ЦЕЛЕПОЛАГАНИЕ И ЦЕЛЕДОСТИЖЕНИЕ В ИЗМЕНЯЮЩИХСЯ УСЛОВИЯХ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Abstract
Аннотация: В статье представлено экспериментальное патопсихологическое исследование процессов целеполагания и целедостижения в условиях изменяющейся деятельности. Установлено рассогласование внутренней структуры достижения цели при расстройствах аффективного спектра на уровне отслеживания изменений условий и гибкого изменения стратегии поведения, а также при прогнозировании эффективности собственных действий.
Abstract: The article show experimental pathopsychology research on goal setting and goal striving in changing situations. We find interruption goal striving internal structure, changing behavior strategy is insufficient plastic, also anticipate ineffective of self-behavior for emotional disorders.
Ключевые слова: структура целеполагания, целедостижение, эмоциональная регуляция деятельности, расстройства аффективного спектра, патопсихологическое исследование.
Key words: structure of goal setting, goal striving, emotional regulation of behavior, emotional disorders, pathopsychology research.
Downloads
References
Список литературы:
Братусь Б.С., Павленко В.Н. Сотношение структуры самооценки и целевой регуляции деятельности в норме и при аномальном развитии // Вопросы психологии. - 1986. - №4. – С. 146-154.
Зейгарник Б.В. Опосредствование и саморегуляция в норме и патологии // Вестник Московского Университета. Серия 14. Психология. - 1981. - № 2.
Зотов М.В. Механизмы регуляции познавательной деятельности в условиях эмоционального стресса. – СПб.: Речь, 2011. – 304 с.
Идеи О.К. Тихомирова и А.В. Брушлинского и фундаментальные проблемы психологии. Материалы Всероссийской научной конференции. Москва, 30 мая – 1 июня 2013г. – М.: Московский государственный университет им. М.В. Ломоносова, 2013. – 464 с.
Коган А.Ф. Психологическое моделирование целеполагания и принцип псевдосвободы выбора цели в учебной деятельности // Психология. Сб. научных трудов. Вып.3. – Киев, 1999. – С. 212-222.
Моросанова В.И. Личностные аспекты саморегуляции произвольной активности человека // Психологический журнал. – 2002. - Том 23, № 6. – С. 5-17.
Психологические механизмы целеобразования / отв. ред. О.К. Тихомиров. – М.: Изд-во «Наука», 1977. – 258 с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).