INDIVIDUALIZED AND PERSON-CENTERED APPROACHES IN EDUCATION: ANALYZING METHODOLOGICAL ASPECTS AND PRACTICAL APPLICATION

УДК 37.01

  • Tatyana Stepanovna Shumeiko Kostanay Regional University named after Akhmet Baitursynuly Email: T.Shoomeyko@mail.ru
Keywords: personality-oriented approach, individually and differentiated approach, individualization in training, differentiation of training, profile training, personality-oriented training technologies, technologies of individualization and differentiation of training

Abstract

The significance of this topic lies in the pivotal role of theoretical and methodological approaches in both scientific and practical teaching endeavors, emphasizing the importance of person-centered and individually differentiated approaches within the humanistic educational paradigm. The aim of this article is to elucidate the key tenets of person-centered and individually differentiated approaches, as well as to explore their practical application in the educational process based on research findings. The study utilized methods such as terminological analysis, comparative analysis, and the synthesis of pedagogical technology experiences grounded in person-centered and individually differentiated approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatyana Stepanovna Shumeiko, Kostanay Regional University named after Akhmet Baitursynuly

Professor of the Department of Physics, Mathematics and Digital Technologies

References

Агошкова О.В. Дифференцированный подход в контексте личностно-ориентированного образования. URL: file:///C:/Users/%D0%BF%D0%BA/Downloads/differentsirovannyy-podhod-v-kontekste-lichnostno-orientirovannogo-obrazovaniya%20(1).pdf

Закон Республики Казахстан «Об образовании» от 27 июля 2007 года № 319-III с изменениями по состоянию на 16.11.2023. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/Z070000319

Ильичева И.В. Реализация дифференцированного подхода в деятельности инновационного образовательного комплекса : автореферат дис. … к. п.н. М., 2017. 24 с.

Караев Ж.А., Чокушева А.И., Кабдинова Ж.У. Теоретико-методологические основы развития среднего образования // Бiлiм (Образование). 2023. № 1 (104). С. 32–40.

Колишев Н.С. Индивидуально-дифференцированный подход в процессе обучения старшеклассников: автореферат дис. … к.п.н. М., 1993. 18 с.

Луговая Т.В. Организация взаимодействия обучающихся в малых группах на основе дифференцированного подхода: автореферат дис. … к.п.н. М., 2020. 27 с.

Махмудшехова М.А. Методические особенности реализации дифференцированного обучения математике в начальных классах: автореферат дис. … к.п.н., Душанбе, 2019. 19 с.

Педагогический словарь / авт.-сост.: И.П. Андриади, С.Ю. Темина. М. : ИНФРА-М, 2023. 224 с. URL: https://znanium.ru/read?id=424725

Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б.М. Бим-Бад. М. : Большая российская энциклопедия, 2009. 527 с.

Практика личностно-ориентированного образования: учебное пособие / Авторы-составители: И.А. Талышева, Х.Р. Пегова. Елабуга, 2020. 126 с.

Степанов Е.Н., Лузина Л.М. Педагогу о современных подходах и концепциях воспитания. М. : ТЦ Сфера, 2005. 160 с.

Сергеев И.С. Основы педагогической деятельности: Учебное пособие. СПб. : Питер, 2004. 316 с.

Философский энциклопедический словарь / редколл.: С.С. Аверинцев, Э.А. Араб-Оглы, Л.Ф. Ильичев и др. М.: Сов. энциклопедия, 1989. 815 с.

Шумейко Т.С., Волкова Т.Г. Развитие деятельностного подхода в истории образования // Вестник АПН Казахстана. 2020. № 6. С. 26–34.

Щербаков Р.Н. Дифференцированный подход в воспитании личности // Педагогика. 2021. № 6. С. 51–58.

Яковлев Е.В., Яковлева Н.О. Педагогическое исследование: содержание и представление результатов. Монография. Челябинск: РБИУ, 2010. 316 с.

References:

Agoshkova O.V. Differencirovannyj podhod v kontekste lichnostno-orientirovannogo obrazovanija. URL: file:///C:/Users/%D0%BF%D0%BA/Downloads/differentsirovannyy-podhod-v-kontekste-lichnostno-orientirovannogo-obrazovaniya%20(1).pdf

Zakon Respubliki Kazahstan «Ob obrazovanii» ot 27 ijulja 2007 goda № 319-III s izmenenijami po sostojaniju na 16.11.2023. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/Z070000319

Il'icheva I.V. Realizacija differencirovannogo podhoda v dejatel'nosti innovacionnogo obrazovatel'nogo kompleksa : avtoreferat dis. … k. p.n. M., 2017. 24 p.

Karaev Zh.A., Chokusheva A.I., Kabdinova Zh.U. Teoretiko-metodologicheskie osnovy razvitija srednego obrazovanija. Bilim (Obrazovanie). 2023. No 1 (104). P. 32–40.

Kolishev N.S. Individual'no-differencirovannyj podhod v processe obuchenija starsheklassnikov: avtoreferat dis. … k.p.n. M., 1993. 18 p.

Lugovaja T.V. Organizacija vzaimodejstvija obuchajushhihsja v malyh gruppah na osnove differencirovannogo podhoda: avtoreferat dis. … k.p.n. M., 2020. 27 p.

Mahmudshehova M.A. Metodicheskie osobennosti realizacii differencirovannogo obuchenija matematike v nachal'nyh klassah: avtoreferat dis. … k.p.n., Dushanbe, 2019. 19 p.

Pedagogicheskij slovar' / avt.-sost.: I.P. Andriadi, S.Ju. Temina. M. : INFRA-M, 2023. 224 p. URL: https://znanium.ru/read?id=424725

Pedagogicheskij jenciklopedicheskij slovar'. Gl. red. B.M. Bim-Bad. M. : Bol'shaja rossijskaja jenciklopedija, 2009. 527 p.

Praktika lichnostno-orientirovannogo obrazovanija: uchebnoe posobie. Avtory-sostaviteli: I.A. Talysheva, H.R. Pegova. Elabuga, 2020. 126 p.

Stepanov E.N., Luzina L.M. Pedagogu o sovremennyh podhodah i koncepcijah vospitanija. M. : TC Sfera, 2005. 160 p.

Sergeev I.S. Osnovy pedagogicheskoj dejatel'nosti: Uchebnoe posobie. SPb. : Piter, 2004. 316 p.

Filosofskij jenciklopedicheskij slovar'. Redkoll.: S.S. Averincev, Je.A. Arab-Ogly, L.F. Il'ichev i dr. M.: Sov. jenciklopedija, 1989. 815 p.

Shumejko T.S., Volkova T.G. Razvitie dejatel'nostnogo podhoda v istorii obrazovanija. Vestnik APN Kazahstana. 2020. No 6. P. 26–34.

Shherbakov R.N. Differencirovannyj podhod v vospitanii lichnosti. Pedagogika. 2021. No 6. P. 51–58.

Jakovlev E.V., Jakovleva N.O. Pedagogicheskoe issledovanie: soderzhanie i predstavlenie rezul'tatov. Monografija. Cheljabinsk: RBIU, 2010. 316 p.

Published
2024-06-17
How to Cite
1. Shumeiko T. S. INDIVIDUALIZED AND PERSON-CENTERED APPROACHES IN EDUCATION: ANALYZING METHODOLOGICAL ASPECTS AND PRACTICAL APPLICATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 2. P. 97-108. URL: http://bppasu.ru/article/view/15326.