THE NEED TO DEVELOP CRITICAL THINKING IN ADOLESCENTS

УДК: 159.955

  • Wendong Xu Heilongjiang Vocational College of Agricultural Economics Email: 13359888679@163.com
  • Nadezhda Pavlovna Abaskalova Kuzbass Regional Institute for the Development of Professional Education named after A.M. Tuleyev Email: abaskalova2005@mail.ru
Keywords: adolescent education, critical thinking, innovative education

Abstract

The article examines the problems and approaches to the development of critical thinking among adolescents in China. With the development of innovative education and changes in educational standards, it is necessary for students, especially adolescents, to develop the ability to think critically and innovatively. Today, this issue is being addressed in the research of various scientists, including educators and psychologists.

Today, critical thinking is seen as the ability of a person to analyze information according to the laws of logic and personal understanding, which contributes to the success and correctness of a person’s actions in non-standard situations. In education, the importance of developing critical thinking has been identified, especially in adolescence, at all levels of educational results (subject, metasubject, and personal). However, despite the theoretical development of the problem, there is a lack of research on the technology of solving the development of critical thinking in adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wendong Xu , Heilongjiang Vocational College of Agricultural Economics

Associate Professor, Department of Chemical Education,

Postgraduate Student, Altai State University

Nadezhda Pavlovna Abaskalova, Kuzbass Regional Institute for the Development of Professional Education named after A.M. Tuleyev

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Pedagogy, Psychology and Professional Education

References

Бак Н.Т. Исследование некоторых инструментов оценки критического мышления студентов в университетах // Психология и педагогика служебной деятельности. 2022. № 4. С. 92–95.

Ван Цзин. Влияние вмешательства критического мышления на стратегии разрешения конфликтов между подростками // Журнал Шэньчжэньского профессионально - технического института. 2023. № 22 (02). С. 56–62. (Китай).

Волков Е.Н. Критическое мышление: принципы и признаки, 2004. URL: http://evolkov.net/critic.think/articles/Volkov.E.

Гу Чжэньюй, Лю Чжуанху «Курс критического мышления», Пекин: издательство Пекинского университета, 2006. С. 42. (Китай).

Джонни Ричардс. Влияние тенденции критического мышления на научное творчество старшеклассников: посредническая роль творческой самоэффективности // Шаньсийский педагогический университет, 2016. С. 39 (Китай).

Избранные сборники Маркса и Энгельса.Пекин: Народное издательство, 2012. Т. 1. С. 139. (Китай).

Ло Сяолинь. Влияние критического мышления на нравственное развитие подростков // Хэйлунцзян Шичжи, 2009. № 15. С. 143–145. (Китай).

Лю Хуан. Структура, измерение и факторы, влияющие на склонность подростков к критическому мышлению // Университет Вэньчжоу, 2016. С. 112. (Китай).

Рожкова А.В. Обзор научных теорий формирования критического мышления в исследованиях российских и западных ученых // Мир науки. Педагогика и психология, 2023. Т.11. №5. С. 1–10.

Скурыгина С.К. Взгляды зарубежных ученых на сущность критического мышления // Молодой ученый. 2016. № 7(111). С. 708-710. URL: https://moluch.ru/archive/111/27218/

Степанова А.В. Критическое мышление как основа профессионального самоопределения личности // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2021. Т. 10. № 1А. С. 123–128.

Сюй Цинмэй, Фан Луяо, Гэн Фэнцзи. Психологическое развитие и развитие критического мышления у детей и подростков // Педагог. 2018. № 28. С. 41–42. (Китай).

Цзинь Цинцин, Сяо Шифэй, Ло Юйцюнь и др. Влияние психологического контроля родителей на критическое мышление подростков // Энциклопедические знания. 2022 (09). С. 50–52. (Китай).

Abrami P. C., Bernard R. M., Borokhovski E., Waddington D. I., Wade A., Persson T. Strategies for Teaching Students to Think Critically: A Meta-Analysis // Review of Educational Research. 2015. Vol. 85. No. 2. P. 275–314. https://doi.org/10.3102/ 0034654314551063.

