LEADING MOTIVES OF FUTURE RESERVE OFFICERS FOR TRAINING IN MILITARY TRAINING CENTERS
УДК 378.096
Abstract
The urgency of this article stems from the need to analyze the motivational orientation of students in military training centers (MTC) to master the military registration specialty (MRS). The aim of the article is to conduct experimental research and analyze the nature of the leading motives that influence motivation to master military occupational specialty. The analysis of numerous works on the problem under consideration allowed us to identify external and internal motives among the variety of motivational factors determining the attitude of future officers to the training and professional activity. The results of the study revealed the nature of the main motivations that guide students in the process of learning activities. The tasks solved during the study revealed a number of pedagogical problems associated with the subjective attitude of the students towards educational and cognitive activities and the high level of dominance of external motivation over internal motivation. The results of the study are of great concern to the author, who in turn suggests identifying pedagogical ways to correct the structure of motives of students at the learning stage.
Downloads
References
Бакшаева Н.А., Вербицкий А.А. Психология мотивации студентов: учебное пособие для вузов. М. : Юрайт, 2024. 170 с.
Барабанщиков А.В. Военная педагогика и психология. М. : Воениздат, 1986. 240 с.
Блинов В.И., Есенина Е.Ю., Сергеев И.С. Педагогика 2.0. Организация учебной деятельности студентов: учебное пособие для вузов. М. : Юрайт, 2024. 222 с.
Бобков О.Б. Особенности учебно-профессиональной мотивации курсантов военных вузов на разных этапах профессионального становления: дис. на соиск. учен. степ. канд. психол. наук. Самара, 2008. 261 с.
Бобков О.Б., Виноградова Г.А. Факторы, влияющие на формирование учебно-профессиональной мотивации курсантов военного вуза // Известия Самарского научного центра РАН. 2012. № 2. С. 116–121.
Гараева Е.А. Мотивация студентов университета к учебно-профессиональной деятельности: анализ современного состояния // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2023. № 7 (221). С. 400–403.
Грибаньков О.А. Педагогическая технология формирования учебно-профессиональной мотивации курсантов военно-морских вузов: дис. на соиск. учен. степ. кан. пед. наук. М., 2017. 163 с.
Даренских С.С., Персианинов Д.Г. Самореализация и мотивация у студентов разных курсов // Вестник психологии и педагогики АлтГУ. 2024. № 1. С. 93–102.
Денисов А.Е. Педагогические пути формирования военно-профессиональной направленности у студентов учебных военных центров: дис. на соиск. учен. степ. канд. пед. наук. М., 2019. 227 с.
Денисов А.Е. Педагогические пути мотивации обучающихся в учебных военных центрах // Мир образования – образование в мире. 2017. № 2(66). С. 161–167.
Донгаузер Е.В., Бао Л. Особенности мотивационно-ценностной сферы личности современного студента вуза // Вестник психологии и педагогики АлтГУ. 2021. № 3. С. 24–32.
Леонтьев Д.А. Понятие мотива у А.Н. Леонтьева и проблемка качества мотивации // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2016. № 2. С. 3–18.
Лушников Ю.Ю., Мандранов А.М., Иванов М.А. Пути повышения учебной мотивации у студентов, обучающихся в учебных военных центрах гражданских вузов // Достижения вузовской науки. 2014. № 12. С. 87–92.
Маркова А.К., Орлов А.Б., Фридман Л.М. Мотивация учения и ее воспитание у школьников. М. : Педагогика, 1983. 64 с.
Маркова А.К. Психология профессионализма. М. : Знание, 1996. 308 с.
Матюхина М.В. Мотивация учения младших школьников. М. : Педагогика, 1984. 144 с.
Меджидова К.О. Взаимосвязь учебно-профессиональной мотивации и личностного развития студентов вуза: автореф. дис. на соиск. учен. степ. кан. псих. наук. Сочи, 2007. 25 с.
Немов Р.С. Общая психология. Введение в психологию : учебник и практикум для вузов. М. : Юрайт, 2024. 727 с.
Психологическая безопасность и учебно-профессиональная мотивация студентов вуза : монография / Ю.А. Рокицкая, Е.С. Семенова. Челябинск : ЗАО «Библиотека А. Миллера», 2018. 184 с.
Романова А.В., Некрасова М.В., Доронцев А.В., Жмурко Е.И. К вопросу исследования учебно-профессиональной мотивации студентов, как одному из структурных элементов психологического ресурса // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2022. №3 (205). С. 608–612.
Система мотивации и планирование военной карьеры курсантами-вертолетчиками : колл. монография / Н.Н. Романов, Г.А. Романова, Е.Ю. Шакирова [и др.]. Ульяновск : Зебра, 2018. 184 с.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. М. : Смысл, 2003. 859 с.
