THE MODERN IMAGE OF A CLASS TEACHER THROUGH THE PRISM OF FUNCTIONAL RESPONSIBILITIES
УДК 371, 37.04
Abstract
The article examines the content of the terms (classroom management, classroom teacher) based on scientific sources and regulatory documents of the Russian Federation, the academic rights of the classroom teacher as a pedagogical worker and its functionality in accordance with the priorities of the Russian Federation in the field of education. The purpose of the study is to analyze the functional responsibilities and professional deficits in the activities of teachers from among the classroom teachers as an important condition for further improving their legal literacy and professional competence. The study used general scientific methods of cognition and special methods (study of documents, questionnaires). The team of authors is convinced that it is necessary to increase the level of legal literacy of teachers-classroom teachers in terms of their rights and responsibilities.
Downloads
References
Байбородова Л.В., Груздев М.В., Харисова И.Г. Подготовка будущих педагогов к воспитательной деятельности // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 2. С. 17–25.
Галагузова Ю.Н., Дорохова Т.С., Матвеева А.И. Опыт исследования ключевых дефицитов в профессиональной деятельности классных руководителей // Перспективы науки и образования. 2022. № 2 (56). С. 608–622.
Журавлёва О.П., Михалёва Л.П. Институт классного руководства: история и современность // Воспитание школьников. 2018. № 8. С. 28–34.
Заочинский М.С., Суриков Ю.Н. Классный руководитель в современной школе // Наука без границ. 2018. № 2 (19). С. 90–92.
Ичетовкина Н.М. Историко-педагогический аспект развития системы воспитательной деятельности: от классного наставника к классному руководителю // Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология, 2020. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/istoriko-pedagogicheskiy-aspekt-razvitiya-sistemy-vospitatelnoy-deyatelnosti-ot-klassnogo-nastavnika-k-klassnomu-rukovoditelyu Коблов Ф.Ч. О функциях классного руководителя в школе на современном этапе // Вестник науки, 2018. № 8 (8). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-funktsiyah-klassnogo-rukovoditelya-v-shkole-na-sovremennom-etape
Коротун А.В. Правовая компетентность классного руководителя: от профессионального дефицита к его восполнению // Наука и школа, 2022. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pravovaya-kompetentnost-klassnogo-rukovoditelya-ot-professionalnogo-defitsita-k-ego-vospolneniyu
Письмо Министерства просвещения РФ от 12.05.2020 № ВБ-1011/08 «О методических рекомендациях» (вместе с «Методическими рекомендациями органам исполнительной власти субъектов Российской Федерации, осуществляющим государственное управление в сфере образования, по организации работы педагогических работников, осуществляющих классное руководство в общеобразовательных организациях») / Министерство просвещения Российской Федерации. 2020. URL: https://rulaws.ru/acts/Pismo-Minprosvescheniya-Rossii-ot-12.05.2020-N-VB-1011_08/
Послание Президента Российской Федерации Федеральному собранию РФ от 15 января 2020 г. https://www.consultant.ru/
Российская Федерация. Законы. Об образовании в Российской Федерации : федер. закон № 273–ФЗ : [принят Гос. Думой 21 дек. 2012 г. : одобрен Советом Федерации 26 дек. 2012 г.]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174
Торбина И.И. К вопросу о повышении уровня воспитательной деятельности классного руководителя // Педагогика и психология образования. 2020. №. 2. С. 64–72.
References:
Bajborodova L.V., Gruzdev M.V., Harisova I.G. Podgotovka budushhih pedagogov k vospitatel'noj dejatel'nosti // Jaroslavskij pedagogicheskij vestnik. 2018. No. 2. P. 17–25.
Galaguzova Ju.N., Dorohova T.S., Matveeva A.I. Opyt issledovanija kljuchevyh deficitov v professional'noj dejatel'nosti klassnyh rukovoditelej // Perspektivy nauki i obrazovanija. 2022. No. 2 (56). P. 608–622.
Zhuravljova O.P., Mihaljova L.P. Institut klassnogo rukovodstva: istorija i sovremennost' // Vospitanie shkol'nikov. 2018. No. 8. P. 28–34.
Zaochinskij M.S., Surikov Ju.N. Klassnyj rukovoditel' v sovremennoj shkole // Nauka bez granic. 2018. No. 2 (19). P. 90–92.
Ichetovkina N.M. Istoriko-pedagogicheskij aspekt razvitija sistemy vospitatel'noj dejatel'nosti: ot klassnogo nastavnika k klassnomu rukovoditelju // Uchenye zapiski Krymskogo federal'nogo universiteta imeni V.I. Vernadskogo. Sociologija. Pedagogika. Psihologija, 2020. No. 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/istoriko-pedagogicheskiy-aspekt-razvitiya-sistemy-vospitatelnoy-deyatelnosti-ot-klassnogo-nastavnika-k-klassnomu-rukovoditelyu
Koblov F.Ch. O funkcijah klassnogo rukovoditelja v shkole na sovremennom jetape // Vestnik nauki, 2018. No. 8 (8). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-funktsiyah-klassnogo-rukovoditelya-v-shkole-na-sovremennom-etape
Korotun A.V. Pravovaja kompetentnost' klassnogo rukovoditelja: ot professional'nogo deficita k ego vospolneniju // Nauka i shkola, 2022. No. 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pravovaya-kompetentnost-klassnogo-rukovoditelya-ot-professionalnogo-defitsita-k-ego-vospolneniyu
Pis'mo Ministerstva prosveshhenija RF ot 12.05.2020 № VB-1011/08 "O metodicheskih rekomendacijah" (vmeste s «Metodicheskimi rekomendacijami organam ispolnitel'noj vlasti sub#ektov Rossijskoj Federacii, osushhestvljajushhim gosudarstvennoe upravlenie v sfere obrazovanija, po organizacii raboty pedagogicheskih rabotnikov, osushhestvljajushhih klassnoe rukovodstvo v obshheobrazovatel'nyh organizacijah») / Ministerstvo prosveshhenija Rossijskoj Federacii. 2020. URL: https://rulaws.ru/acts/Pismo-Minprosvescheniya-Rossii-ot-12.05.2020-N-VB-1011_08/
Poslanie Prezidenta Rossijskoj Federacii Federal'nomu sobraniju RF ot 15 janvarja 2020 g. https://www.consultant.ru/
Rossijskaja Federacija. Zakony. Ob obrazovanii v Rossijskoj Federacii : feder. zakon № 273–FZ : [prinjat Gos. Dumoj 21 dek. 2012 g. : odobren Sovetom Federacii 26 dek. 2012 g.]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174
Torbina I.I. K voprosu o povyshenii urovnja vospitatel'noj dejatel'nosti klassnogo rukovoditelja // Pedagogika i psihologija obrazovanija. 2020. No. 2. P. 64–72.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).