СОТВОРЧЕСТВО. БОЖЕСТВЕННЫЙ ДАР И ТВОРЧЕСКАЯ ЛИЧНОСТЬ ХУДОЖНИКА В ИКОНОПИСНОМ ИСКУССТВЕ
Abstract
Аннотация: В статье анализируется характер взаимодействие духовного начала в творческом процессе художника-иконописца и границы его личностного участия в создании иконописного изображения, а также фактор формирования восприятия иконы в рамках иконописного канона.
Abstract: The article examines the nature of the interaction of the spiritual principle in the creative process of the artist-icon painter, and the boundaries of his personal participation in the creation of iconographic images, as well as the factor of formation of perception of the icons within the iconographic canon.
Ключевые слова: икона, духовность, творчество, личность, канон.
Key words: icon, spirituality, creativity, personality, canon.
Downloads
References
Список литературы:
Бычков В.В. Русская теургическая эстетика. - М.: Ладомир, 2007. – 743 с.
Бычков В.В. Феномен иконы: История, Богословие, Эстетика. Искусство. – М.: Ладомир, 2009. – 663 с.
Евдокимов П. Православие. М.: Изд-во ББИ, 2012. – 500 с.
Жуковский В.И. Формула гармонии: Красноярск: БОНУС, 2001. – 208 с.
Казаков О.А. (сост.) Кому посвящаю дело мое. Православный взгляд на творчество. - СПб, Изд-во «Сатисъ» 2003.
Какурин А.А. Что такое духовность? // Школа духовности. – 2000. - №3.
Карелин Рафаил, арх. О языке православной иконы. - СПб.: Изд-во «Сатисъ» , 1997.
Карпушин И.И. Искусство и религия: Истоки и грани взаимодействия. – М.: Педагогика, 1991. – 160 с.
Лосский В.Н., Успенский Л.А. Смысл икон; пер. с фр. В.А. Рещиковой, Л.А. Успенской. – М.: Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет: Эксмо, 2014. – 336 с.
Раевская Н.Ю. Священные изображения и изображения священного в христианской традиции. - СПб.: «Сатисъ», 2010. - 271 с.
Федоров А., игумен. Церковное искусство как пространственно изобразительный комплекс. — СПб.: «Статисъ», 2007. — 224 с.
Философия русского религиозного искусства XVI-XX вв. Антология. / Сост., общ. ред. и предисл. Н.К. Гаврюшина. – М.: Прогресс, 1993. – 400 с.
Флоренский П.А. Иконостас. - М.: «Искусство», 1994. - 256 с.
Шпидлик Т. Русская идея: иное ви́дение человека / Томаш Шпидлик; пер. с франц. В.К. Зелинского и Н.Н. Костомаровой. – Изд. 2-е, исправ. и доп. – М.: ДАРЪ; СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2014. – 464 с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).