EMBRACING A PERSON-CENTERED APPROACH IN SPECIAL EDUCATION: A FOCUS ON ADDITIONAL EDUCATION SYSTEMS
УДК 371.32
Abstract
This article explores the application of a person-centered approach in teaching and nurturing children with disabilities within the realm of additional education systems. Through theoretical analysis, the author underscores the benefits of employing a person-centered approach when educating "special" children in these educational settings. The discussion delves into the comparative merits and drawbacks of corrective (segregated) versus inclusive education for children with disabilities. Moreover, the article sheds light on research findings concerning teachers' preparedness to establish inclusive learning environments and outlines the challenges they face when working with "special" children. By examining the nuances of these educational approaches, the article aims to provide insights into fostering a more inclusive and supportive educational environment for children with disabilities within the additional education system.
Downloads
References
Алехина С.В., Шеманов А.Ю. Инклюзивная культура как ценностная основа изменений высшего образования // Развитие инклюзии в высшем образовании: сетевой подход: сборник статей под ред. В.В. Рубцова. М. : МГППУ, 2018. С. 5–13.
Ананьев Б.Г. Интеллектуальное развитие взрослых людей как характеристика обучаемости (к постановке вопроса) // Человек и образование, 2008. № 1 (14). С. 45– 53.
Артюшенко Н.П. Организационно-педагогические условия обучения детей с ограниченными возможностями здоровья средствами инклюзивного образования: дис. ... канд. пед. наук. Томск, 2010. 164 с.
Ахметова Д.З., Тимирясова А.В., Морозова И.Г. и др. Инклюзивное образование как педагогическая инновация / Под научной редакцией Д.З. Ахметовой. Казань : Изд-во «Познание» Казанского инновационного университета, 2021. 228 с.
Ахметова Д.З., Морозова И.Г., Жаринов А.В. Теоретико-методологическое обеспечение эффективной модели подготовки будущих педагогов к работе в условиях образовательной инклюзии // Известия Волгоградского государственного педагогического университета, 2023. Т. 175. № 2. С. 20–26.
Ахметова Д.З., Морозова И.Г., Жаринов А.В. Готовность педагога общего и дополнительного образования к реализации программ воспитания в условиях образовательной инклюзии и культурно разнообразной среды // Электронный научно-образовательный журнал ВГСПУ «Грани познания». 2023. Том 1, № 84. С. 102–106.
Выготский Л.С. Проблемы детской (возрастной) психологии / Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. Т. 4. М., 1984. 432 с.
Жаринов А.В. Развитие компенсаторных способностей «особого» ребенка как ключевая идея инклюзивного дополнительного образования детей // Научно-методический журнал «Педагогическое образование и наука». 2023. № 2. С. 111–114.
Карынбаева О.В. Подготовка педагогов в дополнительном профессиональном образовании к формированию инклюзивной образовательной среды в общеобразовательных организациях : дис. … канд. пед. наук. Тольятти, 2016. 214 с.
Кинаш Е. Личностно-ориентированный подход к воспитанию и обучению дошкольника с ОВЗ // Дошкольное воспитание. 2020. № 1. С. 51–52.
Краевский В.В. Методология педагогики. Чебоксары : Изд-во Чуваш. ун-та, 2001. 243 с.
Малафеев Н.Н. От равных прав к равным возможностям, от специальной школы к инклюзии // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2018. № 190. С. 8–15.
Самарцева Е.Г. Формирование профессиональной готовности будущих педагогов к инклюзивному образованию: дис. … канд. пед. наук: Орел, 2012. 225 с.
Сластенин В.А., Каширин В.П. Психология и педагогика. Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М. : Издательский центр «Академия», 2004. 480 с.
Федеральная служба государственной статистики. URL: https://rosstat.gov.ru/statistics/education
Хитрюк В.В. Формирование инклюзивной готовности будущих педагогов в условиях высшего образования: автореф. дис. … док. пед. наук. Калининград, 2015. 55 с.