Halpern D.F. Thought and Knowledge: An Introductionto Critical Thinking. NY : Psychology Press, 2014. Р. 654.

Chu Yu Criticism of the Chinese People's. Beijing : Central Compilation and Translation Press, 2014. 353 p. (Китай).

References:

Bak N.T. Issledovanie nekotoryh instrumentov ocenki kriticheskogo myshlenija studentov v universitetah. Psihologija i pedagogika sluzhebnoj dejatel'nosti. 2022. No 4. P. 92–95.

Van Czin. Vlijanie vmeshatel'stva kriticheskogo myshlenija na strategii razreshenija konfliktov mezhdu podrostkami. Zhurnal Shjen'chzhjen'skogo professional'no - tehnicheskogo instituta. 2023. No 22 (02). P. 56–62. (in Chinese).

Volkov E.N. Kriticheskoe myshlenie: principy i priznaki, 2004. URL: http://evolkov.net/critic.think/articles/Volkov.E.

Gu Chzhjen'juj, Lju Chzhuanhu ‘Kurs kriticheskogo myshlenija’, Pekin: izdatel'stvo Pekinskogo universiteta, 2006. P. 42. (in Chinese).

Dzhonni Richards. Vlijanie tendencii kriticheskogo myshlenija na nauchnoe tvorchestvo starsheklassnikov: posrednicheskaja rol' tvorcheskoj samojeffektivnosti. Shan'sijskij pedagogicheskij universitet, 2016. P. 39. (in Chinese).

Izbrannye sborniki Marksa i Jengel'sa.Pekin: Narodnoe izdatel'stvo, 2012. Vol. 1. P. 139. (Kitaj).

Lo Sjaolin'. Vlijanie kriticheskogo myshlenija na nravstvennoe razvitie podrostkov. Hjejlunczjan Shichzhi, 2009. No 15. P. 143–145. (in Chinese).

Lju Huan. Struktura, izmerenie i faktory, vlijajushhie na sklonnost' podrostkov k kriticheskomu myshleniju. Universitet Vjen'chzhou, 2016. P. 112. (in Chinese).

Rozhkova A.V. Obzor nauchnyh teorij formirovanija kriticheskogo myshlenija v issledovanijah rossijskih i zapadnyh uchenyh. Mir nauki. Pedagogika i psihologija, 2023. Vol. 11. No 5. P. 1–10.

Skurygina S.K. Vzgljady zarubezhnyh uchenyh na sushhnost' kriticheskogo myshlenija. Molodoj uchenyj. 2016. No 7(111). P. 708-710. URL: https://moluch.ru/archive/111/27218/

Stepanova A.V. Kriticheskoe myshlenie kak osnova professional'nogo samoopredelenija lichnosti. Psihologija. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovanija. 2021. Vol. 10. No 1A. P. 123–128.

Sjuj Cinmjej, Fan Lujao, Gjen Fjenczi. Psihologicheskoe razvitie i razvitie kriticheskogo myshlenija u detej i podrostkov. Pedagog. 2018. No 28. P.. 41–42. (Kitaj).

Czin' Cincin, Sjao Shifjej, Lo Jujcjun' i dr. Vlijanie psihologicheskogo kontrolja roditelej na kriticheskoe myshlenie podrostkov. Jenciklopedicheskie znanija. 2022 (09). P. 50–52. (in Chinese).

Abrami P. C., Bernard R. M., Borokhovski E., Waddington D. I., Wade A., Persson T. Strategies for Teaching Students to Think Critically: A Meta-Analysis. Review of Educational Research. 2015. Vol. 85. No. 2. P. 275–314. https://doi.org/10.3102/ 0034654314551063.

Halpern D.F. Thought and Knowledge: An Introductionto Critical Thinking. NY : Psychology Press, 2014. P. 654.

Chu Yu Criticism of the Chinese People's. Beijing : Central Compilation and Translation Press, 2014. 353 p. (Kitaj).

Published
2024-12-24
How to Cite
1. Xu W., Abaskalova N. P. THE NEED TO DEVELOP CRITICAL THINKING IN ADOLESCENTS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 4. P. 107-114. URL: http://bppasu.ru/article/view/16673.