FORMATION OF A HEALTHY LIFESTYLE, HEALTHY EATING HABITS IN CHILDREN USING STEAM TECHNOLOGIES
УДК 159.9
Abstract
The article provides information that it is necessary to teach a child to healthy habits from preschool age, since in early childhood key skills are formed that persist for many years and can have an impact throughout their lives. The relevance of the topic is indicated by the increase in diseases in children associated with malnutrition. The article notes that using modern STEAMS technologies in a preschool educational institution, a child will be able to learn the basics of healthy eating and a healthy lifestyle in a fun and informative way in an accessible form for him.
Downloads
References
Александров А.А., Порядина Г.И., Котова М.Б., Иванова Е.И. Особенности пищевого поведения детей и подростков крупных городов (на примере школьников Москвы и Мурманска) // Вопросы питания, 2014. Т. 83. № 4. С. 67 74.
Безруких М.М., Макеева А.Г., Филиппова Т.А. Разговор о здоровье и правильном питании / Методическое пособие. М. : ОЛМА Медиа Групп, 2014. 80 с.
Волосовец Т.В., Маркова В.А., Аверин С.А. STEM-образование детей дошкольного и младшего школьного возраста. Парциальная модульная программа развития интеллектуальных способностей в процессе познавательной деятельности и вовлечения в научно-техническое творчество : учебная программа. 2-е изд., стереотип. М. : БИНОМ, Лаборатория знаний, 2019. 112 c.
Дьяченко О.М., Лаврентьева Т.В. Психическое развитие дошкольников. М. : Педагогика, 1984. 127 с.
Лазаренко Е.Н., Патрина Т.И. Игра в жизни современного дошкольника // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2019. № V5. URL: http://e-koncept.ru/2019/196045.htm.
Лебедева У.М., Баттахов П.П., Степанов К.М., Лебедева А.М., Занковский С.С., Булгакова Л.И., Винокурова Д.М. Организация питания детей и подростков на региональном уровне // Вопросы питания, 2018. Т. 87. № 6. С. 48–56.
Литвинова С.Н. STEAMS-технологии в дошкольном образовании // STEAMS-практики в образовании. Сборник лучших STEAMS-практик в образовании. Ч. 1. STEAMS-практики в дошкольном образовании: [Сборник] / сост. Е.К. Зенов, О.В. Зенкова. М. : Издательство «Перо», 2021. 84 с.
Люблинская А.А. Детская психология. М. : Издательский центр ЮРАЙТ-Восток, 2021. 447 с.
Чапала Т.В., Илич М. Исследование социально-психологических характеристик у пациентов гастроэнтерологического профиля // Дети. Общество. Будущее: сборник научных статей по материалам III Конгресса «Психическое здоровье человека XXI века». М. : Общество с ограниченной ответственностью "Издательство «КноРус», 2020. С. 325–328.
Чапала Т.В., Илич М. Эмоциональное состояние и пищевое поведение людей с заболеваниями гастроэнтерологического профиля // Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие. 2022. Т. 10. № 2(37). С. 121–133.
References:
Aleksandrov A.A., Poryadina G.I., Kotova M.B., Ivanova E.I. Osobennosti pishchevogo povedeniya detei i podrostkov krupnykh gorodov (na primere shkol'nikov Moskvy i Murmanska) // Voprosy pitaniya, 2014. Vol. 83. No 4. P. 67–74.
Bezrukikh M.M., Makeeva A.G., Filippova T.A. Razgovor o zdorov'e i pravil'nom pitanii / Metodicheskoe posobie. M. : OLMA Media Grupp, 2014. 80 p.
Volosovets T.V., Markova V.A., Averin S.A. STEM-obrazovanie detei doshkol'nogo i mladshego shkol'nogo vozrasta. Partsial'naya modul'naya programma razvitiya intellektual'nykh sposobnostei v protsesse poznavatel'noi deyatel'nosti i vovlecheniya v nauchno-tekhnicheskoe tvorchestvo: uchebnaya programma. 2-e izd., stereotip. M. : BINOM. Laboratoriya znanii, 2019. 112 p.
D'yachenko O.M., Lavrent'eva T.V. Psikhicheskoe razvitie doshkol'nikov. M. : Pedagogika, 1984. 127 p.
Lazarenko E.N., Patrina T.I. Igra v zhizni sovremennogo doshkol'nika // Nauchno-metodicheskii elektronnyi zhurnal «Kontsept». 2019. No V5. URL: http://e-koncept.ru/2019/196045.htm.
Lebedeva U.M., Battakhov P.P., Stepanov K.M., Lebedeva A.M., Zankovskii S.S., Bulgakova L.I., Vinokurova D.M. Organizatsiya pitaniya detei i podrostkov na regional'nom urovne // Voprosy pitaniya, 2018. Vol. 87. No 6. P. 48–56.
Litvinova S.N. STEAMS-tekhnologii v doshkol'nom obrazovanii // STEAMS praktiki v obrazovanii Sbornik luchshikh STEAMS-praktik v obrazovanii Chast' 1. STEAMS-praktiki v doshkol'nom obrazovanii: [Sbornik] / sost. E.K. Zenov, O.V. Zenkova. M. : Izdatel'stvo «Pero», 2021. 84 p.
Lyublinskaya A.A. Detskaya psikhologiya. M. : Izdatel'skii tsentr YuRAIT-Vostok, 2021. 447 p.
Chapala T.V., Ilich M. Issledovanie sotsial'no-psikhologicheskikh kharakteristik u patsientov gastroenterologicheskogo profilya // Deti. Obshchestvo. Budushchee: sbornik nauchnykh statei po materialam III Kongressa «Psikhicheskoe zdorov'e cheloveka XXI veka». M. : Obshchestvo s ogranichennoi otvetstvennost'yu "Izdatel'stvo «KnoRus», 2020. P. 325–328.
Chapala T.V., Ilich M. Emotsional'noe sostoyanie i pishchevoe povedenie lyudei s zabolevaniyami gastroenterologicheskogo profilya // Lichnost' v menyayushchemsya mire: zdorov'e, adaptatsiya, razvitie. 2022. Vol. 10. No 2 (37). P. 121–133.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).