СИНДРОМ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ В КОНТЕКСТЕ КОПИНГ СТРАТЕГИЙ МЕДИЦИНСКОГО ПЕРСОНАЛА (НА ПРИМЕРЕ ОНКОЛОГИЧЕСКОГО ЦЕНТРА «НАДЕЖДА»)
Abstract
В статье представлены результаты исследования выраженности синдрома эмоционального выгорания (СЭВ) у врачей и медицинских сестер онкоцентра «Надежда» в связи с особенностями копинг стратегий. Полученные результаты свидетельствуют, что более подвержены СЭВ врачи, что коррелирует с доминированием у этой категории медицинских работников непродуктивных копинг стратегий как в когнитивной, эмоциональной, так и в поведенческой сферах.
The article presents the results of issdedovaniya severity of burnout (CMEA), the doctors and nurses oncological center "Hope" in connection with the peculiarities of coping strategies. The results suggest that doctors are more prone to the CMEA, which correlates with the dominance of this category of health workers unproductive coping strategies in cognitive, emotional, and behavioral fields in.
Ключевые слова: синдром эмоционального выгорания, совладание со стрессом, продуктивные, относительно продуктивные и непродуктивные копинг стратегии, алекситимия.
Keywords: emotional burnout, coping with stress, productive, relatively productive and non-productive coping strategies, alexithymia.
Downloads
References
Авдеев Д. А. Уныние и депрессия: сходства, различия, врачевание. – М.: МБЦ прп. Серафима Саровского; Омега, Изд. 2-е, 2008. - 256 с
Авхименко М.М. Некоторые факторы риска труда медика // Медицинская помощь. - 2003. - № 2. - С. 25-29.
Леонова А. Б. Основные подходы к изучению профессионального стресса // Вестник психосоциальной и коррекционно-реабилитационной работы. - 2001. - № 11. - С. 2 - 16.
Орел В.Е. Феномен «выгорания» в зарубежной психологии: эмпирические исследования // Психологический журнал - 2001.- Т. 22, № 1.- С. 90-101.
Пашук Н.С. Личностные черты как детерминанты возникновения и развития феномена «психического выгорания» у преподавателей вузов // Психологический журнал. – 2008. – № 1. – С. 19 – 24.
Подсадный С.А. Развитие научных представлений о синдроме выгорания // Современные проблемы исследования синдрома выгорания у специалистов коммуникативных профессий: [монография] / под ред. В.В. Лукьянова, Н.Е. Водопьяновой, В.Е. Орла [и др.]. – Курск: Курск. гос. ун-т, 2008. – С. 13-34.
Романова Е.С., Горохова М.Ю. Личность и эмоциональное выгорание // Вестник практической психологии образовании. – 2004. - № 1. – С. 18–23
Maslach C., Jackson S.E. The measurement of experienced Burnout // J. Occup. Beh. - 1981. N 2. – C. 99–113.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).