MEANINGFUL ORIENTATIONS OF FATHERS RAISING PRESCHOOL CHILDREN WITH DIAGNOSIS EARLY CHILDHOOD AUTISM

УДК 159.922.762

  • Marina Valerievna Shamardina Altai State University Email: marav_sh@mail.ru
  • Natalya Nikolaevna Belkova Altai State University Email: belikovafg@gmail.com
Keywords: life-meaning orientations, coping behavior, mature fathers, “the role of the father”, preschoolers diagnosed with early childhood autism, psychological games

Abstract

In the article, the authors summarize the views of domestic authors in the field of meaningfulness in the lives of men raising children with developmental disorders. A study was conducted to examine the characteristics of the life-meaning orientations of mature fathers raising a preschooler with a diagnosis of early childhood autism in families. An empirical study identified significant differences in the life-meaning orientations and characteristics of coping behavior of fathers and preschool children diagnosed with early childhood autism. The authors proposed a psychological workshop aimed at developing skills in the field of interpersonal interaction between fathers and preschoolers diagnosed with early childhood autism, including theoretical, educational and practical modules, designed according to the methodology of transactional analysis by Eric Berne.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Valerievna Shamardina, Altai State University

Candidate of psychological sciences, associate professor, Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education

Natalya Nikolaevna Belkova, Altai State University

2nd year master, department of general and applied psychology

References

Богданова Т.Г., Психологические проблемы семьи, воспитывающей ребенка с нарушениями в развитии // Специальная психология. 2004. №1. С. 72–76.

Болотова Н.П. Психокоррекционная работа педагога-психолога с семьями, воспитывающими подростков с двигательными нарушениями : автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07, 19.00.10. М., 2011. 24 c.

Габдулина Л.И., Кузьмищенко И.Н. Осмысленность жизни и стратегии совладающего поведения у мужчин и женщин среднего возраста Северо-кавказский психологический вестник. 2008. Т. 6. № 1. С. 72–76.

Гришко Е.А., Ермолова В.М. Исследование детско-родительских отношений в семьях, воспитывающих детей с ограниченными возможностями здоровья // Интегративные тенденции в медицине и образовании. 2017. Т. 2. С. 28–33

Гусева О.В. Особенности отношений в семьях с детьми с расстройствами аутистического спектра: автореферат дис. канд. психологических наук: 19.00.04. СПб., 2018. 25 с.

Лужбина Н.А., Шамардина М.В., Кислых Т.А. Представления подростков о детях аутистах // Человек. Общество. Инклюзия. 2019. № 2. С. 63–68. https://vestnik.mggeu.ru/wp-content/uploads/2019/07/CHOI-238-2019.pdf

Мамайчук И.И., Шабанова Е.В. Учет защитных механизмов личности родителей, детей с расстройством аутистического спектра в процессе психологической помощи // Вестник Ленинградского Государственного Университета имени А.С. Пушкина. 2014. № 1. С. 58–68.

Чудновский В.Э. Становление личности и проблемы смысла жизни : избранные тр. М. : Изд-во Московского психолого-социального ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2006 (Воронеж : ФГУП "Издательско-полиграфическая фирма "Воронеж").

Ткачева В.В. Технологии психологической помощи семьям детей с ограниченными возможностями здоровья: учебник. 2-е изд., перераб. и доп. - М. : ИНФРА-М, 2017.

Ткачева В.В. К вопросу о психолого-педагогическом сопровождении семей лиц со сложными нарушениями развития / В.В. Ткачева // Особые дети в обществе: Сборник научных докладов и тезисов выступлений участников I Всероссийского съезда дефектологов. 26-28 октября 2015 г. М. : АНО «НМЦ «СУВАГ», 2015. С. 225–228.

Федотова Э.Л. Особенности родительского отношения к детям с дефицитарностью общения // Аутизм и нарушения развития. 2006. № 1. С. 1–7.

Хорошева Е.В. Сравнительное исследование семей, имеющих ребенка с нормативным и нарушенным развитием // Психологическая наука и образование. 2010. № 5. С. 52–58.

Шабанова Е.В. Особенности супружеских отношений в семьях, воспитывающих ребенка с расстройством аутистического спектра // Материалы международной научной конференции XI Мнухинские чтения. СПб., 2013. С. 447–451.

References:

Bogdanova T.G., Psychological problems of a family raising a child with developmental disabilities // Special psychology. 2004. No. 1. P.72–76.

Bolotova N.P. Psychocorrectional work of a teacher-psychologist with families raising adolescents with movement disorders: abstract of thesis. dis. ...cand. psychol. Sciences: 19.00.07, 19.00.10. M., 2011.

Gabdulina L.I., Kuzmishchenko I.N. Meaningfulness of life and strategies of coping behavior in middle-aged men and women North Caucasian Psychological Bulletin. 2008. Vol. 6. No. 1. P. 72–76.

Grishko E.A., Ermolova V.M. Study of child-parent relationships in families raising children with disabilities // Integrative trends in medicine and education. 2017. Vol. 2. P. 28–33

Guseva O.V. Features of relationships in families with children with autism spectrum disorders: abstract of thesis. Ph.D. psychological sciences: 19.00.04. St. Petersburg, 2018. 25 p.

Luzhbina N.A., Shamardina M.V., Kislykh T.A. Adolescents' ideas about autistic children // Chelovek. Society. Inclusion. 2019. No. 2. pp. 63-68. https://vestnik.mggeu.ru/wp-content/uploads/2019/07/CHOI-238-2019.pdf

Mamaichuk I.I. Taking into account the protective mechanisms of the personality of parents and children with autism spectrum disorder in the process of psychological assistance / I.I. Mamaichuk, E.V. Shabanova // Bulletin of Leningrad State University named after A.S. Pushkin. 2014. No. 1. P. 58–68.

Chudnovsky V.E. Formation of personality and problems of the meaning of life: selected works. - Moscow: Publishing house of the Moscow Psychological and Social Institute; Voronezh: MODEK, 2006 (Voronezh: FSUE Publishing and Printing Company "Voronezh")

Tkacheva V.V. Technologies of psychological assistance to families of children with disabilities: textbook / V.V. Tkachev. 2nd ed., revised. and additional M. : INFRA-M, 2017.

Tkacheva V.V. On the issue of psychological and pedagogical support for families of persons with complex developmental disorders / V.V. Tkacheva // Special children in society: Collection of scientific reports and abstracts of speeches of participants of the I All-Russian Congress of Defectologists. October 26-28, 2015. M. : ANO “NMC “SUVAG”, 2015. P. 225–228.

Fedotova E.L. Features of parental attitude towards children with communication deficits // Autism and developmental disorders. 2006. No. 1. P. 1–7.

Khorosheva E.V. Comparative study of families with a child with normative and developmental disorders // Psychological Science and Education. 2010. No. 5. P. 52–58.

Shabanova E.V. Features of marital relationships in families raising a child with autism spectrum disorder // Materials of the international scientific conference of the XI Mnukhin readings. St. Petersburg, 2013. P. 447–451.

Published
2023-12-22
How to Cite
1. Shamardina M. V., Belkova N. N. MEANINGFUL ORIENTATIONS OF FATHERS RAISING PRESCHOOL CHILDREN WITH DIAGNOSIS EARLY CHILDHOOD AUTISM // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 4. P. 97-106. URL: http://bppasu.ru/article/view/14498.

Most read articles by the same author(s)