СКЛОННОСТЬ К ДЕВИАНТНОМУ ПОВЕДЕНИЮ И ЖИЗНЕННЫЕ ПЕРСПЕКТИВЫ СТАРШЕКЛАССНИКОВ
Abstract
Аннотация: В статье представлены результаты эмпирического исследования образа будущего у старшеклассников, через рассмотрение жизненных перспектив, в контексте склонности к девиантному поведению. Проанализированы ценностно-смысловой, когнитивный и эмоциональный компоненты жизненных перспектив ранних юношей, а также их связь со склонностью к отклоняющемуся поведению.
Abstract: This paper presents the results of empirical research of the image of the future at senior pupils, through the consideration of prospects in life, in the context of the propensity for deviant behavior. Analyzed the value-semantic, cognitive and emotional components of the life prospects of early youth, as well as their relationship with the propensity for deviant behavior.
Ключевые слова: образ будущего, жизненные перспективы, ценности, ранний юношеский возраст, девиантное поведение.
Key words: image of the future, life perspective, values, early adolescence, deviant behavior.
Downloads
References
Библиографический список
Абульханова-Славская К.А. Жизненные перспективы личности // Психология личности и образ жизни. - М.: Наука, 1987. - С. 138-144.
Гурова О.С., Ипполитова Е.А., Ральникова И.А. Семейные перспективы современных студентов // Известия Алтайского государственного университета. – 2010. – № 2-1.
Ральникова И.А., Гурова О.С., Иполитова Е.А. Жизненные перспективы личности: риски воспроизводства девиантного поведения. – Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2012. – 286 с.
Фанталова Е.Б. Теоретико-методические аспекты исследований по методике «Уровень соотношения ценности и доступности в различных жизненных сферах» // Экспериментальные методики патопсихологии и опыт их применения (к 100-летию С.Я.Рубинштейн). – М., 2011. – С. 165-169.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).