References:
Bakshaeva N.A., Verbickij A.A. Psihologija motivacii studentov: uchebnoe posobie dlja vuzov. Moscow: Jurajt, 2024. 170 p.
Barabanshhikov A.V. Voennaja pedagogika i psihologija. Moscow: Voenizdat, 1986. 240 p.
Blinov V.I., Esenina E.Ju., Sergeev I.S. Pedagogika 2.0. Organizacija uchebnoj dejatel'nosti studentov: uchebnoe posobie dlja vuzov. Moscow: Jurajt, 2024. 222 p.
Bobkov O.B. Osobennosti uchebno-professional'noj motivacii kursantov voennyh vuzov na raznyh jetapah professional'nogo stanovlenija: dis. na soisk. uchen. step. kand. psihol. nauk. Samara, 2008. 261 p.
Bobkov O.B., Vinogradova G.A. Faktory, vlijajushhie na formirovanie uchebno-professional'noj motivacii kursantov voennogo vuza. Izvestija Samarskogo nauchnogo centra RAN. 2012. No 2. P. 116–121.
Garaeva E.A. Motivacija studentov universiteta k uchebno-professional'noj dejatel'nosti: analiz sovremennogo sostojanija. Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta. 2023 No 7 (221). P. 400–403.
Griban'kov O.A. Pedagogicheskaja tehnologija formirovanija uchebno-professional'noj motivacii kursantov voenno-morskih vuzov: dis. na soisk. uchen. step. kan. ped. nauk. M., 2017. 163 p.
Darenskih S.S., Persianinov D.G. Samorealizacija i motivacija u studentov raznyh kursov. Vestnik psihologii i pedagogiki AltGU. 2024. No 1. P. 93–102.
Denisov A.E. Pedagogicheskie puti formirovanija voenno-professional'noj napravlennosti u studentov uchebnyh voennyh centrov: dis. na soisk. uchen. step. kand. ped. nauk. M., 2019. 227 p.
Denisov A.E. Pedagogicheskie puti motivacii obuchajushhihsja v uchebnyh voennyh centrah. Mir obrazovanija – obrazovanie v mire. 2017. No 2(66). P. 161–167.
Dongauzer E.V., Bao L. Osobennosti motivacionno-cennostnoj sfery lichnosti sovremennogo studenta vuza. Vestnik psihologii i pedagogiki AltGU. 2021. No 3. P. 24–32.
Leont'ev D.A. Ponjatie motiva u A.N. Leont'eva i problemka kachestva motivacii. Vestnik Moskovskogo universiteta. Serija 14. Psihologija. 2016. No 2. P. 3–18.
Lushnikov Ju.Ju., Mandranov A.M., Ivanov M.A. Puti povyshenija uchebnoj motivacii u studentov, obuchajushhihsja v uchebnyh voennyh centrah grazhdanskih vuzov. Dostizhenija vuzovskoj nauki. 2014. No 12. P. 87–92.
Markova A.K., Orlov A.B., Fridman L.M. Motivacija uchenija i ee vospitanie u shkol'nikov. Moscow: Pedagogika, 1983. 64 p.
Markova A.K. Psihologija professionalizma. Moscow: Znanie, 1996. 308 p.
Matjuhina M.V. Motivacija uchenija mladshih shkol'nikov. Moscow: Pedagogika, 1984. 144 p.
Medzhidova K.O. Vzaimosvjaz' uchebno-professional'noj motivacii i lichnostnogo razvitija studentov vuza: avtoref. dis. na soisk. uchen. step. kan. psih. nauk. Sochi, 2007. 25 p.
Nemov R.S. Obshhaja psihologija. Vvedenie v psihologiju : uchebnik i praktikum dlja vuzov. Moscow: Jurajt, 2024. 727 p.
Psihologicheskaja bezopasnost' i uchebno-professional'naja motivacija studentov vuza. Ju.A. Rokickaja, E.S. Semenova (Eds.). Cheljabinsk : ZAO “Biblioteka A. Millera”, 2018. 184 p.
Romanova A.V., Nekrasova M.V., Doroncev A.V., Zhmurko E.I. K voprosu issledovanija uchebno-professional'noj motivacii studentov, kak odnomu iz strukturnyh jelementov psihologicheskogo resursa. Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta. 2022. No 3 (205). P. 608–612.
Sistema motivacii i planirovanie voennoj kar'ery kursantami-vertoletchikami. N.N. Romanov, G.A. Romanova, E.Ju. Shakirova (Eds.). Ul'janovsk : Zebra, 2018. 184 p.
Hekhauzen H. Motivacija i dejatel'nost'. Moscow: Smysl, 2003. 859 p.
Copyright (c) 2024 Артур Галимьянович Закирьянов
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).