FEATURES OF AESTHETIC PERCEPTION OF ADOLESCENTS RAISED IN DIFFERENT SOCIAL CONDITIONS
УДК 159.92
Abstract
The article develops a psychological approach to understanding the essence of aesthetic perception, manifested in a certain level of development of artistic taste, as an evaluative category of a value-semantic nature. The purpose of this study is to elucidate the features of the development of aesthetic perception in children deprived of parental care, orphanage pupils who have experienced the influence of a deprivative developmental environment. The results obtained allow us to conclude that children have natural, general, independent of sociocultural factors (external) prerequisites for the development of artistic taste, as components of the aesthetic perception of the surrounding reality. This assumption determines the practical significance of the identified prerequisites in terms of implementing the tasks of aesthetic education aimed at solving problems of personal development of children
Downloads
References
Абульханова К.А. Психология и сознание личности. М. – Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 1990, 224 с.
Барабанщиков В.А. Онтологическая парадигма исследований восприятия // Психологический журнал. 2009. Т. 30. № 5. С. 81–95.
Выготский Л.С. Психология развития человека. М. : Изд-во Смысл; Изд-во Эксмо, 2005. 1136 с.
Додонова С.Г. Принцип возрастного подхода в эстетическом воспитании личности учащихся в XXI веке средствами музыки // Педагогический журнал. 2022. Т. 12. № 3А. С. 397–403. DOI: 10.34670/AR.2022.31.41.021
Ивин А.А. Основания логики оценок: монография. М. : Директ-Медиа, 2015. 339 с.
Казанцева С.Н. Тест по диагностике эстетического восприятия.https://www.prodlenka.org/metodicheskie-razrabotki/141458-testy-po-diagnostike-jesteticheskogo-vosprija
Комарова Т.С., Москвина А.С Эстетическое воспитание детей дошкольного возраста в новых социокультурных условиях // Проблемы современного образования. 2020. № 2. С. 127–134.
Клочко В.Е. Самореализация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности. Томск: ТГУ, 2005. 174 с.
Коул М. Культурно-историческая психология. М. : Когито-Центр, 1997. 431 с.
Кукарекина С.Р., Чепуков К.Ю. Особенности эстетического воспитания в младшем школьном возрасте // Инновационная наука. 2019. № 4. С. 189–191.
Лакин Г.Ф. Биометрия. М. : Высшая школа, 1990. 352 с.
Лукманова Р.Х., Столетов А.И. Роль эстетического в становлении личности // Вестник Башкирского университета. 2012. Т. 17. № 2. С. 1038–1041.
Лурия А.Р. Речь и мышление. М. : МГУ, 1975. 120 с.
Мусханова И.В., Хаджимуратова А.Д. Развитие личности в искусстве : монография. Грозный : ЧГПУ; Махачкала: АЛЕФ, 2021. 114 с.
Популярная художественная энциклопедия. Книга II. М. Сов. энциклопедия, 1986. 432 с.
Разумный В.А. О хорошем художественном вкусе. М. : Госполитиздат, 1961. 64 с.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологических антропологий. М. : Школьная психологического пресса. 2000. 416 с.,
Торшилова Е.М. Принципы формирования эстетического восприятия в структуре эстетического отношения школьников младшего и среднего возраста / Сборник научных трудов. Эстетическое отношение подростков к искусству и действительности. М. : Изд-во АПН, 1983. 158 с.
Уразимова Т.В., Надырова А.Б. Эстетическое воспитание – основа формирования личности // Научные исследования. 2017. № 1 (12). С. 68–69.
Eysenck H.J. The general factor aestethic judgements. // Brt. J. Of Psychol. 1940. V. 31. P. 94–102.
References:
Abul'hanova K.A. Psihologiya i soznanie lichnosti. M. Voronezh : Izd-vo NPO «MODEK», 1990, 224 p.
Barabanshchikov V.A. Ontologicheskaya paradigma issledovanij vospriyatiya// Psihologicheskij zhurnal. 2009. T. 30. № 5. S. 81–95.
Vygotskij L.S. V 92 Psihologiya razvitiya cheloveka. M. : Izd-vo Smysl; Izd-vo Eksmo, 2005. 1136 p.
Dodonova S.G. Princip vozrastnogo podhoda v esteticheskom vospitanii lichnosti uchashchihsya v XXI veke sredstvami muzyki // Pedagogicheskij zhurnal. 2022. T. 12. No 3A. P. 397–403. DOI: 10.34670/AR.2022.31.41.021
Ivin A.A. Osnovaniya logiki ocenok: monografiya. M. : Direkt-Media, 2015. 339 p.
Kazanceva S.N. Test po diagnostike esteticheskogo vospriyatiya.https://www.prodlenka.org/metodicheskie-razrabotki/141458-testy-po-diagnostike-jesteticheskogo-vosprija
Komarova T.S., Moskvina A.S Esteticheskoe vospitanie detej doshkol'nogo vozrasta v novyh sociokul'turnyh usloviyah // Problemy sovremennogo obrazovaniya. 2020. No 2. P. 127–134.
Klochko V.E., Samorealizaciya v psihologicheskih sistemah: problemy stanovleniya mental'nogo prostranstva lichnosti. Tomsk: TGU, 2005. 174 p.
Koul M. Kul'turno-istoricheskaya psihologiya. M. : Kogito-Centr, 1997. 431 p.
Kukarekina S.R., CHepukov K.YU. Osobennosti esteticheskogo vospitaniya v mladshem shkol'nom vozraste // Innovacionnaya nauka. 2019. No 4. P. 189–191.
Lakin G.F. Biometriya. M. : Vysshaya shkola, 1990. 352 p.
Lukmanova R.H., Stoletov A.I. Rol' esteticheskogo v stanovlenii lichnosti // Vestnik Bashkirskogo universiteta. 2012. Vol. 17. No 2. P. 1038–1041.
Luriya A. R. Rech' i myshlenie. M. : MGU, 1975. 120 p.
Muskhanova I.V., Hadzhimuratova A.D. Razvitie lichnosti v iskusstve. Monografiya. Groznyj : CHGPU; Mahachkala: ALEF, 2021. 114 p.
Populyarnaya hudozhestvennaya enciklopediya. Kniga II. M. : Sov. Enciklopediya, 1986. 432 p.
Razumnyj V.A. O horoshem hudozhestvennom vkuse. M. : Gospolitizdat, 1961. 64 p.
Slobodchikov V.I., Isaev E.I. Osnovy psihologicheskih antropologij. M. : SHkol'naya psihologicheskogo pressa. 2000. 416 p.
Torshilova E.M. Principy formirovaniya esteticheskogo vospriyatiya v strukture esteticheskogo otnosheniya shkol'nikov mladshego i srednego vozrasta / Sbornik nauchnyh trudov. Esteticheskoe otnoshenie podrostkov k iskusstvu i dejstvitel'nosti. M. : Izd-vo APN, 1983. 158 p.
Urazimova T.V., Nadyrova A.B. Esteticheskoe vospitanie – osnova formirovaniya lichnosti // Nauchnye issledovaniya. 2017. No 1 (12). P. 68–69.
Eysenck H.J. The general factor aestethic judgements. // Brt. J. Of Psychol. 1940.Vol. 31. P. 94–102.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).