ИНКЛЮЗИЯ ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЯМИ ЗРЕНИЯ ЧЕРЕЗ ИГРОВЫЕ УПРАЖНЕНИЯ НА УРОКАХ ЛФК
Abstract
Аннотация. В статье рассматривается современное состояние инклюзивного образования в Республике Казахстан, описывается традиционная модель образования детей с ограниченными возможностями (далее в тексте ОВ) и инклюзивная модель образования детей с ОВ. Проблемой инклюзивного образования является не только неготовность системы общего образования принять детей с ОВ в свою среду, но и не готовность детей с ОВ оказаться в среде здоровых сверстников.
Авторы предлагают возможность методической помощи детям при переходе из одной модели в другую, через проведение занятий по лечебной физкультуре с использованием игровых упражнений учитывая специфический дефект ребенка. Эти упражнения должны быть интересными и щадящими, а также должны активировать детей, побуждать их к деятельности и положительно мотивировать.
Ключевые слова: инклюзивное образование, ограниченные возможности, лечебная физкультура, игровые упражнения.
Annotation. The article covers the question of modern inclusive education in Kazakhstan, describes a traditional model of disabled children education (further IE) and inclusive model of disabled children education. The problem of the inclusive education lies only not in the fact that the traditional system of education is not ready to accept such children but also that children are not ready to cooperate with it.
The authors of the article make a methodological attempt to change the systems through the lessons of healing physical training using game exercises taking in account special defects of children. These exercises should be interesting and save, activate, stimulate and positively motivate children.
Key words: inclusive education, disabled, healing physical training, game exercises.
Downloads
References
Детская спортивная медицина. Учеб. пособие / под ред. Т. Г. Авдеевой, И.И. Бахраха. - Ростов-н/Д.: Феникс, 2007. - 320 с.
Епифанов В.А. Лечебная физическая культура: учеб. пособие. - Москва: ГЭОТАР-Медиа, 2009. - 568 с.
Закон РК от 7 июня 1999 года «Об образовании». - Астана 2007. 89 с. Специальный доклад Уполномоченного по правам человека «Права и возможности инвалидов в Республике Казахстан». – Астана, 2007. - 67 с.
Подвижные игры. Методическое пособие / Под ред. Р.К. Жетписов, Д.Ж. Жетписова. – Павлодар, 2016 – 19 с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).