnologo-ekonomicheskoe obrazovanie. 2018. No 9. P. 23–27.

Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psihologiya. Rostov-na-Donu : Feniks,1997. 480 p.

Kolokol'nikova Z.U. Tekhnologii aktivnogo obucheniya: ucheb. Posobie. Krasnoyarsk : Sib. federal. un-t, 2015. 179 p.

Kolocheva K.D., Savenkova E.V. O programme povysheniya professional'nogo masterstva molodogo pedagoga na osnove kouchingovoj tekhnologii. Sovremennoe social'no-gumanitarnoe obrazovanie: vektory razvitiya v god nauki i tekhnologij: sb. mat. VI Mezhdunar. konf. (Moskva, 22-23 aprelya 2021 g.). Moscow : MPGU, 2021. P. 197–202.

Nenashev D.V. Kouching kak effektivnaya tekhnologiya formirovaniya emocional'noj kompetentnosti budushchih menedzherov: avtoref. dis. …kand. ped. nauk. Kirov., 2009. 21 p.

Orenburova L. V. Razvitie gibkih navykov budushchih pedagogov vo vneauditornoj deyatel'nosti: avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. Kazan', 2024. 24 p.

Sorokopud YU.V., Uvarova N.N. Pedagogicheskij kouching kak effektivnoe sredstvo soprovozhdeniya odaryonnyh studentov. Praktiki razvitiya: novye otnosheniya v obrazovanii, ih realizaciya i vozmozhnosti upravleniya: Materialy XXII nauchno-prakticheskoj konferencii. Krasnoyarsk : Avtonomnaya nekommercheskaya obrazovatel'naya organizaciya «Institut psihologii praktik razvitiya», 2016. P. 173–178.

Cibizova T.YU., Avgustan O.M., Sergeev D.A., Mardanov S.A. «Mentorstvo» kak element metodiki raboty prepodavatelya v sisteme vysshego professional'nogo obrazovaniya. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2017. No 4. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=26646/

SHramko N. V. Osnovy t'yutorstva : kurs lekcij [Elektronnyj resurs] : uchebnoe posobie dlya studentov vysshih uchebnyh zavedenij. Ural. gos. ped. un-t. – Elektron. dan. Ekaterinburg, 2018. 1 elektron. opt. disk (CD-ROM).

Almeida F., Buzady Z. Development of soft skills competencies through the use of FLIGBY. Technology, Pedagogy and Education. 2022. Vol. No 4. 31. P. 417–430. doi.org/10.1080/1475939X.2022.2058600

Almeida F., Morais J. Strategies for developing soft skills among higher engineering courses. Journal of Education. 2023. Vol. 203, No 1. P. 103–112. https://doi.org/10.1177/00220574211016417

Asiyai R. I. Best practices for quality assurance in higher education: implications for educational administration. International Journal of Leadership in Education. 2020. P. 1–13. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1710569.

Anastasiadou S., Taraza E. Total quality management: implementation of the Six Sigma methodology for improving quality in higher education. ICERI2019 Proceedings. 2019. P. 9533–9537. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.2318.

Published
2025-03-27
How to Cite
1. Gerasimova O. Y. THE POTENTIAL OF COACHING TECHNOLOGIES IN ENHANCING THE DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS AMONG STUDENTS IN PEDAGOGICAL SPECIALTIES AT THE UNIVERSITY // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2025. Vol. 7. № 1. P. 42-58. URL: http://bppasu.ru/article/view/17077.