МЕТОД ИССЛЕДОВАНИЯ ПРОБЛЕМ ПОВЕДЕНИЯ РЕБЕНКА В ПРОЦЕССЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ СО ВЗРОСЛЫМ, В СЕМЬЯХ С ДЕТЬМИ С ОСОБЕННОСТЯМИ РАЗВИТИЯ
Abstract
Аннотация: В статье описывается метод наблюдения в целях исследования проблем поведения ребенка в процессе взаимодействия со взрослым, в семьях с детьми с особенностями развития. Предоставляется информация об условиях и организации наблюдения. Детализированы индикаторы поведения взрослого и ребенка в ходе свободной игровой деятельности.
Abstract: The article describes the method of observation in order to study the child's behavior problems in the process of interaction with adults in families with disabilities children. Provides information about the conditions and the organization of supervision. Indicators are detailed for the adult and child behavior during free play activity.
Ключевые слова: взаимодействие между ребенком и взрослым, игровая деятельность, проблемное поведение, продуктивная совместная деятельность.
Keywords: child – adult interaction, game activity, problem behavior, productive joint activity.
Downloads
References
Список литературы:
Карабанова О.А. Понятие «социальная ситуация развития» в современной психологии.// Методология и история психологии. – 2007. - Том 2. Выпуск 4. – С. 40-56.
Лисина М.И. Формирование личности ребенка в общении. - СПб.: Питер, 2009. - С. 318.
Смирнова Е.О. Становление межличностных отношений в раннем онтогенезе // Вопросы психологии. - 1994. - № 6. – С. 5-15.
Соколова (Быкова) М.В., Смирнова Е.О., метод диагностики родительского отношения.//Childpsy.ru: Детская психология URL: [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://childpsy.ru/lib/articles/id/10340.php (дата обращения 10.11.2016).
Эльконин Д.Б. Психология игры — 2-е изд-во — М.: Гуманитарный изд. центр "Владос", 1999. – 361 с.
Sheila M. Eyberg, Melanie McDiarmid Nelson, Maura Duke, Stephen R. Boggs, - manual for the dyadic parent-child interaction coding system Third Edition Draft 3.07/ University of Florida, April 2009.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).