ПРОБЛЕМЫ ИССЛЕДОВАНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ
Abstract
Аннотация: Статья представляет собой краткий анализ основных особенностей феномена социальных представлений, как совокупности знаний и убеждений, порождаемых в процессе коммуникации. Затронута проблема исследования социальных представлений и выбора соответствующего метода. Подчеркивается значимость методов когнитивного анализа для исследования продуктов социального познания.
Abstract: The article presents a brief analysis of the main features of the phenomenon of social representations as set of knowledge and beliefs, generated in the process of communication. There is a problem of research of social representations and the choice of the appropriate method. Highlights the importance of the cognitive methods of analysis for the study of social cognition products.
Ключевые слова: социальные представления, социальное познание, когнитивные методы исследования, процесс категоризации, изучение больших социальных групп.
Keywords: social representations, social cognition, cognitive research methods, the categorization process, the study of large social groups.
Downloads
References
Список литературы:
Анастази А., Урбина С. Психологическое тестирование. — 7-е изд. — СПб.: Питер. - 2007. — 688 с.
Андреева Г.М. Социальное познание и социальные проблемы // Национальный психологический журнал №1(9). – 2013. – С. 39–49
Бовина И. Б. Теория социальных представлений: история и современное развитие // Социологический журнал. - 2010. - N 3. - С. 5-20
Бовина И. Б., Стефаненко Т. Г., Тихомандрицкая О. А., Малышева Н. Г., Голынчик Е. О. Россия в современном мире: подход теории социальных представлений [Электронный ресурс] // Электронный журнал «Знание. Понимание. Умение». 2009. № 2 – Педагогика. Психология. Режим доступа: http://www.zpujournal.ru/ezpu/2009/2/Bovina&Stefanenko&Tikhomandritskaya&Malysheva&Golynchik/ (дата обращения: 18.07.2015)
Брушлинский А.В. Социальная психология в России и теория Сержа Московичи // Предисловие к С.Московичи Век толп. М.. - 1998.
Денисенко В.Н., Чеботарева Е.Ю. Современные психолингвистические методы анализа речевой коммуникации: Учеб. пособие. – М.: РУДН. - 2008. – 258 с.
Донцов А.И., Емельянова Т.П. Концепция социальных представлений в современной французской психологии. М.: Издательство МГУ, 1987.
Дружинин В.Н. Экспериментальная психология — СПб: Издательство «Питер», 2000. — 320 с.
Емельянова Т.П. Социальное представление – понятие и концепция: итоги последнего десятилетия / Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 6. С. 39-47.
Левченко Е.В., Продовикова Л.В.Сравнение возможностей количественных и качественных методов в исследовании социальных представлений (на примере изучения представлений о сознании и бессознательном) // Вестн. ВятГГУ. - 2009. - № 4 (3). - С. 79–92.
Липатов С.А. Организационные представления: постановка проблемы // Мир психологии. – 2004. – № 3. – С. 116-122.
Минигалиева М. Социальные представления: структуры и характеристики / Издательство: LAP Lambert Academic Publishing. – 2012. – 257 с.
Петренко В.Ф. Основы психосемантики. - М: МГУ. - 1997.- 400 с.
Почебут Л. Г. Кросс-культурная и этническая психология: Учебное пособие. — СПб.: Питер. - 2012. — 336 с.
Романова Т.В. Исследование социального сознания методами когнитивного анализа// Язык в современных общественных структурах (социальные варианты языка - IV): Материалы международной научной конференции 21-22 апреля 2005 года. Нижний Новгород. Отв. ред.: Г. Глинских. Н. Новгород: Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н.А. Добролюбова. - 2005. - С. 223-228.
Швец Д.А. Феномен социального представления в контексте анализа бессознательного // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. - № 2-3 (Том 13). – 2011. – С. 631-634
Abric J.-Cl. Central system, peripheral system: their functions and roles in the dynamics of social representations // Papers on social representations. - 1993. -V. 2. # 2. - P. 75-78.
Moscovici S. On Social representations // Social cognition: Perspectives on everyday understanding. / Ed. By P.J.Forgas. - London, 1981. - P. 181-209.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).