TO THE QUESTION OF THE PECULIARITIES OF THE FORMATION OF AUTOBIOGRAPHIC MEMORY IN CHILDREN LEFT WITHOUT PARENTAL CARE

УДК 159.95, 316.6

  • Lyudmila Alexandrovna Povstyan Kokshetau University. Abai Myrzakhmetova Email: Povstyan1946@mail.ru
  • Valentina Nikolaevna Gerasimova KGBU "Barnaul center for helping children left without parental care No. 4" Email: Povstyan1946@mail.ru
Keywords: autobiographical memory, violence, maternal deprivation, psychological time, personality development, self-identity

Abstract

The article is devoted to the problem of the formation of autobiographical memory in children left without parental care. In the process of studying the content of their autobiographical memories or associations associated with them, such features of reproductions and interpretations of the facts of their biography were revealed as: b) a neutral or emotionally inadequate attitude to life situations that reflect their life experience. The results obtained can be used in the development of correctional and rehabilitation programs for children deprived of parental care or having early traumatic experience associated with exposure to various types of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lyudmila Alexandrovna Povstyan, Kokshetau University. Abai Myrzakhmetova

Candidate of Psychological Sciences, Professor of the Department of Social and Pedagogical Disciplines

Valentina Nikolaevna Gerasimova, KGBU "Barnaul center for helping children left without parental care No. 4"

teacher-psychologist

References

Алексеева И.А., Новосельский И.Г. Жестокое обращение с ребенком. Причины. Последствия. Помощь. М. : Национальный фонд защиты детей от жестокого обращения, 2013. 213 с.

Алексеева И.А., Новосельский И.Г. Реабилитационная работа с детьми, пережившими травму, в условиях организаций для детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей. М. : Мегафон, 2015. 231 с.

Василюк Ф.Е. Психология переживания. М. : Изд-во Московского университета, 1984. 200 с.

Веккер Л.М. Психика и реальность: единая теория психических процессов. М. : Смысл «Per Se», 2000. 679 c.

Вилюнас В.К. Психология переживания. М.: Изд-во Московского университета, 1976. 200 с.

Калина Н.Ф. Психология подлинной жизни // Московский психотерапевтический журнал. 1996. № 1. С. 147–149.

Копытин А.И. Арт-терапия жертв насилия. М. : Психотерапия, 2009. 141 с.

Найдыш В.М. Генезис мышления в свете неоклассической эпистемологии. // Человек. 2019. № 1. С. 12–28 .

Нуркова В.В. Свершенное продолжается: Психология автобиографической памяти личности. М. : Изд-во УРАО, 2000. 315 с.

Павлов Е.М. Шок памяти. Автобиографическая поэтика Вальтера Беньямина и Осипа Мандельштама. М. : Новое литературное обозрение, 2014. 224 c.

Симухин Г.Г., Головин О.Д. Модель организации переживания и восприятия времени при аффективных расстройствах // Социальная и клиническая психиатрия. 2003. Т. 13. № 1. С. 27–34.

Супрун А.П., Янова Н.Г., Носов К.А. Метапсихология. М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2019. 510 с.

References:

Alekseeva I.A., Novosel'skij I.G. ZHestokoe obrashchenie s rebenkom. Prichiny. Posledstviya. Pomoshch'. M. : Nacional'nyj fond zashchity detej ot zhestokogo obrashcheniya, 2013. 213 p.

Alekseeva I.A., Novosel'skij I.G. Reabilitacionnaya rabota s det'mi, perezhivshimi travmu, v usloviyah organizacij dlya detej-sirot i detej, ostavshihsya bez popecheniya roditelej. M. : Megafon, 2015. 231 p.

Vasilyuk F.E. Psihologiya perezhivaniya. M. : Izd-vo Moskovskogo universiteta, 1984. 200 p.

Vekker L.M. Psihika i real'nost': edinaya teoriya psihicheskih processov. M. : Smysl «Per Se», 2000. 679 p.

Vilyunas V.K. Psihologiya perezhivaniya. M.: Izd-vo Moskovskogo universiteta, 1976. 200 p.

Kalina N.F. Psihologiya podlinnoj zhizni // Moskovskij psihoterapevticheskij zhurnal. 1996. No. 1. P. 147–149.

Kopytin A.I. Art-terapiya zhertv nasiliya. M. : Psihoterapiya, 2009. 141 p.

Najdysh V.M. Genezis myshleniya v svete neoklassicheskoj epistemologii. // CHelovek. 2019. No. 1. P.12–28.

Nurkova V.V. Svershennoe prodolzhaetsya: Psihologiya avtobiograficheskoj pamyati lichnosti. M. : Izd-vo URAO, 2000. 315 p.

Pavlov E.M. SHok pamyati. Avtobiograficheskaya poetika Val'tera Ben'yamina i Osipa Mandel'shtama. M. : Novoe literaturnoe obozrenie, 2014. 224 p.

Simuhin G.G., Golovin O.D. Model' organizacii perezhivaniya i vospriyatiya vremeni pri affektivnyh rasstrojstvah // Social'naya i klinicheskaya psihiatriya. 2003. T. 13. No. 1. P. 27–34.

Suprun A.P., YAnova N.G., Nosov K.A. Metapsihologiya. M. : Knizhnyj dom «LIBROKOM», 2019. 510 p.

Published
2022-12-14
How to Cite
1. Povstyan L. A., Gerasimova V. N. TO THE QUESTION OF THE PECULIARITIES OF THE FORMATION OF AUTOBIOGRAPHIC MEMORY IN CHILDREN LEFT WITHOUT PARENTAL CARE // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 4. P. 79-87. URL: http://bppasu.ru/article/view/12270.