ОБРАЗ СТАРОСТИ В ПРЕДСТАВЛЕНИЯХ СТУДЕНТОК ГУМАНИТАРНЫХ ФАКУЛЬТЕТОВ АЛТАЙСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО УНИВЕРСИТЕТА
Abstract
Старение – характерная черта современного развитого общества. В России доля лиц 60 лет и старше в начале ХХI века составила 17-18 %. В современном обществе отношение младших возрастных групп к старшему поколению трансформировано в направлении от традиционного «почтительного» к нетрадиционному, не характерному для российского менталитета, «осуждающему», «порицающему», «отвергающему».Downloads
References
Александрова М.Д. Проблемы социальной и психологической геронтологии [Текст] / М.Д. Александрова – Л.: Изд-во Ленингр. ун-та,1974. – 136 с.
Анцыферова Л.И. Новые стадии поздней жизни: время теплой осени или суровой зимы? [Текст] / Л.И. Анцыферова // Психологический журнал. - 1994. - Т. 15, № 3. - С. 99-105.
Волкова Т.Н. Социальные и психологические проблемы старости. [Текст] / Т.Н. Волкова // Вопросы психологии. - 2005. - № 2. - С. 118-126.
Глухова И.Ю., Зыкова М.Н. Специфика образа старости в различных возрастных группах [Текст] / И.Ю. Глухова, М.Н. Зыкова // Психология зрелости и старения. - 2008. - № 1.- С. 46-73.
Гримек М.Д. Геронтология – учение о старости и долголетии [Текст] / М.Д. Гримек. – М.: Наука, 1964. - 132с.
Зайцева Ю.Б. Особенности представления о старых людях [Текст] / Ю.Б. Зайцева // Психология зрелости и старения. - 2007. - № 4. - С.12-39.
Кон И.С. Возраст и возрастные категории [Текст] / И.С.Кон // Психология возрастных кризисов: Хрестоматия - Мн.: Харвест, 2000. – С.36-37.
Краснова О.В. Пожилые люди в России и отношение к ним [Текст] / О.В. Краснова // Психология зрелости и старения. - 2003. - № 3. - С. 5-14.
Краснова О.В. Стереотипы пожилых и отношение к ним [Текст] / О.В. Краснова // Психология зрелости и старения. - 1998. - № 1. - С. 10-18.
Максимова С.Г. Социально-психологические особенности личности позднего возраста [Текст] / С.Г. Максимова. – Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 1998. – 100 с.
Петренко В.Ф. Основы психосемантики [Текст] / В.Ф. Петренко — 2-еизд., доп. — СПб.: Питер, 2005. — 480 с
Петрова Т.А. Практика межпоколенного взаимодействия как способ изменения представлений о старости у молодежи [Текст] / Т.А. Петрова // Психология зрелости и старения. - 2007. - № 1. - С. 50-63.
Саралиева З.М., Балобанов С.С. Пожилой человек в Центральной России [Текст] / З.М. Саралиева, С.С. Балобанов // Социологические исследования. - 1999. - № 12. - С. 12-19.
[Текст] / Я. Стюарт-Гамильтон. Стюарт-Гамильтон Я. Психология старения - СПб.: Питер, 2002.
Шмелев А.Г. Психодиагностика личностных черт [Текст] / А.Г. Шмелев. - СПб: Речь, 2002. – 480 с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).