FORMATION OF READING SKILLS AS A DIDACTIC PROBLEM
УДК 373
Abstract
The article considers the actual problem of the reading literacy formation in the conditions of the modern educational process. The aim of the study is the developing reading skills of schoolchildren. The article describes approaches to the research of such reading skills as text comprehension, as well as analyzes the decoding factors of different text units.
Downloads
References
Бунеев Р.Н. Понятие функциональной грамотности // Образовательная система «Школа 2100». Педагогика здравого смысла. М. : Изд. Дом Рос. акад. образования: Баласс, 2003. С. 34–35.
Декатова К.И., Каунова Е.В. Формирование у школьников умений, составляющих читательскую грамотность, как способ защиты от манипулятивного воздействия // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8, № 6. С. 583–588.
Демьянков В.З. Понимание // Краткий словарь когнитивных терминов. М. : Филологический факультет МГУ имени М.В. Ломоносова, 1996. С. 124–126.
Закирьянов К.З. Формирование лингвистической компетенции школьников // Вестник Башкирского университета. 2021. Т. 26. № 4. С. 1012–1019.
Зорькина О.С. О психолингвистическом подходе к изучению текста // Язык и культура. Новосибирск : Новосибирское книжное издательство, 2003. С. 205–210.
Кубрякова Е.С. Когниция // Краткий словарь когнитивных терминов. М. : Филологический факультет МГУ имени М.В. Ломоносова, 1996. С. 81–84.
Методические рекомендации по формированию читательской грамотности обучающихся 5–9-х классов с использованием открытого банка заданий на цифровой платформе / под ред. Г.С. Ковалевой, Л.А. Рябининой. М. : ИСРО РАО, 2021. URL: http://skiv.instrao.ru/bank-zadaniy/chitatelskaya-gramotnost/ЧТ_Методические%20рекомендации%20_2021_Final.pdf
Немцев М.Ю. Содержание и значение «философского текста» в философской герменевтике XX века : автореф. дис. ... канд. философ. наук. Новосибирск, 2008. 36 с.
Пранцова Г.В., Романичева Е.С. Современные стратегии чтения: теория и практика. Смысловое чтение и работа с текстом : учебное пособие. М. : Форум, 2015. 368 с.
Прохорова Е.А. К вопросу о понимании художественного текста. Психологические особенности восприятия шрифта // Интерпретация текста: лингвист. литературовед. и метод. аспекты. Чита : ЗабГГПУ, 2011. С. 63–65.
Сорокоумова Е.А. и Кофейникова Ю.Л. Психолого-педагогические факторы и условия развития смыслового восприятия и понимания текста// Психология обучения. 2017. № 8. С. 108–118.
PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD, 2019. OECD Publishing, Paris. URL: https://www.oecd.org/pisa/data/PISA-2018-draft-frameworks.pdf
Адаева О.Б., Иваненко Г.С. Читательские умения студентов педагогического вуза: проблемы и перспективы формирования // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 10. С. 1011–1019.
References:
Adaeva O.B., Ivanenko G.S. CHitatel'skie umeniya studentov pedagogicheskogo vuza: problemy i perspektivy formirovaniya // Pedagogika. Voprosy teorii i praktiki. 2022. Vol. 7. P. 1011–1019.
Buneev R.N. Ponyatie funkcional'noj gramotnosti // Obrazovatel'naya sistema "Shkola 2100". Pedagogika zdravogo smysla. Moskva: Izd. Dom Ros. akad. obrazovaniya: Balass, 2003. P. 34–35.
Dekatova K.I., Kaunova E.V. Formirovanie u shkol'nikov umenij, sostavlyayushchih chitatel'skuyu gramotnost' kak sposob zashchity ot manipulyativnogo vozdejstviya // Pedagogika. Voprosy teorii i praktiki. 2023. Vol. 8, No 6. P. 583–588.
Dem'yankov V.Z. Ponimanie // Kratkij slovar' kognitivnyh terminov. M. : Filologicheskij fakul'tet MGU im. M.V. Lomonosova, 1996. P. 124–126.
Zakir'yanov K.Z. Formirovanie lingvisticheskoj kompetencii shkol'nikov // Vestnik Bashkirskogo universiteta. 2021. Vol. 26. No 4. P. 1012–1019.
Zor'kina O.S. O psiholingvisticheskom podhode k izucheniyu teksta // Yazyk i kul'tura. Novosibirsk : Novosibirskoe knizhnoe izdatel'stvo, 2003. P. 205–210.
Kubryakova E.S. Kogniciya // Kratkij slovar' kognitivnyh terminov. M.: Filologicheskij fakul'tet MGU im. M.V. Lomonosova, 1996. P. 81–84.
Metodicheskie rekomendacii po formirovaniyu chitatel'skoj gramotnosti obuchayushchihsya 5–9-h klassov s ispol'zovaniem otkrytogo banka zadanij na cifrovoj platforme / pod red. G.S. Kovalevoj, L.A. Ryabininoj. M. : ISRO RAO, 2021. URL: http://skiv.instrao.ru/bank-zadaniy/chitatelskaya-gramotnost/CHT_Metodicheskie%20rekomendacii%20_2021_Final.pdf
Nemcev M.YU. Soderzhanie i znachenie "filosofskogo teksta" v filosofskoj germenevtike XX veka : avtoref. dis. ... kand. filosof. nauk. Novosibirsk, 2008. 36 p.
Prancova G.V., Romanicheva E.S. Sovremennye strategii chteniya: teoriya i praktika. Smyslovoe chtenie i rabota s tekstom: uchebnoe posobie. M. : Forum, 2015. 368 p.
Prohorova E. A. K voprosu o ponimanii hudozhestvennogo teksta. Psihologicheskie osobennosti vospriyatiya shrifta // Interpretaciya teksta: lingvist. literaturoved. i metod. aspekty. Chita : ZabGGPU, 2011. P. 63–65.
Sorokoumova E.A., Kofejnikova YU.L. Psihologo-pedagogicheskie faktory i usloviya razvitiya smyslovogo vospriyatiya i ponimaniya teksta// Psihologiya obucheniya. 2017. No 8. P. 108–118.
PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD, 2019. OECD Publishing, Paris. URL: https://www.oecd.org/pisa/data/PISA-2018-draft-frameworks.pdf
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).