References:
Alekhina S.V., Shemanov A.Yu. Inklyuzivnaya kul'tura kak cennostnaya osnova izmenenij vysshego obrazovaniya. Razvitie inklyuzii v vysshem obrazovanii: setevoj podhod: sbornik statej pod red. V.V. Rubcova. Moscow: Moscow State Pedagogical University, 2018. P. 5–13.
Anan'ev B.G. Intellektual'noe razvitie vzroslyh lyudej kak harakteristika obuchaemosti (k postanovke voprosa). Chelovek i obrazovanie, 2008. No 1 (14). P. 45– 53.
Artyushenko N.P. Organizacionno-pedagogicheskie usloviya obucheniya detej s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorov'ya sredstvami inklyuzivnogo obrazovaniya. Thesis of Doctoral Dissertation. Tomsk, 2010. 164 p.
Ahmetova D.Z., Timiryasova A.V., Morozova I.G. et al. Inklyuzivnoe obrazovanie kak pedagogicheskaya innovaciya. D.Z. Ahmetova (Ed.). Kazan': Poznanie, Kazan Innovative University, 2021. 228 p.
Ahmetova D.Z., Morozova I.G., Zharinov A.V. Teoretiko-metodologicheskoe obespechenie effektivnoj modeli podgotovki budushchih pedagogov k rabote v usloviyah obrazovatel'noj inklyuzii. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 2023. Vol. 175. No 2. P. 20–26.
Ahmetova D.Z., Morozova I.G., Zharinov A.V. Gotovnost' pedagoga obshchego i dopolnitel'nogo obrazovaniya k realizacii programm vospitaniya v usloviyah obrazovatel'noj inklyuzii i kul'turno raznoobraznoj sredy. Elektronnyj nauchno-obrazovatel'nyj zhurnal VGSPU Grani poznaniya. 2023. Vol. 1, No 84. P. 102–106.
Vygotskij L.S. Problemy detskoj (vozrastnoj) psihologii. Collected Papers. In 6 Vol. Vol. 4. Moscow, 1984. 432 p.
Zharinov A.V. Razvitie kompensatornyh sposobnostej ‘osobogo’ rebenka kak klyuchevaya ideya inklyuzivnogo dopolnitel'nogo obrazovaniya detej. Nauchno-metodicheskij zhurnal Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka. 2023. No 2. P. 111–114.
Karynbaeva O.V. Podgotovka pedagogov v dopolnitel'nom professional'nom obrazovanii k formirovaniyu inklyuzivnoj obrazovatel'noj sredy v obshcheobrazovatel'nyh organizaciyah. Thesis of Doctoral Dissertation. Tol'yatti, 2016. 214 p.
Kinash E. Lichnostno-orientirovannyj podhod k vospitaniyu i obucheniyu doshkol'nika s OVZ. Doshkol'noe vospitanie. 2020. No 1. P. 51–52.
Kraevskij V.V. Metodologiya pedagogiki. CHeboksary : Izd-vo CHuvash. un-ta, 2001. 243 p.
Malafeev N.N. Ot ravnyh prav k ravnym vozmozhnostyam, ot special'noj shkoly k inklyuzii. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gercena. 2018. No 190. P. 8–15.
Samarceva E.G. Formirovanie professional'noj gotovnosti budushchih pedagogov k inklyuzivnomu obrazovaniyu. Thesis of Doctoral Dissertation. Orel, 2012. 225 p.
Slastenin V.A., Kashirin V.P. Psihologiya i pedagogika. Ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ped. ucheb. zavedeniĭ. Moscow: Akademiya, 2004. 480 p.
Federal'naya sluzhba gosudarstvennoj statistiki. URL: https://rosstat.gov.ru/statistics/education/
Hitryuk V.V. Formirovanie inklyuzivnoj gotovnosti budushchih pedagogov v usloviyah vysshego obrazovaniya. Thesis of Doctoral Dissertation. Kaliningrad, 2015. 55 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).