DIDACTIC GAME AS A MEANS OF DEVELOPING ATTENTION IN PRESCHOOL CHILDREN WITH A DIAGNOSIS OF DIABETES MELLITUS
УДК: 371.134
Abstract
In the article, the authors analyzed the existing theoretical foundations of psychological and pedagogical approaches to the development of attention in preschool children diagnosed with diabetes mellitus based on the identified age and individual characteristics of preschoolers. The study, using diagnostic methods and experimental and pedagogical work, showed that the development of attention is possible only under the condition of systemic work, with the help of specially selected didactic games and exercises. Preschoolers diagnosed with insulin-dependent diabetes mellitus showed low rates of attention development at the beginning of the experimental work, and after introducing didactic games into regime moments and into the lesson plan, they showed qualitative changes in the properties of attention.
Downloads
References
Багрова Е.В., Рычко Т.И. Развитие внимание у старших дошкольников с диагнозом сахарный диабет // Развитие личности в образовательном пространстве: Материалы XX Всероссийской с международным участием научно-практической конференции (Бийск, 26 мая 2022 г.) / Отв. ред. Л.А. Мокрецова. Бийск : АГГПУ им. В.М. Шукшина, 2022. С. 480–484.
Бондаренко А.К., Матусик А.И. Воспитание детей в игре. Москва: Просвещение, 2012. 196 с.
Веракс Н.Е., Веракса А.Н. Развитие ребенка в дошкольном детстве. Пособие для педагогов дошкольных учреждений. Москва: Изд-во «Мозаика-Синтез», 2008. 80 с.
Набиуллина Н.В. Психолого-педагогические основы развития произвольного внимания старших дошкольников // Педагогика и психология: актуальные вопросы теории и практики. 2016. № 3 (8). С. 120–122.
Омельченко Н.А., Казаков И.С. Педагогические условия формирования внимания у старших дошкольников // Молодой ученый. 2016. № 9-3 (113). С. 22–24.
Петрова Е.В. Педагогические условия развития произвольного внимания у детей старшего дошкольного возраста в дидактических играх // Молодой ученый. 2017. № 19. С. 323–325.
Пузикова О.З., Афонин А.А. Клинико-диагностическое значение исследования функции внимания при сахарном диабете у детей и подростков // Сахарный диабет. 2005. № 8(4). С. 46–50.
Чаткина С.Н., Саттарова Р.Ф. Развитие внимания дошкольников в игре / Интеграция науки и образования в XXI веке: психология, педагогика, дефектология. Материалы II Всероссийской с международным участием научно-практической конференции. Саранск : Изд-во МГПУ. 2017. С. 326–330.
Чернявская Е.Е. Роль дидактических игр в развитии произвольного внимания дошкольников / Актуальные проблемы психолого-педагогического сопровождения детей дошкольного возраста. Материалы всероссийской научно-практической конференции. Тверь : Изд-во «Психолого-педагогическая академия». 2016. С. 9–11.
Чуляева М.В. Дидактическая игра и ее влияние на развитие внимания старшего дошкольника / Образовательное пространство детства: исторический опыт, проблемы, перспективы. Сборник материалов IV Международной научно-практической конференции / Под общей редакцией О. Б. Широких. Коломна: ГСГУ, 2017. С. 384–388.
Шамардина М.В., Ральникова И.А., Боровец А.Б. Психологическое здоровье семьи, воспитывающей подростка с диагнозом сахарный диабет 1 типа: монография. Барнаул : АлтГУ, 2022. 1 СD-R (2 Мб). URL: http://elibrary.asu.ru/handle/asu/11598
Яббарова Р.А., Ключникова С.А. Развитие произвольного внимания дошкольников в системе дидактических игр / Инновации, технологии, наука. Материалы международной научно-практической конференции: в 4 частях. Ч. 2. Уфа : Изд-во «Аэтерна», 2017. С. 101–103.
References:
Bagrova E.V., Rychko T.I. Razvitie vnimanie u starshih doshkol'nikov s diagnozom saharnyj diabet // Razvitie lichnosti v obrazovatel'nom prostranstve: Materialy XX Vserossijskoj s mezhdunarodnym uchastiem nauchno-prakticheskoj konferencii (Bijsk, 26 maya 2022 g.) / Otv. red. L.A. Mokrecova. Bijsk : AGGPU im. V.M. SHukshina, 2022. P. 480–484.
Bondarenko A.K., Matusik A.I. Vospitanie detej v igre. Moskva: Prosveshchenie, 2012. 196 p.
Veraks N.E., Veraksa A.N. Razvitie rebenka v doshkol'nom detstve. Posobie dlya pedagogov doshkol'nyh uchrezhdenij. Moskva: Izd-vo «Mozaika-Sintez», 2008. 80 p.
Nabiullina N.V. Psihologo-pedagogicheskie osnovy razvitiya proizvol'nogo vnimaniya starshih doshkol'nikov // Pedagogika i psihologiya: aktual'nye voprosy teorii i praktiki. 2016. No 3 (8). P. 120–122.
Omel'chenko N.A., Kazakov I.S. Pedagogicheskie usloviya formirovaniya vnimaniya u starshih doshkol'nikov // Molodoj uchenyj. 2016. No 9-3 (113). P. 22–24.
Petrova E.V. Pedagogicheskie usloviya razvitiya proizvol'nogo vnimaniya u detej starshego doshkol'nogo vozrasta v didakticheskih igrah // Molodoj uchenyj. 2017. No 19. P. 323–325.
Puzikova O.Z., Afonin A.A. Kliniko-diagnosticheskoe znachenie issledovaniya funkcii vnimaniya pri saharnom diabete u detej i podrostkov // Saharnyj diabet. 2005. No 8(4). P. 46–50.
CHatkina S.N., Sattarova R.F. Razvitie vnimaniya doshkol'nikov v igre / Integraciya nauki i obrazovaniya v XXI veke: psihologiya, pedagogika, defektologiya. Materialy II Vserossijskoj s mezhdunarodnym uchastiem nauchno-prakticheskoj konferencii. Saransk : Izd-vo MGPU. 2017. P. 326–330.
CHernyavskaya E.E. Rol' didakticheskih igr v razvitii proizvol'nogo vnimaniya doshkol'nikov / Aktual'nye problemy psihologo-pedagogicheskogo soprovozhdeniya detej doshkol'nogo vozrasta. Materialy vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Tver' : Izd-vo «Psihologo-pedagogicheskaya akademiya». 2016. P. 9–11.
CHulyaeva M.V. Didakticheskaya igra i ee vliyanie na razvitie vnimaniya starshego doshkol'nika / Obrazovatel'noe prostranstvo detstva: istoricheskij opyt, problemy, perspektivy. Sbornik materialov IV Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii / Pod obshchej redakciej O. B. SHirokih. Kolomna: GSGU, 2017. P. 384–388.
SHamardina M.V., Ral'nikova I.A., Borovec A.B. Psihologicheskoe zdorov'e sem'i, vospityvayushchej podrostka s diagnozom saharnyj diabet 1 tipa: monografiya. Barnaul : AltGU, 2022. 1 SD-R (2 Mb). URL: http://elibrary.asu.ru/handle/asu/11598
YAbbarova R.A., Klyuchnikova S.A. Razvitie proizvol'nogo vnimaniya doshkol'nikov v sisteme didakticheskih igr / Innovacii, tekhnologii, nauka. Materialy mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii: v 4 chastyah. CH. 2. Ufa : Izd-vo «Aeterna», 2017. P. 101–103.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).